Gå til innhold

5D eller 1D mkIIn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men du kan være vill og gal og handle fra en trygg selger på eBay, og havne på helt ned til 3999 USD pluss ca 100 i frakt. Men nå sporer vi av..

Er det virkelig verdt det, når vi snakker om dyre hus. Jeg tenker slik at optikk er greit å kjøpe fra utlandet usett, men hus?

Det minner meg om en på kompaktsiden som har kjøpt G9 fra USA. Han tjente hele 700 kr på den handelen, og nå må han sende det i retur grunnet støv på sensoren (!). På et kompaktkamera.....

Lenke til kommentar
Edit: Antall blenderlameller trenger ikke være veldig utslagsgivende, selv om det gir en indikasjon. Jeg synes at bokeh på din 35mm kanskje er bedre enn den som min 50mm presterer, selv om begge har "samme blenderkonstruksjon".

Her skyter du vel deg selv i foten PMnormal? Mitt poeng (og ukritiske bruk av overnevnte ord) baserte seg på at jeg (personlig) synes områdene utenfor fokus ser bedre ut på FF enn crop (med tilnærmet samme "brennvidde"). Ifølge mine egenskaper om lysbrytning har dette med pikselstørrelse på sensoren å gjøre.

Har forøvrig redigert innlegget mitt.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Edit: Antall blenderlameller trenger ikke være veldig utslagsgivende, selv om det gir en indikasjon. Jeg synes at bokeh på din 35mm kanskje er bedre enn den som min 50mm presterer, selv om begge har "samme blenderkonstruksjon".

Her skyter du vel deg selv i foten PMnormal?

Ehh..Skyter seg i foten?

At 35/2 har bedre bokeh enn 50/1.8 er da fullt mulig. I alle fall siden det er en subjektiv oppfatning.

Lenke til kommentar
Men du kan være vill og gal og handle fra en trygg selger på eBay, og havne på helt ned til 3999 USD pluss ca 100 i frakt. Men nå sporer vi av..

Er det virkelig verdt det, når vi snakker om dyre hus. Jeg tenker slik at optikk er greit å kjøpe fra utlandet usett, men hus?

Det minner meg om en på kompaktsiden som har kjøpt G9 fra USA. Han tjente hele 700 kr på den handelen, og nå må han sende det i retur grunnet støv på sensoren (!). På et kompaktkamera.....

Det er selvfølgelig opp til enhver å vurdere, men er du amatør som bare ønsker ett meget godt hus, altså ingen proff med fast inntekt fra faget så kan nok 36 000 vs 21 000 være verdt det. Da har du 15 000 å kjøpe deg en forsikring for, samt at postgangen mellom USA eller HK og Norge ofte er kjappere enn Posten internt i landet, om det må til rep eller noe.

Lenke til kommentar
PMnormal: Synes du argumenterte for å ikke bruke ordet i det hele tatt. Da kan det vel være en like subjektiv mening å si at størrelsen sensoren(e) i et kamera spiller inn på hvordan bokeh'n ser ut?

Huh? Jeg har da ikke skrevet noe om dybdeskarphet i den kommentaren til 35/2 vs. 50/1,8. Jeg skriver at jeg synes det virker som om 35 har finere bokeh, uten at jeg kan komme med noen skråsikre utsagn ut fra det bildet. Jeg synes bakgrunnen virker mykere.

Jeg har forøvrig aldri hevdet at vi ikke skal bruke ordet bokeh i det hele tatt. Jeg mener at vi skal slutte å kalle dybdeskarphet for bokeh, og den meningen står jeg ved. Den dagen det blir akseptabelt å kalle en pickup for en toseters cabriolet så skal jeg gi meg på det.

Lenke til kommentar
Nettopp ja. Hvilket kamera skal jeg konkludere med at dere anbefaler?

Det er jo et fryktelig vanskelig valg. Selv hadde jeg selvfølgelig valgt 5D, men hadde det dukket opp et godt tilbud på en 1D MkII, så hadde jeg like gjerne gått for den. Det forutsetter at jeg ikke finner en 5D til samme pris, eller lavere. I dag ser det jo ut som om det er 1D MkII som leder på bruktmarkedet for meg, men jeg håper at det forandre seg til når jeg får kontantene som trengs.

Lenke til kommentar
Det som er greia er at jeg skal ha n-versjonen som har større skjerm og tettere iso-steg. Den er sjeldnere på bruktmarkedet, og dyrere.

Samme bildekvalitet. Det er derfor den uten n for øyeblikket leder kampen om mitt bruktbudsjett. Den med n blir for dyr i sammenligning med en brukt 5D for meg.

Lenke til kommentar

PMnormal: Jeg er helt enig, men da må du fortså at jeg ikke snakket om dybdeskarphet i mitt innlegg tidligere. Kanskje du burde spørre om en presisering før du anklager folk for å bruke uttrykk feil?

Jurgis: Jeg hadde valgt 5D, men hadde nok vurdert alternativet sterkere om jeg var mye ute i hardt vær..

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Synes det virker hasardiøst å kjøpe Canon 1S mkII brukt i Norge- ser jo for meg at de eksemplarene som havner på bruktmarkedet i all hovedsak er proff/pressebrukt så det holder?

Og siden du jobber for en avis vil det vel kunne gå knirkefritt å kjøpe et 5D gjennom dem og spare inn moms?

Det er slettes ikke hasardiøst. I motsetning til i tidligere tider så synes ikke dagens pressefotografer noe særlig om å bruke kameraer som ser slitte ut, og de sender også kameraene sine inn til service med jevne mellomrom. I tillegg så selger mange kameraene sine når en ny modell har vært på markedet en liten stund, det ser man hver gang Canon kommer med et nytt slipp. Stort sett så kan man regne med et par hundre tusen eksponeringer ut av en brukt 1D, for de er langtfra utslitt når de selger dem, og fordi de faktisk er flinke til å passe på dem med service etter visse intervaller.

Lenke til kommentar
Jurgis: Jeg hadde valgt 5D, men hadde nok vurdert alternativet sterkere om jeg var mye ute i hardt vær..

Det var det da. Mye og mye.. Kjekt og ha da vet du :p

Jeg går ikke ut når det regner og snør bare for å være ute, men kanskje det kan skje.

Har lagt ut en annonse om at jeg vurderer å kjøpe 1D nå, og får jeg et godt tilbud slår jeg til.

Lenke til kommentar

pmNormal:

Jeg tenkte faktisk ikke over at de nye utbyttingsintervallene sannsynligvis gjør sitt i å trygge et bruktkjøp!

På den annen side er tanken på jålete pressefotografer ganske scary..

Uansett- jeg ville helt klart vurdere å kjøpe et kamera fra en proffleverandør som også kan gi deg en proff serviceavtale, siden du tross alt skal tjene penger på dette fremover.

Lenke til kommentar
Huh? Jeg har da ikke skrevet noe om dybdeskarphet i den kommentaren til 35/2 vs. 50/1,8. Jeg skriver at jeg synes det virker som om 35 har finere bokeh, uten at jeg kan komme med noen skråsikre utsagn ut fra det bildet. Jeg synes bakgrunnen virker mykere.

Ettersom 50/1.8 er skarpere enn 35/2, så kan vel det være utslagsgivende?

Tom

Lenke til kommentar

Ettersom 50/1.8 er skarpere enn 35/2, så kan vel det være utslagsgivende?

Tom

Tar man til følge at det var din 35mm, så stemmer jo den forskjellen. Når det gjelder velfungerende eksemplarer, så er det neppe en sannhet at 35/2 er mindre skarp enn 50/1,8. Jeg tror likevel ikke at det har hatt noen stor betydning her, men i og med at din 35 tegner litt vel soft, så kan det være noe i det.

Lenke til kommentar

Som pressefotograf hadde jeg vel ikke nølt engang, men kjøpt 1D uten å blunke. Greit det er stort, men det er tett i øs-pøs regnvær og tar (nesten) 10 bilder i sekundet.

Ellers så skal det sies at 5D er mye mer hendig, har fullformat, og kanskje tar bittelitt bedre bilder. (fotografen tar bildene!)

Har ellers 40D selv, og synes det er veeeeeeeeldig praktisk pga størrelsen, da det er mindre enn begge to, og for å være ærlig, jeg gir blanke F i cropfaktoren, jeg har en 10-20, og det blir vidt nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...