Gå til innhold

Noen som skal inn i Heimevernet på Værnes 22. Januar?

Bruktbilen

Anbefalte innlegg

vi hadde stort sett bare bra ub-korper, ingen som var veldig strenge eller var drittsekk.

alltid berettiget skryt og kjeft, selv om skryt var skjeldent, fikk vi kjeft var det dårlig var det bra nok holdt de kjeft.

Hadde vi ikke hatt dem ville det blitt mye mer tull enn det var, selv om det var mye tull, men det var greit så lenge det ikke gikk ut over tjenesten.

men hva skjer egentlig i I-styrken, mye pes og slit der eller?

orker ikke mer av at "bussen er "ødelagt" vi må gå 5 timer til leiren i natt", eller "det er brutt ut krig, taktisk forflyttning 2 mil ut i busken, men ikke gå opp den bakken, for der er leiren til FI", har mer lyst til å gjøre det realt med skikkelig utstyr, og ikke bli nektet å røyke i felt fordi "i krig ser FI det", men heller bli nektet for at FI faktisk ser det.

ble dritt lei "tenk om" og "hvis" som det meste var på HVUV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vi hadde stort sett bare bra ub-korper, ingen som var veldig strenge eller var drittsekk.

alltid berettiget skryt og kjeft, selv om skryt var skjeldent, fikk vi kjeft var det dårlig var det bra nok holdt de kjeft.

Hadde vi ikke hatt dem ville det blitt mye mer tull enn det var, selv om det var mye tull, men det var greit så lenge det ikke gikk ut over tjenesten.

men hva skjer egentlig i I-styrken, mye pes og slit der eller?

orker ikke mer av at "bussen er "ødelagt" vi må gå 5 timer til leiren i natt", eller "det er brutt ut krig, taktisk forflyttning 2 mil ut i busken, men ikke gå opp den bakken, for der er leiren til FI", har mer lyst til å gjøre det realt med skikkelig utstyr, og ikke bli nektet å røyke i felt fordi "i krig ser FI det", men heller bli nektet for at FI faktisk ser det.

ble dritt lei "tenk om" og "hvis" som det meste var på HVUV

Er alltids et par som har dårlige holdninger, enten det er menige eller befal.

I BjørnWest, som jeg er med er det et veldig bra opplegg.

Sånn som trussel bilde er i dag, så er det slutt at mann skal ut i skogen å krige.

I en reel situasjon så komme ikke FI til å ligge ute i skogen.

Oppdragene nå dreier seg om klarering av objekt, og objektsikring, trening dreier seg da om de disipliner rundt det.

Hoved øvelsene er lagt opp på en skikkelig måte, det er ikke sånn som det er på Værnes der: nå er tropp 2 FI

og de ligger der borte av en eller annen grunn, og hvis vi er heldig så ser mann de ikke løpet av øvelsen.

Er ikke sånn at befalet som er med, bare er veiledere som legger opp øvelsen sånn som de vil ha det.

Ingen som vet når markørene kommer, markørspillet er utrolig mye bedre enn det var i min tid på Værnes.

Hoved øvelsene er lagt opp sånn at mann har et scenario, i disse dager så er det som oftest en torrorist organisasjon som har truet vitale objekt, og mann får en skikkelig bakgrunnshistore om hva, hvem FI er, og hvorfor de er ute å ta "oss". Dette er med på i gi mye større følelse av oppdraget man har reelt.

På utstyrsiden

De jeg har utlevert nå er av mye bedre kvalitet enn det jeg hadde på Værnes i min tid. Var vel i den siste gjengen som hadde kryssreimer der oppe. Alle lag har en egen MB240, MG, Skarpskytterene og oppklaring har 12,7 MØR.

alle har nattopptikk i fleng. Lette sluttstykkevåpen til alle. Membran uniform. Dobbel bevepning dvs, AG og Glock

til hver enkelt mann.

Folka

De som er med er motiverte, og holder et høyt nivå. Treningen blir deretter.

Mye bra befal, og soldater med utenalandstjeneste, folk har vært, alt i fra Libanon - Kosovo - Afganistan.

Så det finnes mye erfaring blandt de som er med.

Treningsmengden.

Man signerer for optil 25 døgn med øvelse, men det ligger i år på ca 18 dager.

men hvis man vil og har mulighet så er mulig å trene mer enn det som er lagt opp til på troppsnivå.

Men man har mulighet til å trene militær nærkamp hver uke.

Skyting med AG, og Glock annen hver uke om kvelden.

Hvis aman har en lagfører som er "på" så er det fult mulig å drive trening på egent insj.

Da samler man laget og tar gjerne en helg og trener med de som har tid og som vil. (dette er dager mann ikke får betalt for, men det er ikke pengene som driver folk)

Til slutt

Det å komme fra Forsterkning til Innsats er som å komme fra helvete til himmelen.

Det er to forskjellige verdener med tanke på matriel, kompetanse og holdninger i avdelingene.

Lenke til kommentar

Banken på torsdag

Diggbar på fredag

Trondheim/bamses på lørdag

Det er rutinen vi hadde på HVUV. Vi hadde bare dyktige UB'r, var i forrige kontigent, dimma 18jan. Når det gjelder troppsjef skal jeg holde kjeft, i håp om at han gjør en bedre jobb for neste kontigent. Leiren er helt grei, maten helt ok, kasserna grei osv. Det beste med leiren er at den er veldig sentral iforhold til Trondheim og Stjørdal. Utdanninga er ganske interesant, mye sanitet og skyting. Havner du i KP B, under Kraft slipper du mye av den vekkinga midt på natta og bussen bryøt sammen opplegg, han liker ikke den type utdanning. Vi ble vekket en gang, men da hadde vi allerede 20 min marsjberedskap, og vi gikk en gang tilbake fra frigården.

Det mest skuffende iløpet av kontigenten var mangelen på markører under øvelser.

Lenke til kommentar
Det regner alltid i Leksdalen.
Hehe, Leksdalen er ein fin plass. Skiftande vær kan vere eit nøkkelord. Me hadde på ein og same dag regn, sol og hagl, med fleire skifte i løpet av dagen.
Det skal utdannes en menig lagfører i hvert lag, tanken er god, men det går negativt utover

utdanningen til de andre i laget, da det til tider kan bli mye rot og usikkerhet i begynnelsen.

Nestlagførar. Vil nok variere litt frå lagførar til lagførar, men det er ikkje so enormt mykje ansvar NLF-en får eigentleg. NLF-ane vert heller ikkje utnemnt før etter 2-3 månadar.
Når det gjelder troppsjef skal jeg holde kjeft, i håp om at han gjør en bedre jobb for neste kontigent.
I følge ein av dei nye UB-ane skulle visst han ikkje vere troppsjef denne kontigenten, men veit ikkje om det stemmer. Var visst ein løytnant som skulle vere i staden.

espennyh: mr_lf var i same tropp som meg: KpB, tropp 1.

Lenke til kommentar

Nei skal du se, den karen her inn på hw også;p

Må si at banken døde ut etter lærlingene dro dessverre, var rett og slett ingen jenter igjen i byen:p

I følge ein av dei nye UB-ane skulle visst han ikkje vere troppsjef denne kontigenten, men veit ikkje om det stemmer. Var visst ein løytnant som skulle vere i staden.

Det kom helt ann på hvor mange som skulle inn. Hvis det ble tre tropper, blir det samme som i år, bare a3 går inn kp b. Hvis det ble to, skulle han bli NK under han som var troppsjef i a3. Anyway, både han og Bye skulle lære amrikanere å bo i telt et par mnd nå:p

Lenke til kommentar
Banken på torsdag

Diggbar på fredag

Trondheim/bamses på lørdag

Det mest skuffende iløpet av kontigenten var mangelen på markører under øvelser.

På det området så er det en stor forskjell fra livet ved HVUV, og livet som soldat i HV-I.

Markørene vi har hatt mot oss har holdt et høyt nivå.

Lenke til kommentar
Det regner alltid i Leksdalen.
Hehe, Leksdalen er ein fin plass. Skiftande vær kan vere eit nøkkelord. Me hadde på ein og same dag regn, sol og hagl, med fleire skifte i løpet av dagen.
Det skal utdannes en menig lagfører i hvert lag, tanken er god, men det går negativt utover

utdanningen til de andre i laget, da det til tider kan bli mye rot og usikkerhet i begynnelsen.

Nestlagførar. Vil nok variere litt frå lagførar til lagførar, men det er ikkje so enormt mykje ansvar NLF-en får eigentleg. NLF-ane vert heller ikkje utnemnt før etter 2-3 månadar.
Når det gjelder troppsjef skal jeg holde kjeft, i håp om at han gjør en bedre jobb for neste kontigent.

espennyh: mr_lf var i same tropp som meg: KpB, tropp 1.

Når jeg var der, så valgte de en menig fra vært lag som fikk jobben som lagfører og korp stilling.

UB-korpene ble bare brukt som instruktører.

Er det sånn enda, eller har de begynt å bruke UB korpene som lagførere i utdanningskompani nå?

Er mange UB korporaler som sliter etter UB tiden, når de skal gå inn som lagførere, da de bare har vært instruktør i praksisperioden.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Må si at banken døde ut etter lærlingene dro dessverre, var rett og slett ingen jenter igjen i byen:p hehe, 24/52 i troppen min var jenter. ^^

......både han og Bye skulle lære amrikanere å bo i telt et par mnd nå:p

Ah, vi hadde Bye med som lagfører under masj hjem fra leksdalen. Herlig fyr!

Bye sammen med Botnan var en herlig kombinasjon. Har aldri hatt det så artig på øvelse)på veg hjem fra øvelse vel å merke)

(regner med vi mener samme Bye?)

Lenke til kommentar
Hehe, jepp. Bruker, som du kanskje ser, litt mykje tid her inne ...
Det kom helt ann på hvor mange som skulle inn. Hvis det ble tre tropper, blir det samme som i år, bare a3 går inn kp b. Hvis det ble to, skulle han bli NK under han som var troppsjef i a3. Anyway, både han og Bye skulle lære amrikanere å bo i telt et par mnd nå:p
OK, det nemnte ikkje UB-en vår. Jaja, me får håpe han koser seg med amerikanarane.
Når jeg var der, så valgte de en menig fra vært lag som fikk jobben som lagfører og korp stilling. UB-korpene ble bare brukt som instruktører.

Er det sånn enda, eller har de begynt å bruke UB korpene som lagførere i utdanningskompani nå?

UB-korpane er lagførarar. Dei menige som vert nestlagførarar får korporalstilling, men skal berre vere ein støtte for LF. Det vert litt (ikkje mykje) leiing av laget når LF ikkje er til stades, eller leiing av ein gjeng om ein deler laget i to, men hovudansvaret ligg på UB-en.
Lenke til kommentar
Hehe, jepp. Bruker, som du kanskje ser, litt mykje tid her inne ...
OK, det nemnte ikkje UB-en vår. Jaja, me får håpe han koser seg med amerikanarane.
Når jeg var der, så valgte de en menig fra vært lag som fikk jobben som lagfører og korp stilling. UB-korpene ble bare brukt som instruktører.

UB-korpane er lagførarar. Dei menige som vert nestlagførarar får korporalstilling, men skal berre vere ein støtte for LF. Det vert litt (ikkje mykje) leiing av laget når LF ikkje er til stades, eller leiing av ein gjeng om ein deler laget i to, men hovudansvaret ligg på UB-en.

Da er det en ting som har forandret seg til det bedre der oppe siden min tid på Værnes.

NLF er selvsagt sjef over MG gjengen. Har de forbedret MG utadanningen på Værnes nå, eller er det fremdeles litt adsam og 50 test skudd, uten noen videre utdanning av MG 1 og 2 med ild ledelse fra NLF?

Lenke til kommentar
Ikkje noko MG. Me har sett MG, og ein i troppen fekk prøveskyte nokre hundre skot under skyteveka, men det er ikkje noko opplæring, og det er ingen MG-gjeng.

Det e dårlig med tanke på MG er et våpen som fremdeles er i bruk i HV, HV-I.

Det blir for seint å utdanne gode MG skyttere etter førstegangstjenesten.

I HV-I så opperer mann med en gevær og MG gjeng, og et gevær lag vil ikke kunne få ild overlegenhet i en kontakt uten en MG i laget.

Lenke til kommentar

Grunnen er enkelt og greit at HV opperer i fred/krise, ikke krig. Og full-automatiske våpen uten mulighet for enkeltskudd er ikke lov i fredstid. Da er det foersåvidt like greit å bli bedre med AGen eller andre ferdigheter iforhold til å bli greit nok med et våpen som ikke brukes under reel oppdragsløsning.

Meeen skulle gjerne fått "lekt" litt med MG3, 12.7 MØR og glock, får håpe det kommer i I-styrken.

Lenke til kommentar
Grunnen er enkelt og greit at HV opperer i fred/krise, ikke krig. Og full-automatiske våpen uten mulighet for enkeltskudd er ikke lov i fredstid. Da er det foersåvidt like greit å bli bedre med AGen eller andre ferdigheter iforhold til å bli greit nok med et våpen som ikke brukes under reel oppdragsløsning.

Meeen skulle gjerne fått "lekt" litt med MG3, 12.7 MØR og glock, får håpe det kommer i I-styrken.

Vi opperer med MG i I- styrken. 12.7 MØR har skarpskyterene og oppklarings lagene. Dobbel bevepning er også standard i I styrken nå. så alle har AG og Glock.

Alle øvelsene jeg har vært med på har vi brukt MG, er MG 1 laget mitt.

Og de øvelsene er lagt opp som reele oppdrag.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Høres rart ut, tydeligvis noen som har missforstått, om det er HUVU eller i-styrken skal ikke jeg si noe om(sikkert hvuv).

Har dere fått noe mer info om når HK416 kommer? Hørte sommer 08, lurer på om det var planlagt en skyteuke for å bli kjent med våpnet også.

Lenke til kommentar
Tror ikke det kommer så fort ;)

Har jo blitt uttalt at HV skal bruke AG3 i noen år til, og at de første kontigentene Norge sender til utlandet skal ta ibruk HK416 først sommeren08! :)

Det er satt opp et instruktør kurs i HV for HK416 i mai, så sommeren 08 stemmer nok, for innsatsstyrkene sin del.

Når man snakker om at HV skal bruke AG i flere år framover så snakker mann om forsterkingstyrken til heimevernet, da de ikke har den samme prioriteten som HV-I har på utstyrsiden.

HK417 er allerede kommet i HV-09

Lenke til kommentar

Oppgradering av 84mm RFK

- Ett av de kommende prosjekt som er på gang er oppgradering av 84mm RFK, fortsetter Bakkhaug. - Jeg må få presisere at det er ”kommende” for vi har enda ikke fått oppdraget av GIHV, med det vil bli et fellesprosjekt for hele Forsvaret. Her skal man se på laser-peker, laser avstandsmåler og nattsikte slik at man kan bruke våpenet under alle forhold og mer presist. Per i dag har våpenet sine klare begrensninger i mørke og dårlig sikt, og det inngår ikke avstandsmåler i satsen, hvilket er en klar svakhet, påpeker han.

- Vi vil også se på alternative ammunisjonstyper som egner seg for bruk i bebygde områder og man ser på muligheten for også her å ta i bruk RFK-ammunisjon.

Har man utdanning på RFK på Værnes nå?

(tatt fra mil.no http://www.mil.no/hv/start/article.jhtml?articleID=122470 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...