thobaa Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Synes et bilde fra kjetil-h sin oktoberfest demonstrerer godt hva antishake i kameraet gjør : i denne posten har han brukt 1/2 sekund lukkertid, noe som ville være leit å knipse uten stativ hvis han ikke hadde hatt antishake tilgjengelig Endret 19. november 2007 av Thomas-B Lenke til kommentar
Pim Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 70-200 blir min første med vr. Regner med at dette er den beste vr teknologien de har inne? Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg tror faktisk 70-200 bare har "VR I". Det er korrekt 70 - 200 har VR-I (som iflg. Nikon skal tilsvare inntil 3 blendersteps, mens de nyeste objektivene har VR-II som skal tilsvare 4 steps. PIMPIM Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Ok. Noen som har info om 70-200 kommer med VR II snart? Siden dette liksom er kremoptikken fra Nikon burde den kanskje ha siste versjon VR også? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Og har 105mm f2.8 VRII? Lenke til kommentar
Leif-Erik Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Ja det har den. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Ok. Noen som har info om 70-200 kommer med VR II snart? Siden dette liksom er kremoptikken fra Nikon burde den kanskje ha siste versjon VR også? Ser det er noen som har spurt om det kommer en oppdatert utgave av 70-200 VR på Dpreview, men er vel foreløpig ingenting som tyder på det. Er uansett en av de råeste telezoomen penger kan kjøpe. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 70-200mm? Trodde du sa i en annen nylig traad at den veide et tonn og du var noegd med 50-150? Har du vunnet i vikinglotto og trent puselankene? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Og husk at VR ikke får motivene til å stå i ro. Skal du ta bilde av bikkja som løper så hjelper jo ikke akkurat VR veldig mye annet enn til å holde søkeren litt mere stabil... Hvordan funker det i forhold til å panorere for å følge et bevegelig motiv? Blir panoreringen jevnere? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Og husk at VR ikke får motivene til å stå i ro. Skal du ta bilde av bikkja som løper så hjelper jo ikke akkurat VR veldig mye annet enn til å holde søkeren litt mere stabil... Hvordan funker det i forhold til å panorere for å følge et bevegelig motiv? Blir panoreringen jevnere? Jeg vet ikke hvordan det er med Nikons VR, men ihvertfall på de aller fleste nyere (1997 og senere) modellene fra Canon med IS har to moduser. 1. Stabiliserer både vertikalt og horisontalt. 2. Stabiliserer enten vertikalt eller horisontalt. Objektivet merker automatisk hvilken vei du beveger objektivet, og bruker stabilisering den veien. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Og husk at VR ikke får motivene til å stå i ro. Skal du ta bilde av bikkja som løper så hjelper jo ikke akkurat VR veldig mye annet enn til å holde søkeren litt mere stabil... Hvordan funker det i forhold til å panorere for å følge et bevegelig motiv? Blir panoreringen jevnere? Jeg vet ikke hvordan det er med Nikons VR, men ihvertfall på de aller fleste nyere (1997 og senere) modellene fra Canon med IS har to moduser. 1. Stabiliserer både vertikalt og horisontalt. 2. Stabiliserer enten vertikalt eller horisontalt. Objektivet merker automatisk hvilken vei du beveger objektivet, og bruker stabilisering den veien. Det er i alle fall to ulike innstillinger for VR på 70-200 mm. Heter vel "active" og normal" eller noe sånt? Lenke til kommentar
