skarpskytter Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg skal søke men vet ikke om det er noe i nærheten.. jeg bor i ski.. noen som vet hva som er det nærmeste? Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 http://www.mil.no/hv/hv-02/start/organisas...hvu/avdelinger/ Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Noen som kan skrive lit utdypende om hva hv ungdom gjør, hvordan befalet "oppfører" seg, og hva utstyr/klær som brukes? Hvordan fungerer konkurransene? Er det veldig god trening? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Noen som kan skrive lit utdypende om hva hv ungdom gjør, hvordan befalet "oppfører" seg, og hva utstyr/klær som brukes? Hvordan fungerer konkurransene? Er det veldig god trening? Beklager for ett sent svar og en liten bump folkens. Heimevernets ungdomstjenesten er et tilbud til unge gutter og jenter i alderen 16-21 år som ønsker en mer aktiv og allsidig fritid. Dette er et tilbud som har eksistert siden 1950-tallet og kanskje ikke mange kjenner til. Hensikten med HVU er å kunne tilby ungdom et meningsfylt fritidstilbud. Gi dem et mottilbud til dagens mange inneaktiviteter. Målet for tjenesten er at ungdom gjennom praktisk tjeneste, fritidsaktiviteter, konkurranser, samlinger og utvekslinger med andre lands ungdommer, skal få kunnskap om Forsvaret i sin alminnelighet og grundig kjennskap til Heimevernet. HVULK Heimevernsungdommens landskonkurranse (HVULK) arrangeres hvert år ved Heimevernets utdanningssenter Værnes. Dette er en glimrende mulighet til å konkurrere med ungdommer fra hele landet. HV-ungdomstjenesten driver opplæring og aktiviteter innenfor mange områder. Aktiviteter som blir vektlagt er blant annet kart og kompass, sanitet, samband, etablering av forskjellige typer leirer/baser, overleve på og i naturen, sosial- og personlig mestring og ikke minst kameratskap. Du får bruke M98, F1 osv. Baraklava og alt utstyr får du utdelt når du har meldt deg inn i HVU, dette er gratis. Faktisk så får du nesten betalt for å være der, siden du blir sponset mat og reise. KAN LESE MER HER Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Noen som kan skrive lit utdypende om hva hv ungdom gjør, hvordan befalet "oppfører" seg, og hva utstyr/klær som brukes? Hvordan fungerer konkurransene? Er det veldig god trening? Beklager for ett sent svar og en liten bump folkens. Heimevernets ungdomstjenesten er et tilbud til unge gutter og jenter i alderen 16-21 år som ønsker en mer aktiv og allsidig fritid. Dette er et tilbud som har eksistert siden 1950-tallet og kanskje ikke mange kjenner til. Hensikten med HVU er å kunne tilby ungdom et meningsfylt fritidstilbud. Gi dem et mottilbud til dagens mange inneaktiviteter. Målet for tjenesten er at ungdom gjennom praktisk tjeneste, fritidsaktiviteter, konkurranser, samlinger og utvekslinger med andre lands ungdommer, skal få kunnskap om Forsvaret i sin alminnelighet og grundig kjennskap til Heimevernet. HVULK Heimevernsungdommens landskonkurranse (HVULK) arrangeres hvert år ved Heimevernets utdanningssenter Værnes. Dette er en glimrende mulighet til å konkurrere med ungdommer fra hele landet. HV-ungdomstjenesten driver opplæring og aktiviteter innenfor mange områder. Aktiviteter som blir vektlagt er blant annet kart og kompass, sanitet, samband, etablering av forskjellige typer leirer/baser, overleve på og i naturen, sosial- og personlig mestring og ikke minst kameratskap. Du får bruke M98, F1 osv. Baraklava og alt utstyr får du utdelt når du har meldt deg inn i HVU, dette er gratis. Faktisk så får du nesten betalt for å være der, siden du blir sponset mat og reise. KAN LESE MER HER Mange takk. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Er det veldig god trening? Jeg kan ta et eksempel fra mine 2 år. Det var i 2000 så den tiden hv-u hadde patrulie. Vet ikke om de har det nå men det ble forbudt i 2001+- 4 timer i uka med teori i 2 år er ca 400 timer + fre-søn øvelse pr mnd , ca 72 dager Jeg skøt 18200 skudd med ag-3 og en haug av rødfis Ag-en har en rød sikkring som ikke kan stilles på automat, ellers helt original. Min avdeling var på krigsskolen på linderud , gode militære lokaler, skytebane, hinderløype. Sjefene var 1 kaptein og 2 sesjanter og mye av teorien er fra befalutdanningen Mange av øvelsene var sammen med forsvaret , ikke bare sammen med annen hv-u Vi var på rena for å lære om stridsvogner, fikk opplæring og skutt med mg-3 , en haug av snikskyterrifler fleste som lignet på ag-3 bare med kikkertsikte, Barrett 50.cal og 3fot 12,7 osv. Utstyret er 100% det samme som forsvaret ellers bruker, får det fra samme sted og leverer det på samme sted. Siden det er hv-u så blir det mye teori og mye øvelse på "mindre kule ting" dvs sette opp/sammen telt, op, patrulie, kart, skyting,medic, demontering og montering av våpen, sambånd osv. Resultatet av dette viste seg veldig godt da vi hadde en øvelse med heren på elverum. Der var FSK som liksom skal være de beste norge har, de er sikkert flinke på snikskyting, hoppe ut av helikopter , kapring , båt osv men ikke særlig flinke i forhold til hv-ungdom på de tingene vi gjorde da vi øvde på det mye mye mer er dem. Disse konkurransene vant hv-u selv mot en avdeling fra FSK. Skyting Nais-programmet Sette opp 7duker-telt OP Patrulie Kart Identifisering av kjøretøy Minefelt Demontering og montering av Ag-3 med syn og i blinde Sambånd Dette var en del av en øvelse som ikke hv-u skulle være med på men vi fikk det da vi var i samme leir. Selv ungdom uten førstegangstjeneste gjør det bedre i enkelte ting enn forsvarets spesialkommando, så kan man iallefall si at det man lærer lærer man godt. ----------------------------------------------- Edit: Må legge til at dette var i 2000, vet ikke hvilken veg det har gått nå men noen avdelinger ledes av frivillige som ikke har like høye planer for hv-u, noen avdelinger trener mer på konkurranser, kart og annen sosial aktivitet. Vet ikke om vi hadde noen fordeler med å ligge på en krigsskole men hadde på følesen at vi var den mest aktive gruppen på østlandet. Endret 5. september 2009 av War Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Er i ferd med å joine HVU i kristiansund. Første skytinga gikk også kjempefint, flere år siden jeg har skutt med noe som helst (rart med hensyn med at jeg kommer fra Smøla) Overlevelse og fysisk er vel det jeg gleder meg mest til da. Bor i nærheten av kristiansund selv, hvor søker jeg? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg hadde 18000 skudd som hv-u Så på nyhetene idag at førstegangstjenesten får skyte 100 skudd nå. Skulle ha vært 2000. Hva har skjedd med forsvaret. Trur jeg heller ville ha tatt med meg 5 hv-u med 2 års erfaring fremfor 5 fra førstegangstjenesten sånn som det er nå. Det var en av grunnene til at jeg tok siviltjeneste rett etterpå. 90% ville vært det samme. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Fikk du seriøst innvilget siviltjeneste med HV-U-bakgrunn? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ja jeg sa jeg hadde møtt jesus på søndagsmøte på oslo kristne senter og at jeg hadde sluttet i HV-u. Var bare tull og (in)fanteri, gadd ikke få førstegangstjeneste som er mindre aktivt en hv-u. Hadde uansett alle merket og diplomer jeg kunne fått med mindre jeg valgte noe helt nytt som fly, båt osv. Men nå vil jeg igjen da, i en alder av 25. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Er det ikke nok og si at du har endret deg`? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå