HowCome Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hei! Jeg lurer litt på, hvor lang tid tar det hvis man studerer i gjennomsnitt kanskje 1t - 2t tysk hver dag, og kunne snakke tysk? Jeg har et språkøre, og lærte engelsk veldig fort når jeg begynte - og har 6'er i faget. Men nå vil jeg lære meg tysk, og er 16 år gammel. Men etter å ha holdt på med tysk da, 1-2t hver dag, vil jeg om kanskje 2-3 år kunne prate tysk såpass bra at jeg kunne tatt meg frem i Tyskland? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hei! Jeg lurer litt på, hvor lang tid tar det hvis man studerer i gjennomsnitt kanskje 1t - 2t tysk hver dag, og kunne snakke tysk? Jeg har et språkøre, og lærte engelsk veldig fort når jeg begynte - og har 6'er i faget. Men nå vil jeg lære meg tysk, og er 16 år gammel. Men etter å ha holdt på med tysk da, 1-2t hver dag, vil jeg om kanskje 2-3 år kunne prate tysk såpass bra at jeg kunne tatt meg frem i Tyskland? Jeg vil også lære Tysk. Har "språkøre" jeg også, 5+ i Engelsk muntlig. men er det noen resurser man kan bruke for å lære seg Tysk på fritiden? Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Har hørt tysk er lett å lære dersom man er norsk. Er i hvertfall omvendt, vet om en tysker man fint kan prate med. Han lærte seg norsk på 3 måneder. edit: det er kanskje lettere dersom man bor i landet der de snakker det språket man ønsker å lære. Endret 22. november 2007 av flodhest Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Men etter å ha holdt på med tysk da, 1-2t hver dag, vil jeg om kanskje 2-3 år kunne prate tysk såpass bra at jeg kunne tatt meg frem i Tyskland? Om du er så dedikert som du virker ville jeg tro dette ville gå uten problemer. Men det er forskjell på å lese et språk og snakke det/høre det. Jeg vil tro at når du har gramtikken og et bredt vokabular på plass må du ha deg litt trening. Du kan selvsagt leie tyske filmer/se tysk TV, men å prate tysken vet jeg ikke hvordan du skal få øvd på. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Når det gjelder det muntlige, så er det jo bare å skaffe seg en tysk "nettvenn" på skype eller lignende og prate der. Så bruker dere engelsk skriftlig som felles språk hvis det er ting som er uklart. I løpet av 2 år med daglig øving bør det meste av dagligdagse emner gå lett. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvis du virkelig går inn for det, så kan du klare deg veldig godt i Tyskland allerede til sommeren, dersom du jobber med tysken en time daglig. Nå vet jeg ikke hvor god tysk du har lyst til å lære deg, altså om du bare skal lære deg "turist-tysk", eller "ha en lang og komplisert samtale med en tysker"-tysk. Hvis du bare skal bruke tysk på ferie, kan du ta utgangspunkt i et språkkurs, som du helt sikkert finner på biblioteket. For mer komplisert tysk, kan det lønne seg å starte med lærebøker som brukes på vgs, altså starte på bunnen, og jobbe deg oppover. Gramatikkbøker bør du også satse på, dette er viktig for kommunikasjon. Den muntlige delen er kanskje den mest vanskelige, men som NorthWave skriver i posten over, bør du skaffe deg en nettvenn over Skype e.l., men pass på hvilken dialekt vedkommende snakker. Dialektene fra Hannover og sørover er ofte kompliserte, og du vil komme lengst med dialekt fra Nord-Tyskland. For å skaffe deg en nettvenn/brevvenn kan du sjekke ut nettsidene til Goethe-Institut (http://www.goethe.de/ins/de/prj/brf/deindex.htm), eller bestille abonnement på bladet Willkommen (http://www.goethe.de/ins/de/wil/deindex.htm), som tar for seg temaer om Tyskland for de som holder på å lære seg tysk. Hvis du har lært deg mye tysk fram til sommeren, hvorfor ikke legge ferien til et sted i Tyskland der du kan ta et språkkurs som holdes av tyskere? Igjen har Goethe-Institut tilbud som kan passe (http://www.goethe.de/ins/de/deindex.htm). Dette koster litt, men er definitivt verdt det. 4 uker i München fra 30. juni koster 1650 euro, og da blir tysken din flytende, garantert. Lykke til! (Ser at jeg har refertert lovlig mye til GI her, vil bare presisere at jeg ikke har noe med GI å gjøre) Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Hei, Det tror jeg helt klart du vil klare. Du har jo den viktigste tingen inne allerede, og det er viljen. Har du den på plass kan du utrette det aller meste, det er jeg sikker på Edit: Hvor lang tid det tar avhenger jo litt av intensiteten. Men jeg vil da tro at du innen et år i det minste kan gjøre deg forstått. Kanskje på kortere tid. Selv gav jeg blanke i tysken, men lærte jo i det minste LITT. Endret 28. november 2007 av steffenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå