Gå til innhold

hvor mye ram bruker nye dataspill?


H_Bozz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ram er veldig billig for tida. Du får 2GB for 400 kr og kan kjøpe to sånne sett for 800 kr.

 

Dvs. 4GB for ca halve prisen av skjermkortet du har valgt.

 

Jeg ville uten tvil gått for 4GB selv om det bare er noen av de nyeste spillene som virkelig har nytte av det.

 

PS. Husk å velge 64bit operativsystem for å få utnyttet hele minnet.

NB. Vista spiser mer av minnet enn andre OS så hvis det er Vista du har tenkt til å kjøpe så har du et ekstra godt argument for å kjøpe mer minne.

Lenke til kommentar
1gb ram holder i massevis til dagens spill!

Basert på?

Hos meg bruker for eksempel Supreme Commander litt over 2GB RAM, og det er et relativt nytt spill.

 

Ja helt enig. Lord of the Rings Online skal helst ha 2GiB, og helt litt til om du kjører Vista.

Tviler på at spill som Call of Duty 4, Gear of War, Assassins Creed, Mass Effect osv trives med bare 1GiB

Lenke til kommentar
1gb ram holder i massevis til dagens spill!

Basert på?

Hos meg bruker for eksempel Supreme Commander litt over 2GB RAM, og det er et relativt nytt spill.

 

Ja jeg har spillt supreme commander med min 1gb maskin, max 3-4 motstander og liten bane ellers lagger det pga ram'en tar slut å hardisken arbeider seg til döde. Må ha minst 2gb i en ny maskin som kommer til å klare höyere opplösning.

 

Kommer ha vista 64 og kanske 32 xp installert for å få spillt de gamle spillene også.

 

Fant en test der dem fikk brukt over 2gb for noen moderne spill med ett 8800gtx kort.

Noen som har erfaring med vista+antivirus etc + ram krevende spill der 2gb rett å slett ikke har vaert nok? Eller noen som veit om det har vaert på grensa? Maskina ska jo holde noe år også. Å kjöre på lavere opplösning går alltid greit men å spille med for lite ram funker ikke!

Lenke til kommentar

Tror Crysis bruker ca. 1GB(det gjør den hos meg), men systemet skal også ha en del...

 

så jeg ville sagt 2GB er minstekravet.

 

med dagens minne priser ville jeg direkte gått for 4GB, kanskje xp 32bit og når kravene kommer i fremtiden oppgradere til 64bit os.

 

mvh

Lenke til kommentar
1gb holder til alle spill for tida, bare du ikke kjører så mye annet i bakgrunnen.

 

Når du kjøper 4gb så får man vanligvis ikke ytet mer enn 3gb av dem på 32bit OS, så da må man opp i 64bit. Om du skal ha det, så kjøp 4gb, om du skal ha 32bit holder 2gb en stund til

 

1GB holder ikke til alle spill for tiden, hvilke spill spiller du? Ta f.eks. Company of Heroes, som er et strategispill. Det trekker på min maskin, 900MB av systemminnet, alene. Har man Vista, drar det minst 500 alene, og da blir det mye diskcaching. Jeg anbefaler alle som spør om hvor mye minne de bør satse på i en gaming maskin, at 2GB er et absolutt minimum slik nye spill er nå. Og med den lave dollarkursen som er nå, så er det svært gunstig å kjøpe mye minne, men det er riktig at man ikke får utnyttet 4GB i 32bit OS, som de fleste kjører. Kjører man 64 bit, får man utnyttet mer, men da har man ofte andre utfordringer, med kompabilitet o.l.

 

 

1gb ram holder i massevis til dagens spill!

Men jeg personlig ville gått for 1,5 gb ram om jeg absolutt ville ha noe mer. Ellers er det bare sløsing med penger (ocz hadde tilbud på 4gb forresten.. men er det virkelig vits i?)

Massevis :)

Selv med Windows XP og 2GB minne er jeg ofte oppe i over 90% bruk av systemminnet. Går selvsagt med 1 eller 1,5, men da blir det svært mye diskcaching, og diskcaching tar lang tid.

 

Sløsing med penger, var tidenes kommentar. Med prisene som er nå kan man umulig kalle det for sløsing. Sløsing vil være å putte mer enn 4GB i en 32bit OS maskin. 4GB skal i teorien kunne utnyttes i 32bit, men viser seg å bli vanskelig for de fleste systemer. Så over 3 er ikke nødvendig i 32bit. 3GB skal jeg fint kunne utnytte på min maskin iallfall. Er jo greit å slippe å måtte stoppe alt maskinen holder på med bare fordi man skal ta en runde med Company of Heroes eller lignende. Og kjører man Vista så er 2GB iallfall et absolutt minimum, 1GB på Vista holder såvidt til systemet alene. Kjører Vista på laptop på jobb, og har 2GB systemminne på den, med normal bruk (av meg), bruker jeg rundt 1GB av de 2GB'ene.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
1gb ram holder i massevis til dagens spill!

Basert på?

Hos meg bruker for eksempel Supreme Commander litt over 2GB RAM, og det er et relativt nytt spill.

 

Qft. Er bare bullshit at 1-1,5GB ram er nok til alle spill. Dette er også veldig avhengig av operativsystem. Som Ueland sier, 2 GB i Supreme Commander er slett ikke uvanelig. Skal man kjøre Crysis sliter du nok kraftig med 1 GB ram.

Tar jeg ikke feil hadde Wow over 800MB ram i bruk, dette er jo fra 2005 så det bør si endel.

Jeg sier som simen1, kjøp 4 GB. Billig er det og.

Lenke til kommentar
Nå sitter jeg bare og gliser og tenker på stakkars folk.. Hva dere kjører i bakgrunnen vet jeg ikke.

 

Vel, har du 500 kroner som du ikke har noen spesiell fremtid for, la dem flyve!

 

Vell, prøv supreme commander på lapptoppen din, og se hva resultatet blir på vista.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

etter min testing 2GB i Dual Channel er best

når jeg tok ut 1GB ble alt trengere i vista

så 2GB er akuratt der den skal være for spill

dette var når jeg spilte Team Fortress 2

4GB er sweet spot, alt går raskere når man avslutter og åpner programer osv i vista x64

 

gå for 2GB!

vis ikke du skal bruke vista/xp x64 da, da går du for 4GB!

Endret av wiak
Lenke til kommentar
vil påstå at 2gb er absolutt minimum i dagens spillverden. XP vil kanskje overleve, men brukes Vista er det nesten ikke mulig å leve med mindre enn 2gb ram.

 

2GB fungerer helt fint på min maskin, med Vista 64bit. Jeg har ikke merket noe som helst av "mangel" på minne verken i programmer eller spill.

Kjører alt av spill på max uten problemer. (eneste crysis som er litt tricky da, kjører det på high -altså nest høyest)

Jeg har ellers et stock 8800gts og en stock q6600.

Lenke til kommentar
spiller du foreksempel battlefield serien, vil du merke at en ekstrem forskjell fra 1 gb til 2 gb, så du bør ihvertfall ha 2 gb på en pc i dag om du vil kjøre alle spill helt smooth... ¤ gb blir det nok en stund før du har det store behovet for, men det er jo aldri dumt med litt ekstra :)

ram er jo svin billig for tia også hehe

Lenke til kommentar
vil påstå at 2gb er absolutt minimum i dagens spillverden. XP vil kanskje overleve, men brukes Vista er det nesten ikke mulig å leve med mindre enn 2gb ram.

 

2GB fungerer helt fint på min maskin, med Vista 64bit. Jeg har ikke merket noe som helst av "mangel" på minne verken i programmer eller spill.

Kjører alt av spill på max uten problemer. (eneste crysis som er litt tricky da, kjører det på high -altså nest høyest)

Jeg har ellers et stock 8800gts og en stock q6600.

 

Hva er poenget med 64bit operativsystem og bare 2GiB Ram?

Kunne du ikke heller bare kjørt 32bit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...