Gå til innhold

Stereoanlegg med CD/DVD-spelar til 20 000

Zeph

Anbefalte innlegg

Det er på tide at mitt Logitech Z-5500-anlegg blir bytta ut.

Høyrer veldig mykje på musikk, og der ligg hovudfokuset, å få best mogleg lyd på musikken. Eg høyrer stort sett på metal og rock, klar bassgjengivelse er eit av punktene som er viktig for meg. Det er derimot ikkje volumet eg er ute etter, men lydkvalitet.

Planen er å kjøpe følgande i første omgang:

• -
  • Stereoreciever/forsterkar (er ikkje opptatt av radio)
  • Fronthøgttalere
  • DVD-spelar som og blir brukt som CD-spelar
  • Kabler og plugger
    -

Budsjettet er på 20 000, med litt slingringsmonn.

Eg kjører mykje musikk frå PC-en, så det er viktig å ha gode tilkoplingsmuligheter der. Har ikkje noko superlydkort i dag, men det kjem med tida. Skal ikkje kjøpe det i denne omgang, så eg er hovudsakleg på jakt etter frontsett, forsterkar og DVD-spelar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva krav tenker du på? Dei vil bli brukt i leilighet i eit rom på 40-60 m², utsjånad er ikkje så viktig.

Når det gjeld bass så synest eg den er viktigare på film enn musikk, men det er klart eg vil ha god bass. Litt av grunnen til at eg ikkje har så mykje bass på musikken i dag er vel kanskje at kvaliteten ikkje er så alt for stor på subwooferen i Logitech-anlegget.

Men eg kan vel klare meg utan subwoofer i første omgang med gode nok høgttalere?

Eg høyrer hovudsakleg på metal og rock, ein klar gjengivelse av bassen er viktig, men den treng ikkje riste ned alt som står i huset. God lyd er viktigare enn høg lyd.

Har svært lite erfaring når det gjeld størrelse på element og alt det der, så eg treng all hjelp eg kan få.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tror kanskje Klipsch kan passe for deg. Disse passer godt til metal og rock. Er også relativt lettet å drive for forsterkeren.

Størrelsen på elementene er ikke så viktige som de var før, nå for du bass bra 5,25" elementer som du fikk fra 10" for noen år siden.

PS: De har også Klipch hos hificenteret.

Endret av Zeph
Fjerna litt surroundprat
Lenke til kommentar
Størrelsen på elementene er ikke så viktige som de var før, nå for du bass bra 5,25" elementer som du fikk fra 10" for noen år siden.

Dette er jeg sterkt uenig i. Det finnes mange gode høyttalere med små element, men fysikkens lover gjelder fortsatt. Jeg er tilhenger av stort membranareal.

Ellers er jeg enig i anbefalingen av Klipsch, men hadde nok satset på RF-82 med dette budsjettet. Jeg ser at trådstarter holder til i Haugesund, men vet ikke hvilke forhandlere som holder til der. I Stavanger ser jeg at Resonans får mye skryt. Det er et ganske oppegående hifimiljø i området, så mulighetene til å finne gode ting på bruktmarkedet er absolutt tilstede. Her er et eksempel, selv om jeg heller hadde valgt de høyttalerene han ikke får solgt:

HPIM0351.jpg

Frode

Lenke til kommentar

Om eg kan kjøpe i Bergen er faktisk det eit betre alternativ.

Eg kikka litt på RF-82, du meiner det er like godt å ta dei?

Klipsch Reference RF-62

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
RF-62 er en ekte fulltonehøyttaler. Den er bestykket med to 6,5” Cerametallic-basselementer drevet av store keramiske magneter og fullstørrelse Tractrix-horn med kompressjonsdriver i titan.

Selv om dette er en høyttaler som kan spille høyt er den først og fremst laget for musikkgjenngivelse. Den takler nær sagt all musikk like godt, og fremstår som en meget dynamisk og engasjerende høyttaler som med letthet vekker rockefoten til live. Når dette er sagt er den selvfølgelig også en rå fronthøyttaler i et fullblods hjemmekinosystem.

Pris: 7.995,-

Klipsch Reference RF-82

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
RF-82 er lik som RF-62, men har større bass-/mellomtoneelement (2 x 8") og tilsvarende større kabinett. Resultatet er høyere powerhandling, økt effektivitet (98db), dypere bass og enda mer punch sammenliknet med lillebroren.

Som alle Klipsch-modellene gir høyttaleren utrolig god valuta for pengene, enten den brukes som en ren stereohøyttaler eller som frontkanal i et fullblods hjemmekinosystem.

Pris: 9.995,-

Har lese mykje godt om Klipsch, og dei fleste er enige i at til musikk er det eit godt val. Skal jo og bruke dei til film, men dei har vel ikkje noko problem der heller.

Edit: Har no lese litt og folk anbefaler heller 82, 2000,- er ikkje så mykje på eit sånt anlegg uansett.

Kva forsterkar bør eg putte inni her då?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg har blitt anbefalt å heller kjøpe stereoforsterker med Pre-Out og supplere med ein billigere surroundforsterker seinare, kva synspunkter har dykk på det?

Høyrest jo fornuftig ut, når eg utvider er uvisst, og sjølv til film er frontsettet viktigast.

Jeg hadde helt klart valgt en stereoforsterker med prosessorinngang. Hvis du senere kjøper en surroundsak med preout, bruker du stereoforsterkeren som effektforsterker når du ser film. Her du noen alternativer:

Tråd på AVforum

Liste på Audiophile

Jeg tror en integrert Abrahamsen hadde passet bra med Klipschene, men da ryker budsjettet. Cambridge 740A er vel bedre tilpasset økonomien. Sleng på en rimelig DVD-spiller med HDMI og noen kabler. Til slutt kan du kjøpe et E-MU 0404 USB lydkort. Dette kan også brukes som DAC og dermed skulle mulighetene for godlyd både fra DVD og PC, være tilstede.

Frode

Lenke til kommentar

Eg ser problemet er at det er for mykje å velge mellom, og alle har sine eigne tips. :p

Vart tipsa om Dali 6, det er jo ganske populære høgttalere, men korleis er dei i forhold til Klipsch?

Edit: Eg skal prøve å ommøblere tråden til stereo.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det har vært en del sus rundt at Klipsch er litt kresen på forsterkere. Har lest om problemer på enkelte Denon-receivere i hjemmekino-sammenheng med tynn og skingrete lyd. De er også kjent for å ha veldig lang inspillingstid før de låter slik de skal. Dermed kan det lønne seg å få prøvelyttet et oppsett som er ferdig innspilt framfor å kjøpe uhørt etter en anbefaling på forumet. God lyd for en kan være ikke så god lyd for en annen. Uansett, med et slik budsjett til et rent stereo-oppsett bør forutsetningene være til stede for å tilfredsstille de fleste ører, spesielt slike som er vant til musikk fra det Logitech-settet...

Lykke til med valget!

:)

EDIT: Kan kanskje lønne seg å spørre et her:

http://avforum.no/forum/audio-teknisk-diskusjon/

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Brukt? Tja, har ikkje tenkt så mykje over det, men for å være ærleg så er eg ikkje sånn kjempegira på det, aldri vore noko stor brukthandlar. :p

Eg blir stadig meir gira på Klipsch RF-82, men har så langt ikkje landa på noko forsterkar til dei.

Forslag så langt:

Denon PMA-1500AE (litt skeptisk etter å ha lese innlegget til Muffinman)

Cambridge 740A

Abrahamsen

Marantz PM-7001

Ut frå det eg har lese på Avforum er dei svært kresne på elektronikken, så noko bomkjøp der ville vore dumt. Kanskje eg skulle gått for Dali, B&W elns? Samtidig har dei lang innspelingstid, så det ville gitt eit galt inntrykk å lytte på butikken.

Med riktig forsterkar og lang innspeling derimot blir dei lovprisa frå ende til annan, derfor har eg litt sansen for dei.

Kor stor nytte eg har av å høyre forskjellige oppsett veit eg ikkje, er jo som sagt eit svært utrent øyre. Har høyrt på Logitech-anlegget i 2-3 år no. Fryktar at eg ikkje vil merke noko forskjell frå den eine til det andre. Spesielt om eg ikkje får testa dei i same lokale, samtidig.

Kva er forresten tingen med ein forsterkar med prosessorinngang?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Mamma har Marantz PM-7000, syns den låter bra.

Kan ikke si det sikkert, men jeg tror det vil funke bra samme med Klipch.

Min teori er vel kanskje Marantz eller Abrahamsen.

Prosessorinngang er vel mest vanlig på surround anlegg.

En surroundprosessor er en forforsterker om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Prosessorinngang finner man på stereoforsterkere. Man kobler preout på en surroundsak inn på denne inngangen. Når denne inngangen velges, blir volumkontroll/forforsterker i stereoforsterkeren koblet ut, og den virker som en ren effektforsterker. Tanken bak en slik inngang, er at forforsterkerdelen i stereoforsterkeren er bedre enn den man finner i surroundreceiveren.

Marantz er nok også et greit alternativ.

Frode

Lenke til kommentar

Eg kjører litt parallell diskusjon med Avforum, men eg vil at flest mogleg skal kome med innspel.

Siste nytt:

Har lese side opp og side ned på forumet og fant til slutt ein butikk i Bergen, Musik Magazinet.

Hadde håpt å få kjøpt RF-82, forsterker og DVD-spelar i ein sleng, får kanskje ein fin pakkepris på det og.

Har prata litt med dei og har sett på følgande:

Dei har og ein Vincent SV-236 hybridforsterker med rør i fortrinn til same pris som den over, kva er aktuelt?

Eg ser jo at ved å velge RF-82 blir budsjettet sprengt, men det får heller våge seg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...