Gå til innhold

ngt adsl2+ og avstander til sentralen

Anbefalte innlegg

Bodde før på 950m avstand fra sentralen og fikk 2.2MB/s. Flytter nå og overfører abonnementet til en avstand på 2500m fra sentralen. Tar nok litt tid før montøren dukker opp, så da lurer jeg på hvilken hastighet andre med samme avstand har? Ender jeg opp med en lumpen 5mbit ?

Eller er det andre faktorer som spiller mer inn her enn avstand? feks kvalitet på kobber eller noe annet jeg ikke har hø

rt om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt og fant ut at andre hadde vært ute i samme situasjon. Forventet linjehastighet ligger på mellom 10 og 12mbit. Linjetykkelsen på kobberet er god (0.6mm), men støy kan ha negativ effekt, som foreløpig er ukjent.

Til informasjon fikk jeg prutet bort flyttegebyret(299,-) da jeg valgte å melde flytting over tlf hos NGT. Bare å si at du veit om billigere tilbud, og prisen for å flytte blir jo samme som å tegne nytt hos konkurrenter. Men jeg må betale et montørgebyr siden jeg ikke har fasttelefon og skal ha adsl2+, som er 398,-. Kort ventetid på tlf var det også, siden jeg valgte et strategisk godt tidspunkt å ringe på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kortversjon av min NGT-julekalender(fortsettelse fra ovenfor):

Tykkelsen var visst god på 1/3del av avstanden, så hun dama i telefonen lurte meg litt. Videre snakka jeg med forskjellige folk på teknisk avdeling, som sa at maksimal hastighet jeg ville få var 3.9mbit. Noe jeg kan godta.

Noe jeg ikke kan godta er at de da anbefalte meg å ta abonnementet som het SURF 4100/450, når min maksimale bruttohastighet er 3.9mbit. Regnestykket så slik ut i hodet mitt:

3,2mbit til normalt bruk + 20% til som jeg ikke kan kontrollere = 3,7mbit brutto

Når maks brutto hastighet er 3.9mbit, så anbefaler de meg en hastighet som de sier er nærmest, og peker på surf4100. Surf3100 er jo et mye mer gunstig alternativ. Hvorfor ikke velge dette istedet?

Svar fra ngt: Jo, men surf4100 var da likevel nærmere den maksimale hastigheten jeg kunne få oppnå.

Så spurte jeg: ja men hva med MEGA4100? Som er billigere (349kr kontra 398kr), og har i tillegg høyere ut-hastighet(1000kbit ut kontra 450kbit).

Svar: Jo, det var da også et bra abonnement det, det er visst tilgjengelig fra der du bor ser jeg...

Så var det til installeringa. De kommer og installere og sier at alt er bra. Men neida. Jeg var krysskobla i sentralen og de må sende nye folk for å fikse som bruker veeeeldig lang tid for å finne krysskoblingen. Så sier de at nååå fungerer alt bra. Jeg tester det og finner ut at jeg har blitt satt til hastigheter som tilsvarer ADSL 750 (750kbit/250kbit).

Gjett om jeg er lei av å høre jingle-bell gjennom telefonen, og hun dama som synger så vanvittig høyfrekvent... blir kvalm av tanken. 1-800-07979-SPY.

Herreminhatt.

Så nå sitter jeg med MEGA3100, som går knirkefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...