Slurt-is Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hei! Jeg har vurdert lenge å få tak i en klassisk Ford Mustang sammen med min far, men jeg lurer på en del ting om sikkerheten. Jeg lurte på om det i det heletatt finnes f.eks. et Airbag Kit til en Ford Mustang fra 1965? Dette skal ikke være noe "show car", men heller en "moderat bruksbil". Er det noen måte å gjøre dette på? Og hvordan er det med å sette inn skikkelig bilbelte? Beltene som den har originalt er jo av samme type man finner i fly. Men å sette en skikkelige bilbelter regner jeg ikke med å bli noe utfordring, men ikke lett heller. Angående airbagen, så vil jeg bare ha på førersiden. Slik jeg hadde tenkt det, er å få tak i et ratt med airbag, og sette inn sensor i fronten. Men hvor mye arbeid er det i det, og er det i det heletatt mulig? Jeg er klar for å legge en del arbeid ned i det, og jeg har sveiseapparat og diverse verktøy. Takker for svar Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) selv om du får tak i airbag kit så er det tvilsomt at dette vil hjelpe i det hele tatt da timing må være perfect og bilens konstruksjon i seg selv gjør den utrygg den har ikke de-for masjonssons soner og ikke rattstang som er laget for å ta i må støt d.v.s at airbag en blir ubruklig fordi rattet treffer deg i trynet etter på .se video så ser du sånn cirka hvor mye en airbag hadde hjulpet i den gamle mustangen Endret 19. november 2007 av Fanboy Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Takk for at du klarte opp! Får prøve å satse på bilbelte. Et firepunkts bilbelte (samme type som de bruker i f.eks. racing) hadde vel gjort seg bra? Endret 19. november 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Takk for at du klarte opp! Får prøve å satse på bilbelte. Et firepunkts bilbelte (samme type som de bruker i f.eks. racing) hadde vel gjort seg bra? ikke godkjent som belte i vanlige biler det. slik som jeg har forstått det iallfall. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jeg vil tro at det beste du kan gjøre for sikkerheten i en mustang, er å sette i bur og 4-punktseler. Det er vel lov å ha montert 4-punkt så lenge du ikke fjerner de originale? Og jeg kan ikke tenke meg at noen gir deg bot for å bruke en bedre sele. Lenke til kommentar
Ole-P Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det er en tråd om det her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?...4223612ec6ae50b Virker som 4-punkts er godkjent hvis de er E-merket, og uansett om de monteres sammen med et 3-punkts. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Skal du gjøre om til en daily driver bør du også tenke på litt andre ting. Oppgrader bremsene til skivebremser foran + bremsekraftforsterker. Installer servo. Bygg et mer moderne understell med nye dempere, foringer osv. Installer skikkelige stoler med nakkestøtte. 3 punkts belter er ikke så vrient å få tak i, er bare å handle inn fra nyere modell som f.eks en fox-body fra 90 tallet. Du finner vel alt du trenger fra f.eks mustangsunlimited.com. Airbag glemmer du lett og elegant. Dette er ikke noe for oss "vanlige dødelige". Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Takker! Vet noen om hvordan denne bilen er å bruke daglig, hvis man går utifra at man har gjort forbedringene som TomasK nevner? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 I en -65-modell er det ikke påbudt med belter i Norge i det hele tatt, selv om denne trolig har 2-punkts (hofte-)rullebelte originalt. Påbudet kom ikke (i Norge) før 01.04.1971, så på biler eldre enn det er vel alle belter bedre enn ingen belter. Prosjektet med airbag synes jeg høres tvilsomt ut. Dersom bilen skal brukes til vanlig kjøring på vei, og bilen har mulighet for montering av vanlig 3-punkts sikkerhetsbelte, burde det være en praktisk og sikker (nok) løsning. Bur og 4-punkt høres litt overdrevent ut til vanlig bruk. Den beste sikkerheten er den aktive sikkerheten, dvs at du bruker hodet når du kjører! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 montere 6 punkts seler og kraftig veltebur Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Takker! Vet noen om hvordan denne bilen er å bruke daglig, hvis man går utifra at man har gjort forbedringene som TomasK nevner? Funker utmerket egentlig. Vi har en liten knippe med Mustang'er hjemme og min far har faktisk en -65 fastback. Den har moderne understell med røde koni rund baut, tårnstag i motorrommet, polyforinger, skiver foran og bremsekraftforsterker men IKKE nye seter og 3 punkt belte vel og merke (han ønsker å holde utseendet originalt). Har blitt skikkelig fin å kjøre nå, tight å fin samt god styrerespons og skikkelig bra bremser. Bremsene er vel det aller første jeg ville gjort noe med, siden tromler uten bremsekraftforsterker er skikkelig hardt å bremse med. Må liksom trøkke haaardt på bremsepedalen for å stoppe. Når man da i tillegg kanskje har litt ekstra med gamp under panseret så kan det bli spennende noen ganger! Uansett, lykke til med handel av bil. Er et superartig far-sønn prosjekt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det er da lettere å bremse med tromler uten servo enn skiver Problemet er at tromlene fader så fort, du har bare et par kraftige oppbremsinger etter hverandre før du mister bremseeffekten. Tromler bak, derimot, ser jeg ikke som noe problem. Uansett: Et godt tips er å sette inn bremseservo og skiver foran. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Takker! Vet noen om hvordan denne bilen er å bruke daglig, hvis man går utifra at man har gjort forbedringene som TomasK nevner? Funker utmerket egentlig. Vi har en liten knippe med Mustang'er hjemme og min far har faktisk en -65 fastback. Den har moderne understell med røde koni rund baut, tårnstag i motorrommet, polyforinger, skiver foran og bremsekraftforsterker men IKKE nye seter og 3 punkt belte vel og merke (han ønsker å holde utseendet originalt). Har blitt skikkelig fin å kjøre nå, tight å fin samt god styrerespons og skikkelig bra bremser. Bremsene er vel det aller første jeg ville gjort noe med, siden tromler uten bremsekraftforsterker er skikkelig hardt å bremse med. Må liksom trøkke haaardt på bremsepedalen for å stoppe. Når man da i tillegg kanskje har litt ekstra med gamp under panseret så kan det bli spennende noen ganger! Uansett, lykke til med handel av bil. Er et superartig far-sønn prosjekt! Det blir nok kjempemorro! Hyggelig å høre at den er fin i bruk. Bremsene er vi forberedt på, da faren min har vært litt borti Mustanger før, så han vet de er elendige å bremse med. Kan du si noe om bensinforbruket ved rolig kjøring? Dette er jo bensinslukere av verste sort, men til gjengjeld er de jo veteraner, så det er fordeler og bakdeler. Mustang -65 fastback er Men jeg tror vi må kjøpe en hardtop isåfall, pga. pris. Har sett på en fastback, men den ligger en del over hva vi hadde tenkt å betale, but time will show. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 65'en bruker vel rundt litern på vanlig rolig langkjøring da den har 2.73:1 utveksling bak - noe som gir forholdsvis lavt turtall på motorveikjøring. Småkjøring har vi ikke testet skikkelig, men tipper rundt 1,4-1,5. Bilen er bygd opp med basis på den originale 289 cui motoren, men med 4 port alu innsug og en Holley 4 port gasser. Stemplene er høykomp. Vi har også en hardt trimmet -71 Mach 1 med 351C motor på i overkant av 500hk og den bruker vel rundt 3 liter på cruising og drøyt 2 på langkjøring. Et annet godt tips er forøvrig å se etter en AOD automatkasse hvis du vil ha automat. Den har tre trinn + overdrive i stedenfor C4 som bare har tre trinn. De er så og si identiske i størrelse og er en grei swap for de som skal ha en skikkelig daily driver. Skal du ha manuell gir, så gå får en T5 kasse fra nyere modell. Hvis du virkelig vil dra den litt ut, så kan en 5.0 motor fra en nyere fox body (rundt 90 tallet) være en fin fin swap. Da får du en moderne motor med innsprøytning på 220-225hk. Parret med en AOD kasse da, så får du en bil som bør gå 0.8 på langkjøring med 2.73:1 utveksling. Er i grunn veldig enig med deg om å gå for en hardtop. Bedre å få en strøken HT enn en shabby fastback til samme pris. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg vil tro at det beste du kan gjøre for sikkerheten i en mustang, er å sette i bur og 4-punktseler. Det er vel lov å ha montert 4-punkt så lenge du ikke fjerner de originale? Og jeg kan ikke tenke meg at noen gir deg bot for å bruke en bedre sele. vet jo aldri med den norske stat, hørte ett sted at det ikke lov å kjøre med veltebur, 6 punktssetebelter eller hjelm på offentlig vei... Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Biltrangsynet er ikke helt med Men kan noen si meg hvordan en mustang vil prestere på glatten? Kan den kjøre en fin vinterdag med is og snø, eller vil den være tilnærmet ubrukelig? Bør man legge noe tungt i bagasjerommet kansje? Endret 20. november 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 ja det hadde nok hjulpet + være varsom på gassen Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg vil tro at det beste du kan gjøre for sikkerheten i en mustang, er å sette i bur og 4-punktseler. Det er vel lov å ha montert 4-punkt så lenge du ikke fjerner de originale? Og jeg kan ikke tenke meg at noen gir deg bot for å bruke en bedre sele. vet jo aldri med den norske stat, hørte ett sted at det ikke lov å kjøre med veltebur, 6 punktssetebelter eller hjelm på offentlig vei... Veltebur kan man få godkjent hos biltilsynet. Skal vel være FIA godkjent, skrudd, og uten rør forran døråpningen. 6-punkt er ivertfall lov å ha montert, om det er lov å bruke vet jeg ikke. Hjelm er sikkert for at man skal bli gjenkjent i automatisk trafikk-kontroll. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Biltrangsynet er ikke helt med Men kan noen si meg hvordan en mustang vil prestere på glatten? En fin vinterdag med is og snø, eller vil den være tilnærmet ubrukelig? Bør man legge noe tungt i bagasjerommet kansje? Fungerer fint det med gode dekk. Diffbrems og noe vekt i bagasjerommet hjelper på. Jeg har selv kjørt en 1966 Mustang i snøvær under skikkelig sleipe forhold opp og ned ett fjell, med dårlige piggdekk bak, sommerdekk foran, uten diffbrems og det gikk bra det med forsiktig bruk av gass- og bremsepedal. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Jeg vil tro at det beste du kan gjøre for sikkerheten i en mustang, er å sette i bur og 4-punktseler. Det er vel lov å ha montert 4-punkt så lenge du ikke fjerner de originale? Og jeg kan ikke tenke meg at noen gir deg bot for å bruke en bedre sele. vet jo aldri med den norske stat, hørte ett sted at det ikke lov å kjøre med veltebur, 6 punktssetebelter eller hjelm på offentlig vei... Veltebur kan man få godkjent hos biltilsynet. Skal vel være FIA godkjent, skrudd, og uten rør forran døråpningen. 6-punkt er ivertfall lov å ha montert, om det er lov å bruke vet jeg ikke. Hjelm er sikkert for at man skal bli gjenkjent i automatisk trafikk-kontroll. hmm, det med veltebur, sikker på at det lov?gir deg en exrem fordel, men gir den andre bilisten ett aldri så lite handicap, mener at FIA godkjent halvbur kunne blir godkjent, men helbur er jeg mer skeptisk til, 6 punkts setebelte hade no med at hvis du skal kræsje så bruker brannvesenet mye lengre tid på å få deg ut, no som kan virke mot sin hensikt hvis du vil være tryggere i bilen din... hjelm var visstnok ikke lov fordi det ødla sidesynet ditt, og sikkert pga dette med fotobokser Endret 20. november 2007 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå