Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny 12" bass + forsterker til ~5000 kr

2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oida, da har min prioritering vært helt på viddene! :)

Siden det som sagt ikke er noe spesielt bra anlegg i min Saab 9000CS, så må jeg vel ha alt som Defus nevner over her! Og da blir det fort litt mer kroner ja.

Bassene er greie, der tar jeg 2 stk RE12/RE10. Nytt batteri drøyer jeg litt med å kjøpe, men resten trenger jeg da litt hjelp til. Og monoforsterkeren fra SoundMagus er vel ikke lenger aktuell, siden jeg nå må ha forsterker til frontsettet ógså (er vel like greit med én forsterker?).

Ang. spilleren så står det i en litt gammel pioneer-spiller, men vet ikke om den vil duge?

Det store spøsmålstegnet blir da fronthøytelerene. De må jo passe inn en eller annen plass i fronten der :hmm: Anbefalinger til gode fronthøytalere?

Lenke til kommentar

9000 CS er vel ganske bra med tanke på både størrelse og plassering, så vidt jeg kan huske har du plass til 4-tommere på dashbordet og 6-tommere i dørene.

Pioneerspilleren din kan helt sikkert gjøre jobben en stund til om det er phonoutganger på den. Fordelene med nyere spillere er ofte mer avanserte funksjoner som aktive delefiltre, tidskompensering, equalizer, Blåtann osv.

BF0756en som Cossie nevner er er godt kjøp. Andre alternativ er Soundstream Lil`Wonder LW5.830 (3 500,- hos engenaudio.com) og Helix dB Five (3 290,- fra Ice Audio.no), samt Hertz EP 5 som et billigere alternativ (2 699,- fra Installbay.no ).

Fronthøyttalere ja.. Det greieste hadde jo vært om du kunne startet med et sett 6-tommere pluss diskanter, for så å utvide med 4-tommere til dashbordet etterhvert. Med mindre du tar steget til 3-veis frontsett med en gang, de billigste jeg fant lå på rundt 2 100 kr.

Lenke til kommentar

Ja, utrolig bra plass i bilen så tror ikke det skal bli noe problem sånn sett. Må nesten begynne å dele opp avsnittene nå slik at det skal bli oversiktelig for dere :p

Forsterker: Så i en russebiltopic at det var noen som hadde fått en USamps 4000 et eller annet forsterker til 2000,- som originalt kostet 3500,-, så det må jo være god avanse på disse tingene (som da igjen vil si det er mulig å spørre f.eks. www.morel.no om en "pakkepris")?

CD-spilleren: Ja, den har phonoutganger så da får den duge en stund til! :)

Fronthøytalere: Min far nevnte noe med at jeg godt kunne kjøpe 3-veis. Og hvis den billigste koster 2100 kr som du sier, så må jeg ha en billig en! For dette begynner å tære på lommeboka, hehe.

Har to stk 4" Sony-høytalere på 80W hver, kan de duge som fronthøytalere?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Siden du sier du skal vente med å kjøpe batteri. Hvis du ser at lysene på bilen din begynner å blinke når du spiller høyt, så er det bedre å skifte kabler å batteri enn å kjøpe kondensator. Husk kondensator er fy fy!

Foresten, skal du handle noe i hvilken som helst webshop, skriv alltid på mail til de, det er da du får tilbud. Aldri bestill rett fra webshop.

Jeg fikk et 1100kr inkl frakt i avslag på et frontsett, å det var ikke pakke pris en gang. Foresten, har noen sakt at du burde se på Hertz frontsett? Hvis ikke så har www.engenaudio.com og www.installbay.no det.

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Det skiller nok litt mellom innpris og veiledende utpris ja, men ofte er forhandlerne pålagt å annonsere med veiledende utpris satt av importør/produsent. Det er med andre ord forskjell på hva prislistene sier og hva flertallet faktisk betaler. Ikke noen veldig bra løsning i mine øyne, men det er nå engang slik det er. Du kan godt spørre om en pakkepris, bare ha i mente at så godt som alle vil forsøke å selge deg noe de selger selv.

Det billigste (ålreite) 3-veis frontsettet jeg fant kostet 2 100,- ikke 1 200,- ;) Men om du føler det blir for dyrt å kjøpe alt på en gang vil jeg sterkt anbefale deg å begynne med en 5-kanals forsterker (f.eks. dynaBelen Cossie anbefalte) og et treveis frontsett. Så sparer du heller en liten stund til og kjøper basselementer når du får råd. Om du kjøper alt på en gang nå må du ned i pris, ned i kvalitet og ender opp med ting du gjerne må selge igjen senere om du vil oppover på kvalitetsstigen. Og kjipe ting er ikke så enkelt å få solgt, osv osv.

Ta forresten en titt på bruktmarkedet, der kan du ofte gjøre veldig gode kjøp. Spesielt når man har begrenset budsjett! :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Så du tror ikke de to Sony 80watterne duger altså? Her er foresten litt info om dem om du skulle lure: Link.

Ser at jeg har skrevet feil ang. prisen på 3-veis frontsett ja, og 2100 kr som er de billigste og sikkert ikke av beste kvalitet, så tror at jeg må hoppe over 3-veis frontsett. Får heller kjøpe det når jeg blir litt rikere, hehe :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Om Sonyene duger er det jo egentlig bare du selv som kan avgjøre. Hvorfor ikke putte dem inn og se? Om du ikke liker dem bytter du dem bare ut når du får råd :)

Men de gir nok ikke mye bass akkurat, så jeg ville i det minste kjøpt et par 6-tommers midbasser. Peerless SLS 6, 495,- per stykk fra dynabel.no?

p830946.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Tror du jeg har brukt for midbasser da? Tanken var å skaffe et anlegg som kunne spille høy og klar lyd sammen med 2 basser i "hattehylla" for ekstra trøkk, så kan jo hende at jeg ikke trenger det? Blir kanskje litt voldsomt for meg både pengemessig og lydmessig :p Men takk for at dere gidder å hjelpe meg i alle fall! :)

Skal ta å teste Sonyene i front ja! Har kommet frem til et midlertidig oppsett nå:

CD-spiller: 1 stk Pioneer / Sony

Fronyhøyt.: 2 stk Sony 4" 80W (30W RMS)

Forsterker: 1 stk DynaBel BF0756 - 2x200W + 4x72W (RMS) --- 3498,- stk

Subwoofer: 2 stk Resonant Engineering RE12 --- 598,- stk

+ kabelsett.

Da er jeg kommet opp i en pris på ca. 4500 kroner. Ser det greit ut, eller mener dere at jeg må gjøre noe annerledes (ha i bakhodet at jeg ikke har ubegrenset med penger, hehe).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Joda, kasser skal jeg få laget og montert under hattehyllen (er et tomrom under hattehyllen). :)

Om det skulle oppstå problemer så har jeg dem i kasse i bagasjerommet isteden.

Litt primitiv tegning, men håpet jeg kunne gjøre det slik:

post-35504-1195667665_thumb.jpg

Lenke til kommentar

"Morel Pulse 5 Fortsatt noen få sett igjen til en hyggelig pris" - 1298,- (vedlegg 1)

Disse du mener er gode? Fant foresten ikke de Focal du nevnte.

Er det fordi det blir for lite trøkk fremme dere vil anbefale gode fronthøytalere, eller er det noe annet?

post-35504-1195684275_thumb.gif

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Og derfor anbefalte jeg å kjøpe midbasser før frontsett, fordi man simpelthen ikke får det trøkket av hverken 4 eller 5-tommers elementer, uansett hvor gode de måtte være ;)

For å få en balansert lyd må det være en viss sammenheng mellom membranstørrelsen på mellomtoneelementer og basselementer. Om du har firetommere fremme og en femtentommer bak vil frekvensgangen kunne se grei ut, men det er stor forskjell på hvor mye trøkk det blir av en firetommer kontra en femtentommer, og der kommer midbassen inn.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Med midbasser mener dere mellomtonebass eller hvordan det skrives? I så fall gir det kanskje litt mer mening for mitt hode :p

Kan jeg da kjøpe 2 subber (bak), forsterker, 2 midbasser (fremme), og de to Sony 80W-høytalerne i tillegg? For hvis det er nok, så klarer jeg å holde den magiske 5000-kroners grensen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...