Gå til innhold

Mest trist: Twin Tower eller Tsunamien i Indonesia?

Fear the Scare

Anbefalte innlegg

På tanke med hvor sårende Twin tower tragedien var med dødsfallene men tsunamien i Indonesia.

Hvilke av disse to tar du som "værst" og mest sårrende hendelse, Ja nå et jeg at Tsunamien var naturen "feil", men

vis en tenker over det, så synes JEG at dette var likt både sårende og katastrofalt.

Vis noen "hatet" dette så rapporter det.

Endret av beanfan94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tsunamien var den mest tragiske hendelsen. Men den var ikke menneskeskapt så det blir litt vanskelig å sammenligne

På en måte så var det litt pga mennesker at det gikk galt. Om jeg ikke husker feil var det et møte om hva de skulle gjøre fordi det kunne hende en tsunami hadde oppstått, men de valgte å ikke gjøre noe siden det kunne hende det ikke var oppstått noen tsunami i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenlikne to katastrofer på den måten. Hvilken som er verst vil være avhengig av mange faktorer. Ser man på det med vestlige kapitalistiske øyne, er 9/11 helt klart verst, rent økonomisk sett. Når det går på antall liv som gikk tapt og hvor mange som fikk vesentlig redusert livskvalitet, er Indonesia verst. Men som sagt er dette vanskelig å sammenlikne, ettersom det var økonomien som fikk juling ved 9/11 og en relativt liten fraksjon av menneskeheten som ble rammet av tsunamien.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er vanskelig (eller umulig) å kunne sammenlikne terrorhandlinger med naturkatastrofer, men om man absolutt må..

For det første var nok 11/9 (9/11 som dere sier siden dere ikke er nordmenn) et stort sjokk for vestlige verdier, og det er jo en kjent sak at det som står oss nærmest gjør størst inntrykk. Personlig har jeg nok ikke så mye til overs for kynismen i USA, men det er jo klart at denne hendelsen var grusom. Mer foruroligende var kanskje de oplysninger som kom opp i ettertid om den kjennskapen som diverse lumske etterretningsorganer i USA satt på. Vel, nok om dette.

For det andre er "markedsføringen" noe skjev her. Skal man tro amerikanere, er det jo liten tvil om hva som er verst (og antagelig er det også den største katastrofen siden dinosaurene døde ut), men katastrofemessig er vel tsunamien verre spør du meg.

Sist, men ikke minst, må man se på dette fra et menneskelig perpektiv. Mens tsunamien er en uforståelig tragedie, er vel 11/9 mer forståelig. Tsunamien er en ulykke mens 11/9 er et grovt brudd på menneskers frihet og en terrorhandling.

Dette kan rett og slett ikke veies mot hverandre, men om jeg måtte velge en av handlingene som skulle forblitt ugjort:

Tsunamien.

Lenke til kommentar
Synes ingen av de var noe ille, men så ble ikke noen som jeg kjente påvirket, så da ender slike saker bare som en vanlig nyhet.

kunne ikke sakt det bedre selv :)

Word. Men jeg har ettertid sett på litt videoer om 9/11 og sett flyene kjøre inn fra forskjellige vinkler. Er jo utrolig traumatisk når en enorm bygning holder på å dette sammen, og du sitter fast mellom noen vegger høyt oppe og holder på å kveles... Det er mørkt og ingen til å hjelpe deg. Tsunamien var som sagt det Bruktbilen sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...