Gå til innhold

Den store Les Paul-tråden

buggha

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For å grave dypere betyr det:

- Hel mahogny kropp (ikke Chamberd)

- Lenger halsfeste (gir bedre sustain og litt annerledes feel)

- "PAF" eller P90 pickuper (DVS "gode" rekreasjoner av dem)

- Bumbelbee kondensatorer (Aner ikke hva dette er, men)

- 100% cellulose lakk (er ikke det standard?)

- Eldet Hardware på noen modeller

Personlig mener jeg det meste er for "Pynt" og er unødvendig...

Men pickupene er gode, og gitaren høres bra ut... :p

Lenke til kommentar

Jeg har i lengere tid nå tenkt på å kjøpe en Epiphone Les Paul, men budsjettet strekker ikke helt til. Har derfor i stedet tenkt til å kjøpe brukt.

Jeg har sett på en Epiphone Les Paul Standard og lurer litt på hvordan kvaliteten er på disse gitarene. Er dette gitarer som holder seg gode å spille på over mange år?

Det hadde også vært kjempefint om noen kunne gitt meg noen gode råd om hva jeg skal se og spørre spesielt etter og være obs på ved kjøp av brukt les paul.

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Epiphone Les Paul er helt ok gitarer, og ikke noe dårligere enn andre gitarer i den prisklassen. Dersom du har spilt 1-2 år og spiller Grunge, Metal og rock, er den god, og kan brukes en stund til, men dersom du er en erfaren gitarist, strekker den nok ikke til resten av karrieren. Dersom du behandler den bra, tror jeg disse gitarene skal holde seg gode i minst 10-15 år.

Lenke til kommentar
Jeg har i lengere tid nå tenkt på å kjøpe en Epiphone Les Paul, men budsjettet strekker ikke helt til. Har derfor i stedet tenkt til å kjøpe brukt.

Jeg har sett på en Epiphone Les Paul Standard og lurer litt på hvordan kvaliteten er på disse gitarene. Er dette gitarer som holder seg gode å spille på over mange år?

Det hadde også vært kjempefint om noen kunne gitt meg noen gode råd om hva jeg skal se og spørre spesielt etter og være obs på ved kjøp av brukt les paul.

Tusen takk på forhånd :)

Tror jeg heller hadde gått for en Hagstrøm Ultraswede. Er det Les Paul du vil ha hadde jeg gått for en Tokai Love Rock, men de er desverre vanskelige å få tak i.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster en Love Rock, a? Bare lurer.

Vel, det kommer veldig ann på. For det første er det forskjell på de som lages i Japan og de som lages i Korea. Forskjellene på Japan/Korea (MIJ og MIK) modellene er kan sammenliknes forskjellen på Gibson/Epiphone. Japan modellene virkelig gode gitarer på høyde med Gibson. Ikke så dyre som Gibson, men alikevel dyre for kopi gitarer å være. Dog er de virkelig gode gitarer og de har god kvalitetskontroll så sjansen for å få en dårlig gitar er liten. Prisen for de til salgs på ebay er for øyeblikket 885$ og helt opp til 4700$ :whistle: Desverre er kronekursen så lav nå så det blir en del dyrere enn en Epiphone.

Korea modellene er jeg usikker på hvor man kan få tak i men vil tippe prisen er rundt det sammen som Epiphone.

Dog bør man styre unna de kinesiske modellene (som ALS48) og fakes.

For mer informasjon kan du prøve http://www.tokaiforum.com/

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...