cyclo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Har i lengre tid nå irritert meg over en reklame på TV: "Så nærme Creedence Clearwater Revival har John Foggerty aldri vært som soloartist". Jeg mener, hva er det egentlig som feiler? For det første er dette så intetsigende som det kan bli. Jeg er faktisk imponert over at det er mulig å lage en så intetsigende setning. Ser for meg om bilbransjen skulle begynt slik: "Så nærme Volksvagen Polo har aldri Audi vært som trekkvogn". For det andre er dette et så gjennomsiktig forsøk på å selge en jalla artist ved hjelp av navnet på en stor artist, at jeg faktisk blir fornærmet. Tror platebransjen at den gjennomsnittelige befolkningen mangler et par kromosoner? Lenke til kommentar
huf Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Du skriv faktisk som om at du ikkje veit at John Fogerty har vore ein del av CCR. Men uansett så er dette eit soleklart salgstriks. Ingenting anna. Men så har ein dei som faktisk ikkje er kjend med namnet Fogerty i det heile, og må først minnast på at dette er ein avdanka CCR-artist for å kjøpe plata. Endret 19. november 2007 av huf Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Nja. Jeg vet jo det da. Ser jo forsåvidt at den bil analogien min kanskje var litt missvisende (kanskje jeg burde sagt volkswagen golf i stedet for audi?) Om man gjør det for å informere folk om hvem artisten er, så får man heller si det, enn å komme med intetsigende svada. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Nja. Jeg vet jo det da. Ser jo forsåvidt at den bil analogien min kanskje var litt missvisende (kanskje jeg burde sagt volkswagen golf i stedet for audi?) Om man gjør det for å informere folk om hvem artisten er, så får man heller si det, enn å komme med intetsigende svada. Jeg tror vel først og fremst at du ikke visste hvem John Fogerty var. Reklamen mener uansett at Fogerty aldri har vært nærmere sound'en CCR (som han var frontfigur i) hadde, enn han har hatt som soloartist. I såfall syns jeg reklamen er reell. De fleste som har hørt om CCR har også hørt om Fogerty. Det er jo ikke akkurat bassisten i bandet vi prater om nå. Endret 19. november 2007 av tjalla Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Jeg tror vel først og fremst at du ikke visste hvem John Fogerty var. Vell, da tar du feil. Med unntak av Clapton og Eagles er CCR min suverene favoritt. Reklamen mener uansett at Fogerty aldri har vært nærmere sound'en CCR (som han var frontfigur i) hadde, enn han har hatt som soloartist. I såfall syns jeg reklamen er reell. De fleste som har hørt om CCR har også hørt om Fogerty. Det er jo ikke akkurat bassisten i bandet vi prater om nå. Jeg sa aldri at de de sier ikke er reelt eller sant, det jeg derimot sa var at det var intetsigende og en syltynn måte å forsøke å selge plater på. Det er rett og slett en "billig" markedsføring. Og jeg mener fortsatt at Foggerty er en jalla artist i forhold til det han har vært. Edit: Bare for å være helt sikker på at du forstår: "Nærmere CCR har JF aldri vært som soloartist" sier absolutt ingen ting, og er rett og slett ikke noe annet enn et billig triks for å selge plater. Eks: Jeg scoret 5/100 på en test. Tidligere har jeg bare scoret 4 og 3. Da sier jeg "Nærmere full score på testen har jeg aldri vært". Hadde de f. eks. sagt "Fogerty har funnet tilbake til sine røtter", så hadde jeg ikke hatt noen problemer. Eller om man plent vil selge på CCR: "Fogerty har funnet tilbake sin stil fra CCR dagene". Men å komme med en setning som ikke sier noe som helst, bare for å ha mulighet for å nevne CCR syns jeg er direkte uapetittelig. Endret 19. november 2007 av cyclo Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Selvfølgelig er det en del av markedsføringen. CCR er et svært velkjent band som mange har hørt om. Nå har jeg ikke hørt albumet, men hvis det har seg sånn at sound'en hans ligger nærmere er CCR, så syns jeg ikke det er høl i huet å skryte eller nevne det. Har det derimot seg sånn at det ikke ligner er det absolutt kjipt gjort. "Fogerty har funnet tilbake til sine røtter""Fogerty har funnet tilbake sin stil fra CCR dagene" Det er jo akkurat det samme som du kritiserer. Du har jo til og med nevnt CCR... Som sagt; han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist. "Dette låter som CCR uten at det faktisk er CCR". Endret 19. november 2007 av tjalla Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Selvfølgelig er det en del av markedsføringen. CCR er et svært velkjent band som mange har hørt om. Nå har jeg ikke hørt albumet, men hvis det har seg sånn at sound'en hans ligger nærmere er CCR, så syns jeg ikke det er høl i huet å skryte eller nevne det. Har det derimot seg sånn at det ikke ligner er det absolutt kjipt gjort. "Fogerty har funnet tilbake til sine røtter""Fogerty har funnet tilbake sin stil fra CCR dagene" Det er jo akkurat det samme som du kritiserer. Du har jo til og med nevnt CCR... Som sagt; han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist. "Dette låter som CCR uten at det faktisk er CCR". Du skjønner tydeligvis ikke det jeg sier. Se eksemplet mitt over med en test score. "han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist" er ikke det samme som "Dette låter som CCR uten at det faktisk er CCR". For alt man vet kan "han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist" bety at han har en sang på plata som ligner på CCR. Med andre ord: Det jeg har problemer med er at reklame for musikk gjennomgående fungerer slik: Vi putter inn "buzz-words" (som CCR f. eks.) men alt som sies er bevist sagt på en måte slik at man egentlig ikke sier noe som helst. Forøvrig så liker jeg ikke at man selger plater ved å f. eks. måtte nevne artistens tidligere kariere e.l. men når man gjør det, så får man søren meg gjøre det ved å si noe konkret, i stedet for intetsigende pjatt slik de alltid gjør. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Selvfølgelig er det en del av markedsføringen. CCR er et svært velkjent band som mange har hørt om. Nå har jeg ikke hørt albumet, men hvis det har seg sånn at sound'en hans ligger nærmere er CCR, så syns jeg ikke det er høl i huet å skryte eller nevne det. Har det derimot seg sånn at det ikke ligner er det absolutt kjipt gjort. "Fogerty har funnet tilbake til sine røtter""Fogerty har funnet tilbake sin stil fra CCR dagene" Det er jo akkurat det samme som du kritiserer. Du har jo til og med nevnt CCR... Som sagt; han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist. "Dette låter som CCR uten at det faktisk er CCR". Du skjønner tydeligvis ikke det jeg sier. Se eksemplet mitt over med en test score. "han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist" er ikke det samme som "Dette låter som CCR uten at det faktisk er CCR". For alt man vet kan "han har aldri vært nærmere CCR's sound som soloartist" bety at han har en sang på plata som ligner på CCR. Med andre ord: Det jeg har problemer med er at reklame for musikk gjennomgående fungerer slik: Vi putter inn "buzz-words" (som CCR f. eks.) men alt som sies er bevist sagt på en måte slik at man egentlig ikke sier noe som helst. Forøvrig så liker jeg ikke at man selger plater ved å f.eks. måtte nevne artistens tidligere kariere e.l. men når man gjør det, så får man søren meg gjøre det ved å si noe konkret, i stedet for intetsigende pjatt slik de alltid gjør. Vel ta f.eks Metallica. Hva om den nye plata til bandet blir minst som Master of Puppets. Kan man dermed ikke si at den nye er den beste siden MoP? Det er da en generell oppfatning om hvilke periode i bandet som er dårlig (Load-St.Anger). De som dermed hadde gitt opp håpet, vekkes nå på nytt pga hyllesten plata får. Eksemplet kan overføres til Fogerty, hvis det er sant det plateselskapet sier at den faktisk er så god som CCR-tiden. Selvfølgelig kan det hende at EN sang på albumet låter som CCR men da er det et "brudd" fra plateselskapet. Det er jeg enig i deg i. Hvis albumet derimot har fått skryt av journalister for dens CCR-sound er det da ikke unaturlig å ta det med. De som liker CCR kommer dermed til å like albumet. Hovedpoenget er derfor - så lenge det låter som CCR så ser jeg ingen problemer med å knytte det opp til bandet siden de og Fogerty er så integrert i hverandre. Det blir ikke som; "liker du epler, så kommer du garantert til å like banan". Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Vel ta f.eks Metallica. Hva om den nye plata til bandet blir minst som Master of Puppets. Kan man dermed ikke si at den nye er den beste siden MoP? Det er da en generell oppfatning om hvilke periode i bandet som er dårlig (Load-St.Anger). De som dermed hadde gitt opp håpet, vekkes nå på nytt pga hyllesten plata får. Eksemplet kan overføres til Fogerty, hvis det er sant det plateselskapet sier at den faktisk er så god som CCR-tiden. Selvfølgelig kan det hende at EN sang på albumet låter som CCR men da er det et "brudd" fra plateselskapet. Det er jeg enig i deg i. Hvis albumet derimot har fått skryt av journalister for dens CCR-sound er det da ikke unaturlig å ta det med. De som liker CCR kommer dermed til å like albumet. Hovedpoenget er derfor - så lenge det låter som CCR så ser jeg ingen problemer med å knytte det opp til bandet siden de og Fogerty er så integrert i hverandre. Det blir ikke som; "liker du epler, så kommer du garantert til å like banan". Sukk. Du har enda ikke forstått det. Jeg skal forsøke å forklare hva jeg mener en gang til før jeg gir opp. Den nye plata til M er den best plate siden MoP <- Ingen problemer Så nærme MoP har ikke M vært før <- sier ingenting. En gang til. Platebransjen sørger konsekvent for å bruke setninger som egentlig ikke betyr noe som helst. For å komme med konkrete eksempler som ikke har noe med musikk å gjøre, men kan sammenlignes (siden du tydeligvis henger deg opp i musikken, ikke hva jeg prøver å si): Tine yoghurt er bedre enn noen sinne. <--- sier ingenting, og brukes bare fordi det høres bra ut Tine yoghurt har kommet i en mer smakfull utgave <--- sier masse Tine yoghurt har mindre sukker enn noen sinne <--- sier ingenting, og brukes bare fordi det høres bra ut (kanskje har de redusert med 1 g. sukker men ligger likevell på 40% sukker) Tine yoghurt har nå bare 10 g sukker <--- sier masse Og på akkurat samme måte: Så nærme CCR har JF aldri vært som soloartist <---- sier ingenting, og brukes bare fordi det høres bra ut F har funnet tilbake sin stil fra CCR dagene <--- sier masse Og for å illustrere helt konkret: å si "Så nærme CCR har JF aldri vært som soloartist" sier ikke noe mer enn om man f. eks. sier "Så nærme har jeg aldri vært å fullføre et maraton før". Det kan bety at jeg løp 40 km, men det kan også bety at jeg løp 2 km. Det sier rett og slett ingenting. Og om du enda ikke har skjønt det, så orker jeg rett og slett ikke mer. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Ikke nødvendig å si at jeg ikke har forstått, siden jeg er totalt uenig med deg. Savner litt innspill fra andre brukere her :\ Hadde plateselskapet brukt "bedre enn noensinne" om Fogertyplata hadde også jeg reagert. Den sier null om produktet. Det den omstridte setninga sier for min del er at han nærmer seg sound'en til CCR. Han har funnet tilbake til røttene. Slik tolker jeg setningen. Han har beveget seg fra en retning (CCR), til en crappy solokarriere men nå vender han tilbake til CCR. Derfor informativ (for min del). "Så nærme har jeg aldri vært å fullføre et maraton før". Det kan bety at jeg løp 40 km, men det kan også bety at jeg løp 2 km. Det sier rett og slett ingenting. Poenget er at man har et sammenligningsgrunnlag. Man vet hvordan CCR låter og man vet hvordan Fogerty (solo) låter. Det blir derfor en sound nærmere CCR enn det som tidligere har vært Fogertys mest CCR-inspirerte plate. Derfor blir maratonsammenligningen helt feil siden man ikke har noen punkter å forholde seg til foruten de 40km. Endret 20. november 2007 av tjalla Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Ikke nødvendig å si at jeg ikke har forstått, siden jeg er totalt uenig med deg. Savner litt innspill fra andre brukere her :\ Jeg følte at argumentene tilsa at du missforsto hva jeg mente. Har ingen problemer med at du er uenig. Det den omstridte setninga sier for min del er at han nærmer seg sound'en til CCR. Han har funnet tilbake til røttene. Slik tolker jeg setningen. Han har beveget seg fra en retning (CCR), til en crappy solokarriere men nå vender han tilbake til CCR. Derfor informativ (for min del). Her tror jeg sakens kjerne ligger. Jeg er enig i at setningen sier at han nærmer seg soundet til CCR. Problemet er at den for meg ikke sier noe om hvor mye han har nærmet seg. Så med andre ord vil jeg ikke påstå at det betyr at han har funnet tilbake til røttene, bare at han har begynt å bevege seg mot røttene, men ikke i hvilken grad. Problemet mitt er ganske enkelt at setningen slik jeg tolker den kan bety en av følgende: - Han har nå begynt i det små å bevege seg tilbake til røttene sine. - Han har nå funnet tilbake til røttene sine eller et sted mellom. Og ja. Jeg savner også litt input fra andre brukere. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hva med reklamen for den nye Take That plata hvor sloganet er - Kjøp den nye plata fra det gamle bandet til Robbie Williams, eller noe sånt. Ren namedropping i salgsøyemed Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Hva med reklamen for den nye Take That plata hvor sloganet er - Kjøp den nye plata fra det gamle bandet til Robbie Williams, eller noe sånt. Ren namedropping i salgsøyemed Jeg gråter en stille tåre... Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Haha, helt enig med trådstarter, utrolig plagsom reklame med det dummeste kjøpsargumentet jeg noensinne har hørt. De får det til å høres ut som om han er en avdanket skygge av sitt tidligere band. Endret 20. november 2007 av Bakkem Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 For det andre er dette et så gjennomsiktig forsøk på å selge en jalla artist ved hjelp av navnet på en stor artist, at jeg faktisk blir fornærmet. Tror platebransjen at den gjennomsnittelige befolkningen mangler et par kromosoner? Det har vel blitt diskutert grundig ned her nå, men også jeg synes at salgspitchet er helt kurant. Det er da vitterlig ganske sant, for alle som har fulgt Fogerty, at han aldri (i alle fall ikke på lenge) har vært nærmere CCR. Albumet heter Revival, og singelen heter Creedence Song.. Var det så et dårlig salgspitch? Du kan jo spørre deg selv om hva du vil fremheve om du skal kjøre TV2-reklame for 750.000. Bør du si noe som treffer folk flest, eller bør du please kjernefansen? Går man på TV med et produkt så har man planer om å selge mye, og da er det klart at flosklene sitter løst. Det fungerer faktisk, tro det eller ei. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg synes vel at salgsargumentet er sånn passe. Om man skal kverulere veldig på det så har cyclo rett, det at Fogerty har nærmet seg CCR-soundet sier ikke nødvendigvis mye. Jeg mener likevel at dette er en storm i et vannglass. CCR er et kjent band, John Fogerty er en kjent artist, og for reklamens målgruppe gir nok setningen "Så nærme Creedence Clearwater Revival har John Fogerty aldri vært som soloartist" en viss mening. Det er etter min mening ikke "så intetsigende som det kan bli", som cyclo sier. Eksemplet med Tine Yoghurt var også dårlig. Det at yoghurten er bedre enn noen sinne sier meg minst like mye som at den har kommet i en mer smakfull utgave. Det med sukkerinnhold er greit nok, men du kan ikke trekke inn det som sammenligning her. "John Fogerty har vanligvis hørtes 75% ut som CCR, men på hans nye album høres han 90% ut som CCR!" Så nei, jeg synes ikke dette var et spesielt tåpelig salgsargument sammenlignet med mye annet, men jeg synes i og for seg at det er litt trist at John Fogerty og hans plateselskap melker CCR-kua såpass hardt. På den andre side er det kanskje naturlig at den melkes litt om dette albumet virkelig er veldig nærme CCR-sounden, det kan jo være et kjøpsargument for fans av CCR som ikke nødvendigvis er så begeistret for solomaterialet til John Fogerty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå