Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tikkelyd og dårlig motorkraft


Noobish

Anbefalte innlegg

Bilen er en Opel Omega 2.0i -93(club)

Skulle bytte frostvæske i helgen for å gjøre den klar for vinteren. Jeg byttet frostvæsken som foreskrevet, samt byttet viftereim og termostat, og alt var greit. Men da jeg tok noen turer med bilen dagen etter, fungerte den ikke bra. Den dro dårligere og dårligere ved akselerasjon, samtidig som den kom en tikkelyd som ble høyere og høyere. Det er værst når jeg gir gass på lavt turtall. Veldig dårlig kraft i bilen. Oljenivået er bra.

Har fått forslag om at jeg har kommet bort i noe som jeg ikke skulle(ledning/slange), men alt ser ut til å være der det skal. Også at noe med dysene til insprøytningen ikke er som det skal, men jeg skjønner ikke hvordan det skulle ha skjedd.

Bilen fungerte fullstendig utmerket før jeg gjorde det jeg gjorde i helgen.

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg vet ikke hva slags ventilløftere det er, men oljen er byttet for ikke lenge siden og dette er ikke en slik tikking. Det høres mer ut som om den skal komme opp gjennom dekselet... Og som sagt så er det i forbindelse med svært dårlig kraft fra motoren når jeg gir gass.

Og luftfilteret er helt fint.

Grunnen til at jeg spør her er jo at jeg gjerne vil gjøre noe selv siden det er ganske kjent at verksteder ikke er kjent for å være billig :)

Har nå sjekket pluggene for annen gang. Første gangen var de helt fine, men nå har de to bakerste...blitt helt svarte etter å ha stått på tomgang en stund.

Ellers takk for alle forslag.

Lenke til kommentar

Siden du har innsprøytning kan det være noe feil med dysene på de to bakerste sylindrene, slik at du får for feit blanding, som fører til svarte plugger.

 

Defekt toppakning kan også være en mulighet, da den kan ryke slik at det kommer olje inn i forbrenningskamrene.

 

Begge disse feilene fører til at bilen går dårligere.

Lenke til kommentar
Siden du har innsprøytning kan det være noe feil med dysene på de to bakerste sylindrene, slik at du får for feit blanding, som fører til svarte plugger.

 

Defekt toppakning kan også være en mulighet, da den kan ryke slik at det kommer olje inn i forbrenningskamrene.

 

Begge disse feilene fører til at bilen går dårligere.

trodde det var slik at vis topppakningen røk så kom vannet inn i forbrenningen og det var ventiltetning/pakning som måtte gå for å få inn olje.

 

skal sies jeg ikke er mekaniker, men fikk den infoen fra en mekaniker kamerat av meg.

 

*edit*

sikker på at det ikke er det at motoren ikke tenner på alle stemplene hele tiden? litt vanskelig å sjekke kanskje? kan det være et problem med tennpluggledningene?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Siden du har innsprøytning kan det være noe feil med dysene på de to bakerste sylindrene, slik at du får for feit blanding, som fører til svarte plugger.

 

Defekt toppakning kan også være en mulighet, da den kan ryke slik at det kommer olje inn i forbrenningskamrene.

 

Begge disse feilene fører til at bilen går dårligere.

trodde det var slik at vis topppakningen røk så kom vannet inn i forbrenningen og det var ventiltetning/pakning som måtte gå for å få inn olje.

 

skal sies jeg ikke er mekaniker, men fikk den infoen fra en mekaniker kamerat av meg.

 

I mitt hode kommer det an på hvor toppakningen ryker. På motoren jeg overhaler nå er oljekanalene nærmere sylindrene enn kjølekanalene.. Men jeg er heller ingen ekspert da :p

 

Dersom pakningen ryker vil man vel miste oljetrykk, som igjen fører til tikking?

Lenke til kommentar
Siden du har innsprøytning kan det være noe feil med dysene på de to bakerste sylindrene, slik at du får for feit blanding, som fører til svarte plugger.

 

Defekt toppakning kan også være en mulighet, da den kan ryke slik at det kommer olje inn i forbrenningskamrene.

 

Begge disse feilene fører til at bilen går dårligere.

trodde det var slik at vis topppakningen røk så kom vannet inn i forbrenningen og det var ventiltetning/pakning som måtte gå for å få inn olje.

 

skal sies jeg ikke er mekaniker, men fikk den infoen fra en mekaniker kamerat av meg.

 

I mitt hode kommer det an på hvor toppakningen ryker. På motoren jeg overhaler nå er oljekanalene nærmere sylindrene enn kjølekanalene.. Men jeg er heller ingen ekspert da :p

 

Dersom pakningen ryker vil man vel miste oljetrykk, som igjen fører til tikking?

hmmmmm..... logisk :!: holder en tommel på den

Lenke til kommentar
takk for svar!

Jeg finner ingen dårlige vakumslanger, men er det en måte å teste det på?

ok, hvis det nå er slik at toppakningen er gåen, kan jeg finne ut det selv på en eller annen måte? Eller må det gjøres på et verksted?

Og dysene, kan jeg ta ut de selv?

 

Ta en kompresjonstest. Da finner du ut om toppakningen er gåen.

 

For å gjøre dette kjøper du først en kompresjonsmåler (ikke mange kronene på biltema), tar ut tennpluggene og monterer kompresjonsmåleren i en og en sylinder. For å skape kompresjon sviver du motoren 2-3 omdreininger med startmotoren. Legg gjerne ut måleresultatene her om du utfører testen :)

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...