cossiest Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Prøvde og ta noen bilder med studio blitz for første gang. Trenger litt hjelp ang lukke tider og F tall osv. Kamera stod på manuell og iso var 100 shutter var alt fra 80-400(blitz henger kanskje ikke med så høyt? F var rundt 6-8 Par prøve bilder Fargene ble litt rare,hehe har ikke gjort noe om på de enda. Bilde 1 bilde 2 bilde 3 Canon EOS 20d Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM EF 24-105mm f/4L IS USM Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Når det kommer til blender vil ikke kameraets lysmåling klare å gi noe godt svar, det du trenger er en lysmåler. På denne stiller du inn ISO og plasserer den foran motivet og skyter med blitzen, den vil da gi deg et blendertall. Dette bør du da bruke. Når det kommer til lukketid har jeg fått beskjed om at det vil være lurest å bruke mellom 1/60 og 1/125 for å få blitzen til å holde følge. Noe godt svar på hvordan du bør stille blender i forhold til dette har jeg ikke, men det må man vel bare prøve seg frem med. Farger går jo som kjent på hvitbalanse, når jeg tar bilder i studio bruker jeg normalt 5400-5600K, siden blitzene skal være som normalt dagslys. Noe kronglete forklart, men det er altså det jeg er fortalt. Jeg baserer meg selvfølgelig på det utstyret jeg har benyttet selv. Håper i alle fall jeg har vært til noe hjelp. Lenke til kommentar
cossiest Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Takker for svar. ser jeg har bommet en del på lukketier og blender. hehe Lærer vist så lenge man lever Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Så absolutt. I forhold til lukketid forklarte en annen bruker dette i en annen tråd, og det er i og for seg fordømt logisk. Når du tar bilder i studio og den eneste lysskilden er blitzen har lukketiden ingenting å si for eksponeringen siden det er blitzen som styrer lengden på eksponeringen, selv om du må benytte en lukketid blitzen vil fungere sammen med. Ganske logisk egentlig, men du sier det rett, man lærer så lenge man lever. Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Hei, syntes det var fine bilder, med unntak av den fryktelig irriterende veggen du har i bakgrunnen. Spesielt alle hullene(?)! De tar all oppmerksomheten bort fra både dama og sykkelen. Bilde 1 er ganske overeksponert slik det allerede er nevnt, men jeg syntes det ble litt effektfullt. Bilde 3 syntes jeg også har litt for mye skygger som stjeler blikket, her kunne man kanskje satt sykkelen litt lenger vekk fra veggen? Eirik Endret 21. november 2007 av EiSvIn Lenke til kommentar
cossiest Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Bruke minst mulig eksternt lys? hehe ja ser ut som noen har skutt på veggen nr1. likte også det bilde, selv om det helt klart er overeksponert. Slet også med at hvis jeg hadde for lite overeksponering, så syns jeg mye av mørke områdene\detaljene på sykkelen ble borte Lenke til kommentar
Feil Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 fine bilder, men motorsykkelbilder gjør seg best ute i det fri. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Bruke minst mulig eksternt lys? hehe ja ser ut som noen har skutt på veggen nr1. likte også det bilde, selv om det helt klart er overeksponert. Slet også med at hvis jeg hadde for lite overeksponering, så syns jeg mye av mørke områdene\detaljene på sykkelen ble borte Undereksponering kan rettes på i etterbehandling, overeksponerer du brenner du vekk detaljene! Når du fotograferer med blitz i studio bør du av forskjellige årsaker, også på grunn av hvitbalanse kun bruke blitz som belysning, innstillingslys fra blitz er dog helt greit. Endret 21. november 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Overeksponering kan også delvis rettes på i etterbahandlingen.. Alle de som er postet her er jo greit eksponert, og vil ikke kalle det første overeksponert. Synes øynene på de to siste var litt for mørke? Lenke til kommentar
cossiest Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 hehe ja sykklene passer nok best ute, men de biker gutta hadde pakket de vekk for vinteren. hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå