Gå til innhold

Beste sted å ha portefølje & galleri

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å samle litt erfaringer med diverse nettsider der du kan lage portefølje OG/ELLER galleri. Fordeler og bakdeler med nettstedet er også fint om du har med.

Jeg starter med min erfaring med nettstedet www.photosight.org

Det er en nettside der du lager i hovedsak en portefølje, og andre har mulighet for å gi deg en karakter og kritikk på bildene du legger opp. Det er mye flinke folk her inne, men anbefalingssystemet er relativt dårlig, da det i praksis er de "mest kjente" som får flest stemmer så godt som hele tiden.

Fordeler og bakdeler ved photo.sight;

+Mye flinke folk

+Fin og oversiktlig side

+God søkefunksjon med bruk av tags

+Mulighet for å legge inn exif (fylle inn lukker, blender, iso osv..)

+Gratis

+Enkel registrering

-Dårlig system da alle de "kjente" får stemmer og god karakter selv på elendige bilder

-Du får ikke stemme på andre bilder før du selv har lagt inn 4 bilder på siden

-Kun ett bilde pr. hver 3. dag

Se eksempel på http://jacobm.photosight.org

Dett var dett om photo.sight, kom med deres forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare legge kort til, om du vil lage en portefølje på din egen hjemmeside, er Adobe Photoshop Lightroom en kjapp, enkel og pen måte å lage det på.

Edit: Bra initiativ forresten :)

Endret av DHM
Lenke til kommentar
Kan bare legge kort til, om du vil lage en portefølje på din egen hjemmeside, er Adobe Photoshop Lightroom en kjapp, enkel og pen måte å lage det på.

Edit: Bra initiativ forresten :)

OffTopic: Hvordan? En kort beskrivelse pr. PM? Eller du kan adde meg på msn om du vil :)

Har ikke prøvd det no særlig ut selv enda, men hvis du åpner lighroom og går i "Web" så er det ganske lett å finne ut av.

Lenke til kommentar

1. Pbase - Dette er en grei måte å vise bilder på. Du får de første 3 ukene gratis, men etter dette på du betale en liten sum pr. år. For eksempel, se min sigg

2. Simpleviewer, dette er en script for photoshop, du bare trykker på det, så kan du velge en mappe der du har alle bildene samt px bredde osv. Dette forutseter at du har en plass og laste det opp da. Det eneste eksempelet jeg kommer på for øyeblikket er vel www.cruelphotography.com - en side av en fra forumet.

Lenke til kommentar

Photo.Sight.org - Best når det kommer til feedback på norsk mener jeg. Relativt høyt nivå, men har tatt seg litt ned. Husk å besøke russiske .ru og amerikanske .us også.

flickr - Vil du høre "good "great" "super" "you have won the G00dpic award" etc kan du legge ut på flickr.

Foto.no - er mest utbredt i Norge.

PhotoSIG.com - god med litt forvirrende navigering+browsing til å begynne med. HØY kvalitet på feedbacks pga poengsystemet.

Disse er sider for feedback fra andre fotografer, og ikke rene porteføljer. Til det kan du sjekke ut SmugMug feks.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Hverken flickr eller photosight er en side for å ha en portofølje. Tror ikke folk heeelt skjønner hensikten med en portofølje her. Det er ikke en kritikk side for bildene dine, men heller en side der du skal vise bildene dine best mulig, presentere deg selv og dine beste bilder osv. En side å vise potensielle arbeidsgivere.

Jeg ville ikke vist noen potensielle arbeidsgivere photosighten min ihvertfall, med kommentarer og alt så de får utpekt hva som er bra og - dårlig - osv. Smart move, liksom.

Men for kritikk side foretrekker jeg deviantart.com. For portofølje lager jeg min egen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...