Gå til innhold

Hva skal jeg velge ? xp/vista ?


1915

Anbefalte innlegg

har en hp pavilion dv6240eu atm.

 

og den var vista på når jeg kjøpte den. la inn xp. siden har den ikke vært formatert(i sommer) så nå skal jeg formatere den.

 

men hva anbefales ? xp eller vista ?

 

bruker den ikke til gaming. kunn litt surfing på nette og skole arbeid på den(vg1 bygg og annlegg) og film, musikk =)

 

ikke noe gaming.

 

forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på hvilket OS jeg bør kjøre.

 

Gidder ikke opprette en ny tråd, så jeg bruker denne.

 

Alternativene er:

-Windows Vista Ultimate Norsk 32bit

-Windows XP home SP2 Norsk 32bit

-Windows XP Pro SP2 Norsk 32bit

-Windows Media Center 2005 Norsk 32bit

 

PC-en brukes til:

-Surfing

-Musikk og film

-Spilling

+++

 

Pc-specs:

CPU: AMD Athlon 64 x2 3800+ 2.3 ghz s.939

GPU: XFX 7900gt 256mb | Kjølt med: Zalman vf 900 cu

PSU: NorthQ 500w

HDD: Spinpoint 300gb + 2.stk Western Digital 500gb

HK: Asus A8N-SLI Premium

Minne: TwinMOS 2x512mb pc3200

Kabinett: Cooler Master Cavalier 3, Sølv

Mus: Logitech G5 2007 Edition

Tastatur: Logitech G15

DVD: NEC DVD-brenner ND-3550 Silver

Skjerm: Compaq FP1705x LCD

 

Takk

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Finnes det Windows XP Pro Media Center Norsk 32bit?

 

Det finnes XP Pro Media Center Editon 2005 med norsk tekst. Men egentlig så er den en engelsk språkformat, som kun innholder norsk oversettelse. Derfor får mange problemer med f.eks å installere siste Explorerer med norsk versjjon.

 

Vista Home Premium funker forresten veldig bra til normalt bruk. Jeg har ikke mer problemer nå enn da jeg brukte XP MCE. Men man bør da ha minst 2 gig ram.

Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom de fleste (fra 3.11). Når det gjelder XP vs Vista; Startet med Vista (og XP i "reserve") når Vista kom i RC1, eller det var vel et par builds før RC1. Nå har jeg en stund kjørt bare Vista, og nå nylig testa jeg å legge inn Vista 64bit. Har tidligere bare brukt 32 bit.

 

For å gjøre en lang historie kort har jeg nå kun XP pro på maskinen.

 

Vista 64 ble alt for sært. En god del hw og sw er ikke støttet, og da gidder jeg ikke. Ikke merket jeg noen positive sider som kunne jevne ut ulempene heller. Vista 32 (ultimate) fant jeg etterhvert ut ble for ressurskrevende. Ikke at maskinen ikke takler det, men i forhold til hvilke ressurser XP bruker på sammen jobben er det bare helt utrolig. Dessuten har jeg et aldrende grafikkort, og XP kjører spill noen % raskere. Nok til at jeg ser forskjell i hvert fall.

 

Konklusjon; Velg Vista hvis du vil ha DX 10, eller dersom du må/vil veldig gjerne ha aero grensesnittet og har HW som takler OS'et godt nok til at du ikke kommer til å irritere deg grønn over tid.

Klarer du deg med DX9.0c og vil ha ting til å flyte best mulig holder du deg til XP inntil videre

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...