Gå til innhold

Hvordan kan jeg ungå sting?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener basketball og har lett for å få kraftig sting når jeg løper mye. Jeg kommer hjem fra skolen ca 1 time før trening og spiser ofte da middag rundt en halv time til 1 kvarter før trening. Er det noe jeg kan gjøre for å ungå å få sting? noe jeg kan spise, noe jeg kan gjøre?

Alle råd er velkommen :)

(hvis du ikke vet hva sting er, så er det en kraftig sviende følelse i magen. Som om noen stakk deg med kniv rett i magen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt gode resultater med å unngå sting/hold ved å gjøre følgende:

1. Prøv å la det gå en stund mellom du spiser og du skal jogge, minst en time

2. Når du får hold, prøv alikevel å holde det gående så lenge du klarer. Min erfaring viser at du etter hver kan holde på lenger og lenger før du for hold, og til slutt går det faktisk over uten at du trenger å slå ned på tempoet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at hvis man fortsetter å presse etter man har fått sting/hold, så kan man til slutt utvikle kronisk sting. Men det er vel kanskje snakk om ekstreme tilfeller. Ikke vet jeg :shrug: Mitt tips er iallfall å tenk på noe annet, når du får sting, og viktigst er å spise i god tid før trening, og ikke drikke for mye.

Lenke til kommentar

Sting får du når det forsatt er mat i termveiene når du begynner å få høyere puls. Dette kan du få bort ved å ikke spise 1 1/2 time før trening, og det måltidet skal bestå av et par skiver eller noe annet næringsrikt, ikke en stor middag.

Vis du får sting så strekker du hendene høyt! i været sånn du får strekt ut magen, og masser der du har sting.

Lenke til kommentar

Middag før trening bør du holde deg langt unna, uansett hvor lenge du venter. Min erfaring er at jeg må vente opp til tre timer etter middag og da er det nesten klart for neste måltid igjen. Gå heller for enkel mat 1.5 time før trening, og ta middagen etter. I basketball løper du jo ikke så veldig langt, men jeg pleier å si til meg selv at hovedmåltidet er 'X antall mil' timer før start(ikke før 1.5 time), og heller fylle på med en børdskive eller banan før, hvis det er snakk om veldig lange turer.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt gode resultater med å unngå sting/hold ved å gjøre følgende:

1. Prøv å la det gå en stund mellom du spiser og du skal jogge, minst en time

2. Når du får hold, prøv alikevel å holde det gående så lenge du klarer. Min erfaring viser at du etter hver kan holde på lenger og lenger før du for hold, og til slutt går det faktisk over uten at du trenger å slå ned på tempoet. :thumbup:

visst du får sting hjelper det å plukke opp en stein og knipe den i hånden(det skakal gjøre litt vont) mens du jogger rolig... det hjelper å stramme mage musklene visst du skal sette i et "støt"...

Edit: spiser du rett før trening er du dømt til å få sting.. ta deg heller en banan eller et eple(evt. andre typer frukt)

BTW: sting forsvinner når en er litt bedre trent...

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...