Gå til innhold

XP henger, tips til feilsøking

Z

Anbefalte innlegg

Jeg bygde meg ny PC i slutten av august (Q6600, P5K Deluxe, 8800 GTX; 4GB minne og ca. 1TB HDD), har dualboot med XP 32-bit og Vista 64-bit, henholdsvis for musikkapplikasjoner og spill.

Jeg har et problem i XP som ikke vises i Vista. Når PC-en booter til XP etter skrivebordsbakgrunnen er kommet på, og alt er klart for bruk, henger maskinen fullstendig.

Det vil si det går an å røre på musa, men den viser et timeglass i alle applikasjoner som rekker å startes opp før heng, og på skrivebordsbakgrunnen. Om jeg f.eks. trykker på Start-knappen ,tar det 30-60 sekunder før noe skjer.

Dette kan pågå i opptil 15 minutter før alt går tilbake til normalt igjen, og skjer omtrent ved 4 av 5 kaldstarts. Når jeg ikke gidder vente og trykker svenskeknappen, fungerer det alltid etter en reboot.

Ingenting utenom det vanlige vises i Eventloggen. Om taskmanager kjører, henger den også fullstendig, og mellom hver oppdatering viser den at systemet er 99.9% idle, og ingen programmer eller noe som helst har status "not responding".

Jeg lastet ned Sysinternals process explorer, process monitor og tcp viewer og la de til i startup-folderen for å se om de kunne vise om det skjedde noe spesielt, men de henger også når dette skjer. Process explorers cpu-forbruksvindu viser når alt går tilbake til normalt, et langt tomrom på resursforbruk i de minuttene denne hengen foregår, som om alt har vært idle.

Jeg er ganske bevandret i feltet IT, men må bare erkjenne at dette mysteriumet aner jeg ingenting om. Skjedde forresten ikke på den gamle PC-en, og skjer ikke i det hele tatt i Vista. Har forsøkt å røsket ut alle USB-devicer og nettverkskabelen mens dette skjer, men det har ingen effekt.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan feilsøke dette, finnes det et eller annet alternativ til sysinternals som kan være bedre å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg noen mulige årsaker:

1. Det er installert drivere som ikke er ordentlig kompatible med XP. Sjekk etter i enhetsbehandling for de berømte gule utropstegnene.
  2. Det er feil i RAM. Bruk Memtest86+ for å feilsøke. NB: forskjellige OS kan reagere ulikt på minnefeil, så det er ikke gitt at 64 bit OS vil få samme feilsymptomer.
  3. Kan også skje dersom en av harddiskene er i ferd med å ta kvelden. Typisk dersom OS'ene er installert på hver sin disk.
  4. Det er kanskje noe rart som starter opp sammens med windows, type uønsket.
  5. Generelt symptom på gammel windows-installasjon, alt går ulidelig tregt. Løsning: formatter og reinstaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...