Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny 12" bass + forsterker til ~5000 kr

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe inn noen ting som gir grei lyd i bilen min.

Har sett litt på delene under, men har ikke peiling på om de er de beste jeg får for pengene. Basskasse skal jeg lage selv :) Tenker på 2 stk 12".

Har ikke så mye peiling på hva som er bra og ikke, men håper noen av dere kan hjelpe meg. 5000 kr er "maksbudsjett", men kan gjerne bruke mindre for å si det sånn :)  Bare si ifra om det er andre ting jeg mangler! Handleliste under (blir oppdatert hele tiden).

Forsterker: 1 stk. DynaBel BF0756 - 2x200W + 4x72W (RMS)

Subwoofer:  2 stk. Resonant Engineering RE12 - kr. 598,- pr. stk.

CD-spiller: 1 stk. Pioneer (står i bilen)

Fronthøyt.: 2 stk. Sony 4", 80W per høyttaler (disse har jeg også)

Batteri: Fikses i etterkant om nødvendig.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar grensa på 5000 inkluderer de nødvendige kablene til forsterkeren?

- 1 stk. Connection FPK 600 kabelsett, 799,-

- 1 stk. Audison SRx 1, på salg til kr. 1 999,-

- 2 stk. Hertz ES300, kr. 1 199,- pr. stk.

Kablene kan du kjøpe på Biltema, eller høre om Installbay/Engen Audio/Elutstyr har en grei pakke de kan selge deg til budsjettet ditt :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Oi, 800 for kablene ja. Hadde sett for meg biltemas pakke til 300 jeg :) Dessuten tror jeg far min kan skaffe kablene jeg trenger, så 5000 uten kabler kan vi si :)

Er inn på Elutstyr.no og ser på Hertzsubbene nå, og det er 2 typer:

ES300 og ES300D, hvor begge koster 1190kr, men hva er forskjellen? 

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Okei :)

Var foresten noen jenter i klassen av alle ting som sa at 2stk 12" var alt for mye for meg :blush: Har ingen erfaring med hvor mye/lite det er, men bør jeg gå ned til 2stk 10"? Er ikke av rånertypen akkurat, men vil ha litt futt tilgjengelig.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg hadde to 15 tommere en gang i tiden, som jeg faktisk prøvde å spille fin lyd med. Nå er ikke jeg så veldig kresen med lyden da, så det fungerte rimelig greit. Var få som klagde over at det var for høyt.

Man trenger ikke spille for full guffe hele tiden. Det er mest bare smak å behag. Hvis du skal ha en sub i stede for to får du som regel en litt dyrere sub, og det er ikke alltid en ille ting.

Lenke til kommentar

Ok :) Grunnen til at jeg vil ha 2 er for at da kan jeg bygge en kasse som støtter seg i begge endene av bagasjerommet, i steden for en enslig som må festes på midten/en av sidene. Men om dere mener jeg får bedre lyd med en enslig som gjerne er litt dyrere er jeg såklart åpen for det.

Bare pøs på med tips og erfaringer :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

350 watt skal være mer enn nok, Hertz-elementene er ikke spesielt tungdrevne

Cossie: på tide å slutte å snakke dritt om alt annet enn produkter fra Morel og dynaBel? Man kan fort få inntrykk av at du er i lomma på begge slik du holder på... :hmm:

EDIT: Om Audison-ampen blir for svak kan man vel anbefale en SoundMagus X-1502 fra Komplett.no e.l. istedet, mye watt for pengene. Å kjøpe brukt er heller ingen dum løsning, hverken forsterkere eller høyttalere blir "brukt opp". Til salgs-forumet til Bilstereoforumet inneholder som regel mye snadder.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Ok! Kan få en 10 000W Vampire forsterker superbillig, mest sannynlig et jallamerke, men vil den kunne klare å drive 2 stk Herz ES300D/Resonant Engineering ER12?

Som spesifikasjoner på forsterkeren står det:

MAX Power Output: 6 1600W 10000W

RMS Power Output: 6 80W (4 OHM)

Klarer den å drive 2 av de nevnte subbene over?

post-35504-1195561179_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Den forsterkeren koster under 500kr inn, og er ikke verdt en dritt...

epifant: hvor har jeg pratet dritt om annen forsterker? i denne tråden skryter jeg jo av forsterkeren han spør om..??

De forsterkerene jeg evt har snakket dårlig om på dette forumet, er mav merker som boschman, boss, vampire og andre superbillige forsterkere med 10.000watt...

Jeg har drevet med bilstereo i 18 år nå, og testet veldig mye forskjellig opp gjennom tiden, så derfor har jeg en viss kunskap om hva som er bra, og hva som er mindre bra.... og hva som er bra i forhold til pris..

Soundmagus x-1502 er en helt ok forsterker... de skryter på seg litt watt, men i forhold til pris er den helt ok...

Audison er et knallmerke, som virkelig leverer kvalitets forsterkere, men når du kan få en annen forsterker, som leverer det dobbelt, og som er meget bra... som kun koster 500-1000kr ekstra, så synes jeg det er et bedre valg...

Lenke til kommentar

Det er vel en 6 kanals forsterker, så du får også noen kanaler til overs.... den audison forsterkeren leverer 4-5 ganger så mye, så den er da et mye bedre valg.... Vampire forsterkeren blir for liten til de subene....

Skal du ha det så billig som mulig, og samtidig få noe glede av det, så kjøper du en soundmagus forsterker

Lenke til kommentar
Den forsterkeren koster under 500kr inn, og er ikke verdt en dritt...

epifant: hvor har jeg pratet dritt om annen forsterker?

Uhm, you just did :!:

Fra spøk til alvor: dritt var kanskje å ta litt hardt i (bortsett fra billigmerkene du nevner selv, hvor jeg stort sett er enig med deg), det er vel mer snakk om litt vel ensporede anbefalinger. Jeg er enig i at både dynaBel/Eltek og Morel har mye bra produkter til en ok penge, men du fremstår ofte mer som en selgekåt forhandler enn nøytral rådgiver. Førstnevnte er det ikke noe galt i, så lenge man bare oppgir sin rolle...

Bare mine 50 øre :)

2bb1: Vampire-forsterkeren er nok ikke det ideelle nei, og selv om effekten og lydkvaliteten KAN være helt grei, er det ofte levetiden og byggekvalitet som er ofret i billigforsterker. Kjøp heller noe som KUN driver bassene og gjør en god jobb med det, istedetfor noe som gjør en middels jobb over hele linja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...