Gå til innhold

Mye stjeling av kildekoder på internett.

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at det er mange som stjeler kildekoder fra html sider på internett, for så å bruke dem på sine egne internettsider. Har du begått slike ulovligheter før?

For kort stund siden gjorde jeg det samme, men fikk såpass dårlig samvittighet at jeg fjernet de stjelede kildekodene fra mine internettsider.

Problemet var ikke at det skulle bli gjenkjent, for det ville ikke skjedd, ettersom alt var helt forskjellig og i forbedret utgave. Spørsmålet var om det ikke var bedre å begynne mitt sitt eget helt fra begynnelsen av. Når man har gjort alt selv, vet man at man har gjort en god innsats, fremfor å benytte andres arbeid. Jeg ber derfor håpløse sjeler dere ute, om å slutte å stjele andres kildekoder. Dere vil en dag bli tatt, dersom dere ikke er flinke nok til å kildekodene totalt ugkjennelige. Jeg greier faktisk et slikt arbeide, men unngår det på grunn av tro og samvittighet.

m.v.h

Jonny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror nok at alle henter noen <br> koder men hvis noen hadd tatt mye av mitt arbeid og kalt det sitt så hadde jeg i verste fall meldt dem for brudd på copyrgith loven....

Har du copyright på html sidene dine da?? vet ikke jeg, men det er vel ikke registrert noe sted, så bevis-førselen kan jo bli i bestefall vag.

Lenke til kommentar

Trodde html-koding var open source og fritt og gratis for alle jeg da. Er vel en grunn til at det finnes "view source" overalt vel? Dessuten har jeg enda til gode å se noen som copyrighter kodingen sin. Altså, alle som er gode på html kan jo skrive koder... Så det er vel ikke sikkert at han har tatt det fra noen..?

Lenke til kommentar

Vanlig å "stjele litt". Inspirasjon kalles det :)

Spørs jo litt hva du kopierer og da. Om du rapper litt enkel html, som oppsett på en frames-fil, så er ikke dette noe som er opphavsbeskyttet. Hvis du derimot rapper f.eks koden til et javascript ordrett fra noen som tydeligvis har laget den selv, så er du litt slemmere. Men mange script er freeware på www.earthweb.com ol.

Knut

Lenke til kommentar

html er open source og "stjeling" av kode er helt legalt. Det er og en veldig god måte å lære seg html og script språk på, ved å studere kilden.

Hvis en ikke ville vise siden kan man legge inn kode som ikke tillater view source funksjonen.

Dårlig samvittighet trenger du ikke, med mindre du stjeler design på sider, det er ikke like lovlig. Føler du alikevel dårlig samvittighet legg inn en refferanse fra hvor du har tatt koden i en <!-- melding --> tagg.

Lenke til kommentar

Har du copyright på html sidene dine da?? vet ikke jeg, men det er vel ikke registrert noe sted, så bevis-førselen kan jo bli i bestefall vag.

alle som programmerer hjemmesider har automatisk copyright på det de skriver, vellkjent regel trodde jeg...gjelder både design og programmer.

Lenke til kommentar

Mye av den koden du ser er "falsk".Med dette mener jeg at det er skript på serveren som genererer kode. Så du får bare fronten av det som er laget. "Alt" jeg lager,er slik at det er fint lite nyttig å hente fra mine sider. Alt w3c validert såklart. Så for å unngå bli kopiert, husk å lage skript som genererer kode. PS kan omgåes hvis du bruker Linux, da kan du laste ned hele fila fra serveren.

Lenke til kommentar

Hvis det står i kildekoden at det er lov til å kikke på, og ta litt av koden, gjør det jo ikke noe. Legg allikevel til en referanse på din egen side (enten synlig, eller i kilden) om hvor du har fått denne koden, som er litt avansert fra.

Står det at du IKKE skal ta noe, så la være (spør iallefall han som eier det).

Jeg personlig, foretrekker å skrive det meste selv, men siden jeg ikke har blitt så spesiellt god på php enda, hender det at jeg bruker gratis-scripts som er skrevet av andre. (og lagt ut for nedlasting)

http://kaldblod.no-ip.com/kald/ ;)

Lenke til kommentar

:lol: nokon viktige personar her tydlegvis... :lol:

viss du skriver så "god" og "viktig" kode at du ikkje vil la andre kopiere det, då veit du og korleis du skal hindre dette....

ser ikkje noko problem med at nokon kopierar kode frå meg, så lenge dei ikkje tek heile sider... som andre har nevnt er det ein fin måte å lære på... ofte er det like mykje arbeid å tilpasse kode som å skrive den sjølv, men det er ein fin måte å sjå nye muligheter....

artig når folk snakkar om anmeldelse... :lol::lol: get a life!!

Lenke til kommentar

Med det samme vi er i gang med copyright-spørsmål:

Er det lov å bruke bilder/fotografier til illustrasjon på en webside uten å spørre rettighetshaverene, så fremst at bildet ikke ligger på din server, men på serveren til rettighetshaveren?

Lenke til kommentar

For en tullete problemstilling. Open source og grabb til deg er jo noe av the beauty of the web. Dersom noen hadde hentet kode fra mine sider, hva så? Herre min hatt. Dersom de hadde kopiert innhold uten å referere til hvor det var tatt fra hadde man jo kunne diskutert det.

Dersom du er veldig redd for at folk skal lese koden finnes det jo et par triks, det enkleste er å la sidene ligge lokalt på din datamaskin...

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så veldig mye å stjele av det synlige på en webside, bortsett fra utseende selvfølgelig.

Javascript er jo en annen ting, som man uansett ikke har problemer med å finne andre "lovlige" steder.

Det meste av programmering på en side er jo server-side programmering, dvs. at serveren genererer siden før du ser den. Altså, IKKE slik som Javascript som er client-side programmering, og blir fikset av browseren din.

HTML er bare kodene som brukes for å vise det hele..

Lenke til kommentar
Med det samme vi er i gang med copyright-spørsmål:

Er det lov å bruke bilder/fotografier til illustrasjon på en webside uten å spørre rettighetshaverene, så fremst at bildet ikke ligger på din server, men på serveren til rettighetshaveren?

Nei det er ikke lov. Det kalles "leeching" og er tyveri av båndbredde og ulovlig bruk av materiale med opphavsrett som ikke tilhører deg. Det minste du bør gjøre er å kontakte webmaster som driver siten og spørre om du får lov av ham til å gjøre dette. Men om han sier lov, burde det i det minste skje per e-mail, slik at du har -noe- å vise til om det skulle oppstå problemer.

Sjansen for å bli tatt er liten, med mindre det dreier seg om populære bilder. Da kan du raskt få problemer (trusler fra advokater o.l.).

Aldri gjør slikt uten å spørre først uansett fall. Det er surt å betale for webhotel, tillatelse til å bruke materiale og så finne ut at noen leecher det på din bekostning. Man kan selvfølgelig bruke antileech beskyttelse, men det er overhodet ikke enkelt å sikre seg mot slikt.

Med tanke på den latterlig lave sikkerheten på de fleste sites i dag, er det stort sett bare steder med populære bilder som bruker en form for tracking og/eller antileech protection. Det er ikke dermed sagt at det er bare tute og kjøre, for det er umoralsk å gjøre slikt. Det er galt, ganske enkelt. Ikke hør på folk som sier "internet er gratis for alle", de lever i en egen fantasiverden og har ikke koblet helt riktig ennå. Internet er verdens største markedsplass, hvor alle kan se hva du gjør og hvor du er.

Lenke til kommentar
la oss se på det slik:

jeg "stjeler" hele koden til hw.no , og bruker deres design og kaller det mitt eget....tror ikke at alle hadde blitt gla da  :roll:

Nå tar det vel litt av, her. Det er jo forskjell på å kopiere en kodesnutt og å kopiere designet fullstendig...

Nå er ikke jeg noen juridisk ekspert, men tror at Åndsverksloven ikke gir beskyttelse for hver minste lille tag du bruker i koden din. Det stilles visse krav for at noe skal regnes som et åndsverk, og og om noen tilfeldigvis bruker lik HTML-kode (som jo er en fritt tilgjengelig standard) som din, er dette neppe straffbart. Noe annet er det naturligvis å kopiere innhold, og til en viss grad designen, antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...