El chico Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Og husk at VR ikke får motivene til å stå i ro. Skal du ta bilde av bikkja som løper så hjelper jo ikke akkurat VR veldig mye annet enn til å holde søkeren litt mere stabil... Hvordan funker det i forhold til å panorere for å følge et bevegelig motiv? Blir panoreringen jevnere? Jeg vet ikke hvordan det er med Nikons VR, men ihvertfall på de aller fleste nyere (1997 og senere) modellene fra Canon med IS har to moduser. 1. Stabiliserer både vertikalt og horisontalt. 2. Stabiliserer enten vertikalt eller horisontalt. Objektivet merker automatisk hvilken vei du beveger objektivet, og bruker stabilisering den veien. Det er i alle fall to ulike innstillinger for VR på 70-200 mm. Heter vel "active" og normal" eller noe sånt? Det er det samme som Canon kaller Mode 1 og Mode 2. Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 I mine øyne har ikke bildestabilisator så veldig mye å si før man snakker virkelig tele.. Jo, selvsagt. Det går an å bruke kort brennvidde og lange lukkertider. Det er ikke alltid det er så mye lys tilgjengelig som man skulle ønske. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Syns at billeddstabilisator er spes nyttig for å ta innebilder uten blits. Har savnet billeddstab innenfor normalzoom området, men nå har Nikon lansert 18-55 med VR. Håper de gjør det samme med en oppgradert variant av 18-70. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Bare nikon får lansert sin nye 85mm f1.4 med vr og motor skal jeg feste dette mes superlim på mitt d80 og dedikere det til portrettfotografering Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Syns at billeddstabilisator er spes nyttig for å ta innebilder uten blits. Har savnet billeddstab innenfor normalzoom området, men nå har Nikon lansert 18-55 med VR. Håper de gjør det samme med en oppgradert variant av 18-70. Hva med 18-200 VR? Lenke til kommentar
Bitesizedmoose Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hva med 18-200 VR? Det lurer jeg også på. Lenke til kommentar
Pim Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Nikon 70-200 2.8 med og uten VR (100% crop): klikk på bildet ISO 100 1/100 sek. frihånd (og kaldt og surt) F 4.0 200mm Noen er sikkert stødigere på frihånd enn meg, men dette kan jo gi en liten indikasjon på nytten av VR. PIMPIM Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Syns at billeddstabilisator er spes nyttig for å ta innebilder uten blits. Har savnet billeddstab innenfor normalzoom området, men nå har Nikon lansert 18-55 med VR. Håper de gjør det samme med en oppgradert variant av 18-70. Hva med 18-200 VR? Er et nokså stort optisk komprimiss for mange, og en 18-70VR vil forhåpentligvis ikke koste rundt 6000 kr. Hadde vært lov å håpe på at den ville ende opp rundt 3500-4000 kr, da tror jeg også Tamron 17-50 og Sigma 18-50 ville falle noe mer i pris... Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Som en liten digresjon er det litt morsomt å se canonister og nikonianere diskutere hvorvidt man skal ha IS/VR eller høy lysstyrke på objektivene, mens man på Olympus, Sony og Pentax/Samsung får stabilisert alle objektiver. Skjønner jo at det er vanskelig for Nikon og Canon å endre business-strategi nå, og inkludere stabilisering i husene. Men som en spennende avviker, som PMnormal kalte oss samsungianere i en annen tråd, er det jo deilig å slippe å betale dyrt for stabiliserte objektiv. Så får nikonianere og canonister heller glede seg over andre fordeler med de respektive systemene. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Syns at billeddstabilisator er spes nyttig for å ta innebilder uten blits. Har savnet billeddstab innenfor normalzoom området, men nå har Nikon lansert 18-55 med VR. Håper de gjør det samme med en oppgradert variant av 18-70. Hva med 18-200 VR? Er et nokså stort optisk komprimiss for mange, og en 18-70VR vil forhåpentligvis ikke koste rundt 6000 kr. Hadde vært lov å håpe på at den ville ende opp rundt 3500-4000 kr, da tror jeg også Tamron 17-50 og Sigma 18-50 ville falle noe mer i pris... Takk for svar. Jeg vurderer nemlig å erstatte min 18-70 med 18-200 VR, da jeg har lest gjentatte ganger på nettet at denne er like god eller bedre ved overlappende brennvidde. Alternativet er jo å supplere med 55-200 VR eller 70-300 VR, men da får jeg jo ikke VR i normalområdet. Hmm... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå