Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjøre en Ford Mustang 1965 sikker


Slurt-is

Anbefalte innlegg

Nå husker jeg ikke om det var 64 eller 65 som hadde stiv rattstamme, kan godt være begge to og da. Dette vil kort sagt si at om du kræsjer hardt nok så får du rattet skutt mot deg og stukket mitt i fjeset.

 

Hvis du skal ha nye seler så burde du finne ut hvor du skal feste de hen, er ikke sikkert det er flust av gode steder.

 

Beste tipset er å ikke kræsje :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå husker jeg ikke om det var 64 eller 65 som hadde stiv rattstamme, kan godt være begge to og da. Dette vil kort sagt si at om du kræsjer hardt nok så får du rattet skutt mot deg og stukket mitt i fjeset.

 

Hvis du skal ha nye seler så burde du finne ut hvor du skal feste de hen, er ikke sikkert det er flust av gode steder.

 

Beste tipset er å ikke kræsje :p

 

det er en av grunnene til at airbag er useless på denne bilen når rattstammen er stiv

Lenke til kommentar

Ettergivende rattstamme kom med '68 modellen og HER er en artikkel om hvordan en slik kan ettermonteres.

Ang. airbager, jeg vet at det var/er firma i USA som lagde/lager ratt med airbag for ettermontering. Muligens for utvalgte modeller så jeg vet ikke om dette er mulig å gjøre funksjonelt sikkert i en 60-talls bil. For øvrig leverte både Ford og GM airbags som ekstrautstyr på midten av 70-tallet men med liten suksess.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
hmm, det med veltebur, sikker på at det lov?gir deg en exrem fordel, men gir den andre bilisten ett aldri så lite handicap, mener at FIA godkjent halvbur kunne blir godkjent, men helbur er jeg mer skeptisk til, 6 punkts setebelte hade no med at hvis du skal kræsje så bruker brannvesenet mye lengre tid på å få deg ut, no som kan virke mot sin hensikt hvis du vil være tryggere i bilen din... hjelm var visstnok ikke lov fordi det ødla sidesynet ditt, og sikkert pga dette med fotobokser ;)

 

Man må nok nøye seg med halvbur ja. For et helbur vil ha rør forran utgangen. Det er vel opp til hver enkelt biltilsyn om de vil godkjenne det eller ikke. Dette bør man søke om før man monterer bur. Bli enige om design på buret og hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Men kan noen si meg hvordan en mustang vil prestere på glatten? Kan den kjøre en fin vinterdag med is og snø, eller vil den være tilnærmet ubrukelig? Bør man legge noe tungt i bagasjerommet kansje?

 

Du kan ihvertfall regne med at den kommer til å ruste som juling, ihvertfall hvis du bor et sted hvor de salter veiene.

Lenke til kommentar
hmm, det med veltebur, sikker på at det lov?gir deg en exrem fordel, men gir den andre bilisten ett aldri så lite handicap, mener at FIA godkjent halvbur kunne blir godkjent, men helbur er jeg mer skeptisk til, 6 punkts setebelte hade no med at hvis du skal kræsje så bruker brannvesenet mye lengre tid på å få deg ut, no som kan virke mot sin hensikt hvis du vil være tryggere i bilen din... hjelm var visstnok ikke lov fordi det ødla sidesynet ditt, og sikkert pga dette med fotobokser ;)

 

Man må nok nøye seg med halvbur ja. For et helbur vil ha rør forran utgangen. Det er vel opp til hver enkelt biltilsyn om de vil godkjenne det eller ikke. Dette bør man søke om før man monterer bur. Bli enige om design på buret og hvordan det skal gjøres.

 

 

da var vi enige da ;)

Lenke til kommentar

Jeg og fatter'n driver også og restaurer amerikanske klassikere.

 

Holder på med en 1968 Mustang hardtop nå, vurderte også å sette inn airbag til å begynne med, men konklusjonen ble at dette ville bli for vanskelig, i tillegg til at det da må bli godkjent, sa en fyr på biltilsynet.

 

Belter er ikke nødvendig, siden det ikke fulgte med originalt, men har satt inn 4-punktsbelter nå.

 

En god ide kan være å bytte til noen seter med høyere rygg, hvis du skulle være uheldig å kresje, så holder ikke ryggen lenge med de korte seteryggene.

 

Har byttet hele styresystemet og hjelpesnekke, bilen har mye bedre kjøreegenskaper nå, dermed sikrere vil jeg si.

Lenke til kommentar

Skal du ha deler til mustangen bør du ta turen innom nettsiden eller butikken til Pony Parts på Tyrigrava. Der finner du det beste utvalget i landet - og de som jobber der er spesialister på nettopp mustang. Veldig hjelpsomme er de også.

Glem heller ikke at det er veldig rimelig å handle direkte fra statene nå. Selv benytter jeg JetCarrier for å frakte deler over. For å finne full pris så legg til frakt og moms, så har du prisen.

 

Lykke til med prosjektet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...