mhagen3 Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Heisann! Har akkurat begynt med videoredigering, og har et par spørsmål til dere vise og erfarne.. 1) Jeg laget en film i Movie Maker 2, lagret det i standardformatet, brente ut på CD og tok den glad og fornøyd med meg. Når jeg skulle spille den på en annen PC fikk jeg problemer. Fikk bare opp lyden. Virker som om XP tror jeg har piratkopiert min egen film… Hvorfor er det sånn, og hva kan jeg gjøre for å fikse det? 2) Hvilke filformat er best å lagre filmer i. Hvordan konverterer jeg eventuelt over? 3)Tror mikrofonen på kameraet er så som så. Hvilke muligheter har jeg til å pusse på lydkvaliteten når jeg skal lage filmen? 4)Er ikke så veldig flink å filme heller. MYE virring med kameraet.. Kan jeg redigere vekk noe av dette? Takk for hjelpen!!! Martin H :o Ps! Er det ok å påste dette som et nytt inlegg, eller burde det vært lagt under innlegget nedenfor? (Noen som leser det da?) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Hei ! 1. Sjekk at den andre PC'en også kjører siste versjon av Windows Media Player. 2. Filformatet er helt avhengig av hva du skal bruke klippet til siden og om du eventuelt brenner den redigerte videoen ut på DVD eller VCD/SVCD. Antar du ønsker å beholde best mulig kvalitet hvis du ikke tar backup i originalformatet. Du velger format ved File - Save Movie File.... dialogen 3. Med MM2 er det begrensete muligheter til avansert lydredigering. Anbefaler Adobe Premiere 6.5 for avanserte muligheter. Hvis du har inngang for ekstern mikrofon på kameraet, ville jeg heller sterkt anbefalt dette. Nye DV kameraer gir fantastisk bilde mens lydkvaliteten ved den innebygde mikrofonen er bånn i bøtta. Mikrofonen må plasseres der lydkilden er... 4. Virrete deler av klippene fjerner du enkelt i MM2. Et par grunnregler bør du allikevel følge ved opptak : - Zoom aldri mens kameraet går ! (Zoooming gjør svært ofte tilskuerne sjøsyke) - Bruk stativ - Flytt deg selv og kameraet nærmere motivet Ellers anbefaler jeg den norske boka Videologi fra www.videologi.com som en fin og grundig innføring i videofilming. Lenke til kommentar
mhagen3 Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Med å redigere vekk virring tenkte jeg på om MM2 (eller andre redigeringsprogram) har en funksjon som tilsvarer stabiliseringsfunksjonen man ofte finner på kameraer (hvor litt av biledstørrelsen ofres for et mer stabilt bilde) mvh Martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå