Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av gammel AthlonXP-PC, max 5000,-

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sitter idag på en stasjonær pc - som begynner å bli moden for litt oppjusteringer i motorrommet!

Den er ca 4 år gammel, og har vel egentlig fungert helt topp til nå, men nå som både nye spill ikke kan spilles og PC-en blir for varm (tror jeg), som resulterer i at den låser seg helt og må restartes på knappen, tror jeg at jeg må ha noe nytt!

Litt om min pc idag:

Hovedkort: MSI KT3 ultra

Skjermkort: Asus g-force 4 4600

Prosessor: Xp2100

harddisk: 1x120 gb & 1x80gb

Minne: 2x512 ram av ukjent type

+ alt det andre...

Jeg er absolutt ikke ute etter noen monster pc til skyhøye priser, men heller en pc som kan gjøre litt foto/video redigering og spille noen av de nyeste spillene relativit greit på, feks call of duty, need for speed osv.

- hvor stort skjermkort, eller hvilket anbefales for å spille slikt på?

Er det noen av dere som kunne fortalt meg i hvilken ende jeg begynner når jeg skal oppgradere denne;

ser for meg at mye kan jeg benytte videre, skjerm, mus&tastatur, kabinett (chieftech midi), dvd & og cd brenner, nettverkskort, strømforsyning??.

Så kommer jo det viktige; hva er jeg villig til å betale?

- ca 3-5 tusen.

Hva trenger jeg; Hovedkort, Cpu, skjermkort og ram?

Og noen som kan linke noe greie komponenter som kunne vært aktuelle?

- ser at noen skjermkort og harddisk? å, har støyreduksjon...hva er dette? (noisesilencer eller noe slikt)

Det er et stort pluss om PC-en blir relativt stillegående, da min idag bråker fælt pga at jeg må ha viftene på konstant fordi den ikke skal bli for varm.

Tusen takk for svar.

Endret av longbow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Sitter idag på en stasjonær pc - som begynner å bli moden for litt oppjusteringer i motorrommet!

Den er ca 4 år gammel, og har vel egentlig fungert helt topp til nå, men nå som både nye spill ikke kan spilles og PC-en blir for varm (tror jeg), som resulterer i at den låser seg helt og må restartes på knappen, tror jeg at jeg må ha noe nytt!

Litt om min pc idag:

Hovedkort: MSI KT3 ultra

Skjermkort: Asus g-force 4 4600

Prosessor: Xp2100

harddisk: 1x120 gb & 1x80gb

Minne: 2x512 ram av ukjent type

+ alt det andre...

Jeg er absolutt ikke ute etter noen monster pc til skyhøye priser, men heller en pc som kan gjøre litt foto/video redigering og spille noen av de nyeste spillene relativit greit på, feks call of duty, need for speed osv.

- hvor stort skjermkort, eller hvilket anbefales for å spille slikt på?

Er det noen av dere som kunne fortalt meg i hvilken ende jeg begynner når jeg skal oppgradere denne;

ser for meg at mye kan jeg benytte videre, skjerm, mus&tastatur, kabinett (chieftech midi), dvd & og cd brenner, nettverkskort, strømforsyning??.

Så kommer jo det viktige; hva er jeg villig til å betale?

- ca 3-5 tusen.

Hva trenger jeg; Hovedkort, Cpu, skjermkort og ram?

Og noen som kan linke noe greie komponenter som kunne vært aktuelle?

- ser at noen skjermkort og harddisk? å, har støyreduksjon...hva er dette? (noisesilencer eller noe slikt)

Det er et stort pluss om PC-en blir relativt stillegående, da min idag bråker fælt pga at jeg må ha viftene på konstant fordi den ikke skal bli for varm.

Tusen takk for svar.

Hei...

Jeg kan Legge ut komponentene jeg kjøpe til min pc for ca 1 uke siden, funker som smurt!;)

Jeg bruker den til litt spilling, funker kjempe bra om du ikke er skikkelig PRO gamer da:P.

Bråker ikke i det heletatt. Skal du bruke 3-4k på pc ,å det skal være AMD så vil jeg annbefale deg dem delene jeg kjøpte.

- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906

- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322111

- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334404

- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335238

Ca 3700kr blir det.

Vil også annbefale deg å kjøpe ny harddisk: - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339251

Nå vet jeg ikke hvor stor strømforsyning du har? Men jeg har 500watt å det funker fint, tipper 400watt også går.

Lenke til kommentar
Skal du bruke 3-4k på pc ,å det skal være AMD-.

Det er just det, hva er egentlig hovedforskjellen på AMD og de nye core2? prosessorene fra intel?

- bortsett fra pris:P

Kan jeg ikke svare deg på, siden jeg ikke har noe greie på intel.

Men vet bare at det blir dyrere enn budsjettet ditt om du skal ha en brukbar intel PC.

Men når jeg ser hva du skal bruke PC-en din til, så kommer du absolutt til å bli fornøyd med et AMD oppsett;), det kommer faktisk til å bli mye mere enn du egentlig har bruk for;).

Sånn pc er det jeg har endt opp med, har mye mere enn jeg egentlig trenger.

Anngående skjermkort, kjøp et brukbart et rundt 1000lappen å kjøp deg heller en harddisk, hovedkortet jeg viste deg kan ha skjermkort i SLI, så den gangen du syns skjermkortet du har kjøpt begynner å bli for dårlig, så kan du jo bare kjøpe deg ett til kort;)

Endret av Larisss
Lenke til kommentar

Tja etter å ha lest hundrevis av artikler om AMD i det siste er dette det jeg ville gådd for.

MSI K9A2 Platinum fra kr 1230,.

Selv om dette er et relativt dyrt kort, så har det potensiale. Og støtter phenom når den blir interessant. Blant annet Amd overdrive, crossfireX (opptil 4 skjermkort, vifteløst.

AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition fra kr 925

Er du ikke ekspert på klokking så gir dette deg et klikks klokking til rundt 3-3,5 ghz sammen med Amd Overdrive

Et radeon 3850 skjermkort fra kr 1225

Kingston HyperX DDR2-1066 2GB (2x1024) fra kr 828

Totalt fra kr 4 208,-

Dette skulle gi deg mye ytelse for lite kr, som du kan fintune med et klikk når du trenger bedre ytelse, samt skulle sikre deg utbyggingsmulighter fram til minst 2010 nr det gjelder cpu, samt at mulighten til å oppgrader skjermkort med fremtidge gode kort for crossfire og fortsatt beholde det kortet du har.

Dette er i alle fall der jeg hadde gått dersom jeg var skulle anbefale noe. Er en topp begynnelse på et spider system.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar her og linker til produkter!

- og får nå håpe at Skagen er fornøyd denne ganga nå!!

Hvilke hardisker jeg har er jeg rett og slett ikke helt sikker på:p

Men er hvertfall en WesternDigital Caviar 80 gb, og den andre på 120 gb kjøpte jeg brukt av en kompis. Står IDE ATA på de begge under "interface". (vet ikke om det er relevant i det hele tatt).

Men hvor mye forskjell på fart skiller det mellom de jeg har nå og en S-ATA disk?

det tar utrolig lang tid å flytte ting mellom disker og ekstern her nå føler jeg...

Lenke til kommentar
Takk for mange svar her og linker til produkter!

- og får nå håpe at Skagen er fornøyd denne ganga nå!!

Hvilke hardisker jeg har er jeg rett og slett ikke helt sikker på:p

Men er hvertfall en WesternDigital Caviar 80 gb, og den andre på 120 gb kjøpte jeg brukt av en kompis. Står IDE ATA på de begge under "interface". (vet ikke om det er relevant i det hele tatt).

Men hvor mye forskjell på fart skiller det mellom de jeg har nå og en S-ATA disk?

det tar utrolig lang tid å flytte ting mellom disker og ekstern her nå føler jeg...

Jepp sikkert ganske gamle harddisker du har.

Jeg vil si harddisk har mye å gjøre med alt. Loading av windows, spill, programmer osv. Kjøp deg harddisk, så du legger windows, programmer og spillene på. Så har du dem andre til filmer, musikk ol. kjøp deg en skikkelig harddisk det vil si SAMSUNG SPINPOINT, ikke noe annen. Har eid 6stk og har 4, har ALDRI! hatt noe som helst problemer, raske og lydløse. Varme er dem heller ikke.

Endret av Larisss
Lenke til kommentar

Hva som er gode harddisker og ikke er omdiskutert til tusen. Spesielt hva gjelder støy og varmeutvikling.

WD Caviar sine nye disker yter godt, og jeg opplever ikke de som spesielt bråkete. Jeg har en Seagate ES 750GB og en WD Caviar 750, og det er ingen av dem som utmerker seg spesielt.

Ytelsesmessig merker du ikke forskjell heller, men jeg ville brukt et par kroner på en litt større disk, så kan du beholde de du har til lagring av ting som ikke det er så farlig å miste, sånn som filmer og ting du kan laste ned igjen, av lovlige ting, selvfølgelig. Del den nye disken din opp i to eller tre partisjoner, slik at du har windows og programfiler på én partisjon, mine dokumenter på én, og om du ønsker, ha spill-installeringer på én. Disse tar ofte mye plass.

Jeg hadde selv 15-25GB til XP, 50GB til spill (dette ser jeg er litt lite i dag. Spill tar ofte 5-7GB for tiden...), og resten til dokumenter, bilder, og musikk. Så har jeg en 750GB til filmer og lignende.

Så, kjøp en WD Caviar, og bli minst like fornøyd som med en Samsung. Jeg har hatt begge typer, i tillegg til Hitachi, men det er lenge siden, det er lite forskjell mellom nye disker. Sjekk gjerne Toms Hardware som har en del grafer å vise til. Du kan rangere diskene etter mange forskjellige ting, som temperatur og random access time.

http://www23.tomshardware.com/storage.html...79&chart=31

Lenke til kommentar

Takk for linken, det var nyttig å kunne sammenligne diskene slik!

Jepp, har partisjonert opp diskene idag å, med windows, spill/musikk/film og dokumenter.

Men siden hardiskene både er gamle, træge og lite plass, og prisen på en ny disk er ekstremt lav (synes jeg), så blir det en ny disk hvis/når de ulike komponentene for oppgradering skal kjøpes!

Har ikke alt for mye penger nå, men ei gang utpå nyåret, etter stipend kommer så burde det være nok til litt pc kjøp.

- for regner med disse linkene fortsatt er gjeldene om 2-3 mnd frem i tid?

Lenke til kommentar

Ville bannet på det, men det kan jo hende. Ting skjer ofte veldig fort i dette markedet, og det som er mye value for money i dag er ikke nødvendigvis det _neste_ uke.

Men, du får tråle litt rundt på forumet i mellomtiden. Det kan jo hende du kommer over noe annet som du får lyst på, og som passer inn i budsjettet innen den tid.

Lenke til kommentar

Jepp, det skal jeg gjøre:=)

Men som spurt før, noen som kan linke til eller gi en kort forklaring på hovedforskjellene på intel core due og amd prosessor?

husker fra når jeg kjøpte så var amd billigere og kanskje litt "sterke" til spill... slik idag å?

Lenke til kommentar

Når det gjelder lavbudsjett er AMD mest for pengene, men når du legger noen kroner i systemet er Intel og C2D ganske suverene vil jeg påstå. Dette gjelder dog kun for over 2000, omtrentlig. Mange meninger om dette også. Tror de aller fleste blir fornøyd uansett.

AMD har et par sterke kort i ermene når det gjelder en del profesjonelle applikasjoner, men i spill er det Intel som har ytelsestronen. Men, i din budsjettklasse er AMD et godt valg.

EDIT: Du finner mange sammenligninger på Toms Hardware, blant annet cpu-chart, og gpu-chart. Titt litt rundt der og sammenlign forskjellige prisklasser og Intel/AMD og nVidia/ATI.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

kan du klokke på gammelmåten ved å bruke bios så gir nok intel mest pr dato.... Men siden jeg kun vet det om intel, da det alrdig vil komme en intel maskin i mellom mine fingre. Men det er stortsett intel som er blitt anbefalt de siste 6 md.

Grunnen til at jeg finner å kunne si at AMD gir mye med det oppsettet er enkelheten i overklokking og fremtidig oppgraderbarhet.

Lenke til kommentar

Hei igjen:=)

Nå har jeg hatt ei natt til å tenke over litt ting her:P

Og selvfølgelig genererer så mye tenking endel spørsmål!

Først ut;

Hva er fordelene med denne "black edition" amd prosessoren?

- har skjønt at denne er "åpen" for overklokking, men da dette er noe jeg aldri vil komme til å gjøre, vil det være like greit å legge pengene i en "vanlig" amd prossessor?

En amd athlon 64 x2 6000+ 3.0ghz blir levert med vifte til rundt 1200 kroner.

(noen som vet hva db tallet på den vifta er)?

Hva mener dere er mest fornuftig da?

Så er vi kommet til hovedkortet:

Har blitt linket til 2 hovedkort, og prisen skiller ganske mye her!

For meg, som hverken skal overklokke eller ha syke spesifikasjoner i en pc, vil jeg klare meg med "billig" kortet som er linket til her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322111&view=detailed#ProductTabs

- hvor mange rambrikker er det plass til her? 2?

(kunne jeg brukt de 2 rambrikkene jeg har idag også i hk, er vil det ødelegge hvsi jeg i tillegg kjøper 2x1gb brikker)?

Det var bare en tanke som slo meg, muligheten for å velge det billige kortet her. (seff frister jo det dyre, alltid frister ting som er dyrere og bedre, men av å til klarer jeg å moderere meg og prøver å være fornuftig:P).

- har jo ikke oppdatert PC-en på ca 4 år til nå, og tar vel omtrent like lang tid til neste gang, så må garantert bytte ut både det billige og det dyre kortet om så lang tid, og hvis de kan gjøre noenlunde samme jobben frem til da, er jeg egentlig fornøyd!

- men hva mener dere er forskjellene?

Så nå håper jeg noen ivrige sjeler har bry til å gi meg noen kommentarer og tilbakemeldinger på mine tanker her:P

takk skal dere ha!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...