Bruktbilen Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ikke lenge igjen nå, yay! Noen som har litt info? Om hva da? Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hvordan det er der, hva som skal skje osv osv. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Bare håper jeg ikke blir trukket ut for å tjenestegjøre oppe i Porsangmoen, X antall folk i nord skal dit, hvis det ikke blir nok frivillige blir tilfeldige valgt ut. Nei det blir vel sånn at de første dagene blir venting på forskjellige tester, så blir det vel et par uker med litt fysisk testing, og så blir det trening i litt spesielle ting som man blir valgt ut for å gjøre. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Satser på og holde meg på Værnes jeg også.. Men jeg tror det blir bra det her. Gleder meg som faen Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Likte meg godt på Værnes jeg, egentlig ikke noe å utsette på stedet.. Sånn bortsett fra maten tildels. Mye av befalet som er kule/artige også, selv om det er fort gjort å hate de en periode Lenke til kommentar
sparuten Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Bare håper jeg ikke blir trukket ut for å tjenestegjøre oppe i Porsangmoen, X antall folk i nord skal dit, hvis det ikke blir nok frivillige blir tilfeldige valgt ut. Nei det blir vel sånn at de første dagene blir venting på forskjellige tester, så blir det vel et par uker med litt fysisk testing, og så blir det trening i litt spesielle ting som man blir valgt ut for å gjøre. Trukket ut for å tjenestegjøre på GP? Det var nytte for meg at de tok menige fra Værnes opp dit? Sitter forresten som UB-Korp på Værnes nå, så er det noe spesiellt dere lurer på, så er det bare å spørre! Endret 15. januar 2008 av sparuten Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Eh, hvordan er det der? Og hva kommer jeg til og oppleve i de 6 månedene jeg skal være der? Noen tips til og ikke bli drept av ondsinnet befal? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Eh, hvordan er det der? Og hva kommer jeg til og oppleve i de 6 månedene jeg skal være der? Noen tips til og ikke bli drept av ondsinnet befal? Du kommer til å oppleve mye fint, og sikkert ha det litt kjett til tider.. Du kommer til å oppleve lokale helter som skal lage bråk, befal som skal sjefe (hvertfall i starten), sammarbeid med laget, troppen, og samhold med de andre på fritiden! Gjør noe artig ut av tiden i militæret, så blir det bra! Tips til ondsinnet befal? hmmm.. Bare gjør det de sier, og ikke prøv å lek tøff og arrogant tilbake etc. De gir seg etterhvert, men de vil sjefe litt rett etter å ha gått ut som BS eller UB-elev. (Spesielt UB-ene ville ha sin del av sjefingen hos oss) Ikke noe er så kult å gjøre ting en UB eller sjt. ber deg om, så pusher de deg lenger og lenger. Viktig å bruke disiplin, være psykisk og fysisk sterk.. Ikke stå på i vannpytten på oppstillingsplass og ta 100-vis av push osv. mens de står og ser på og skriker, de må være med selv! De kan ikke tvinge deg til å ta 100 push hvis de ikke gjør det selv. De litt høyere opp bryr seg som oftest ikke om småting, og er fornøyd om ting er som de skal være.. Endret 15. januar 2008 av espennyh Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Okei. Det høres jo bra ut. Hvor mye fritid blir jeg og få? Er vel ikke kanskje mye under rekrutten, men etter det. Jeg har lyst og trene veldig mye når jeg er der, tenkte jeg skulle gå ned vekt mens jeg er der. Hva gjør man som regel på fritiden eller? Har lyst og gjøre det meste ut av denne tjenesten. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Det er vel rundt 21 fridager har jeg hørt, så får man også fri i de helgene man ikke er ute og styrer. Personlig skal jeg ta ex.phil, får håpe det ikke blir for mye stress, skal også kjøre på og komme meg i bedre form mens jeg er der nede. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Tenkte mer på fritid etter den daglige tjenesten. Er det 9 til 4 "tjeneste" eller? Lenke til kommentar
sparuten Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Tenkte mer på fritid etter den daglige tjenesten. Er det 9 til 4 "tjeneste" eller? Etter rekrutten er det vel mer 0600-1600 tjeneste. Men ja, du vil få nok tid til å trene, nytt av året er vel det nye "valgfaget" med trening, er vel 75timer med teori/praksis, som du får x antall studiepoeng for. Det er med i tjenesten, samt en go del annen FYFO økter, så trening vil bli nada problem! Lenke til kommentar
trøls Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jepp, tjenesten er god trening i seg selv. Sjelden man orker å trene på egen hånd på kveldstid når man har vært ute og løpt i skogen en hel dag, nettopp spist middag, og i tillegg må pusse hagla. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Tenkte mer på fritid etter den daglige tjenesten. Er det 9 til 4 "tjeneste" eller? er oftest 06-16, vi hadde vel ca 1 dag annenhver uke som varte lengre. man har ca 30 min lunsj mellom der også, vi hadde gjerne mer hvis vi hadde tid til det men fra 06-08 er det eneste kravet at dere skal være oppe og rommet skal være ferdig vasket til 08, så det er noe fritid der også etterhvert, men ikke nok til å trene da. i rekrutten var det vel stort sett tjeneste 06-23 en "vanlig" dag etter rekrutten kan se slik ut: 06:00-08:00 vask og frokost. 08:00-08:30 oppstilling og ofte mer info om dagen, sjekk av utstyr og lignende 08:30-11:00 skyting 11:00-11:30 lunsj 11:00-16:00 bakbanetjeneste(teltoppsett, førstehjelp, SIBO/OIBO, kamuflering, leksjoner eller lignende) 16:00-16:30 middag 16:30-18:00 sove/slappe av/pusse våpen eller lignende 18:00-XX:XX, trening, oftest jogging i 1-2 timer, men noen ganger styrketrening, det er ikke trening hver dag. etter trening er det gjerne puss av våpen hvis du ikke gjorde det før trening, evt er man da fri til å gjøre hva man vil... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Hvordan er det med vekking, ta med vekkeklokke, eller blir alle vekket samtidig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) 2 digre patroner fra granater som blir brukt som bjelle i gangen, befal som stikker hodet inn døra og skriker og lyset blir slått på. og tanken på at hvis befalet tar deg 2 ganger i å ligge/sitte i sengen etter 06:00 blir det 700,- i refs. så det er ikke vanskelig å våkne om morgenen, må bare ha viljen til å hoppe ut av senga... Endret 16. januar 2008 av aklla Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Såpass, ja klarer nok fint å våkne av det, tenkte bare om det var slik at de forventet at vi skulle våkne selv klokka 06:00 uten hjelp, får ta med mobiltelefonen som vekkeklokke hvis det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hvordan er det med vekking, ta med vekkeklokke, eller blir alle vekket samtidig? 2 digre patroner fra granater som blir brukt som bjelle i gangen, befal som stikker hodet inn døra og skriker og lyset blir slått på.og tanken på at hvis befalet tar deg 2 ganger i å ligge/sitte i sengen etter 06:00 blir det 700,- i refs. så det er ikke vanskelig å våkne om morgenen, må bare ha viljen til å hoppe ut av senga... Når var du på HVUV? Når jeg var på Værnes under rekrutten (juli-sept07) ble vi bare vekket de første 2-3 dagene. Da skulle vi bare stille på gang 06.03 med bukse på. Ellers var det å stå opp selv, vaske til 07.20, oppstilling 0730. Da vi "startet opp" skikkelig med det militære var dagen som følgende: 0600: Stå opp, spise, vaske 0720: Inspeksjon 0730-0800: Oppstilling, info om dagen, beskjeder til folk, så kunne man få snakke med tr.sjef eller annet befal, be om legetime etc. 0800-1130: Tjeneste av forsjellig slag 1130-1200: Omvask og lunsj (som oftest ble det bare en rask skive og omvask) 1200-1520: Tjeneste av forsjellig slag 1520-1530: Oppstilling med div. info, evt. kveldstjeneste. 1530-1600: Middag 1600-2300: Evt. kveldstjeneste. Hvis vi ikke hadde det var det fritid Vi hadde stort sett kveldstjeneste de første 2 ukene, og fikk mye fri etter det. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Et par ting med tjenesten på Værnes Det regner alltid i Leksdalen. Det fins utrolig mange ubrukelige UB-korporaler. Leder utdanningen de tar er for kort for de av dem som ikke har fullført førstegangstjenesten før de tok UB kurset. Det er mye en UB korp ikke kan. Det finnes en del som prøver å dekke over det ved å være "drittsekk". Det skal utdannes en menig lagfører i hvert lag, tanken er god, men det går negativt utover utdanningen til de andre i laget, da det til tider kan bli mye rot og usikkerhet i begynnelsen. Men soldatutdanningen på Værnes er bra så lenge mann er på og gjør en innsats, men den mangler en del momenter som samhandling på tropps og kompani nivå. Men det kommer seg når man etter førstegangstjenesten går inn i en innsatsstyrke og får en skikkelig lagfører med bakgrunn fra Hæren med flere år i kongensklær bak seg. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Det fins utrolig mange ubrukelige UB-korporaler.Leder utdanningen de tar er for kort for de av dem som ikke har fullført førstegangstjenesten før de tok UB kurset. Det er mye en UB korp ikke kan. Det finnes en del som prøver å dekke over det ved å være "drittsekk". Jepp. At man har UB-korporaler tett på seg gjennom hele tjenesten, hever antagelig intensiteten og innsatsen. Sånn sett er det ikke bare negativt at HVUV i praksis er 6 måneder rekruttskole. Men det er stor forskjell på dem, ja. Selv hadde jeg en UB-korp som brukte utdriting som motivasjonsfaktor. Det fungerte dårlig i lengden, når han i tillegg gav uberettiget ris og ros. Det er ille nok å få ris for noe man ikke har gjort, men når man ikke har fortjent rosen heller ... da kommer apatien krypende, særlig hvis man vet at man er bedre enn befalet i alt av enkeltmannsferdigheter. Så, ad årets rekrutter: Ikke nøl med å gi UB-korporalene tilbakemeldinger på forkastelig oppførsel, men hold dem saklige, og drøy dem til etter "rekrutten". Kanskje redder du nettopp ditt befal fra å bli fragget hvis man skulle havne i krig en gang. Uansett er det syykt deilig å komme seg i I-styrken etterpå. =) Endret 16. januar 2008 av trøls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå