RamGuy Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det ser jo ikke ut som AMD klarer å komme med noe som er i stand til å være på brukbart nivå med Intel sin Core 2 Duo arkitektur, som attpå til blir litt forbedret i Januar. Dette fører vell fort til at Intel gjør som nVidia har gjort, og vil vente med sin Nehalem arkitektur til AMD har klart å presse ut noe som utfordrer Intel? Vi ser jo ut til å få en brems i utviklingen her, siden AMD sliter såpass på både prosessor og skjermkort fronten. GeForce9 serien til nVidia hadde normalt sett hvert her den nå, hvert fall rett rundt hjørnet, hvis det ikke var fordi AMD sliter med å klare å fiske opp noen skjermkort som vipper toppkortene til nVidia av pinnen. Så lenge de ikke klarer det, venter nVidia med sin 9000 serie til det er noe poeng for dem å slippe den. Samme frykter jeg vil skje med Intel nå også. At de ikke ser noe poeng med å komme med Nehalem med det første, hvis ikke AMD klarer å komme med noe bedre enn dette Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Må nok si meg enig i med darapa her. Selv om Phenom kanskje ikke havner på toppen av listen så har den mange nyttige funksjoner og forskjellig som jeg vil kunne dra nytte av som bruker. Dere som henger ut Phenom fordi den ikke yter like bra som topp-prosessoren til Intel så les gjennom anmeldelsen på Tom's Hardware. Phenom er mye billigere langsiktig for meg også, jeg kan smerte fritt slenge inn en AM3 prossesor når de måtte komme. Syns intel blir alt formye kjøping av nytt HK og utstyr når en skal oppgradere hele tiden. Så skal vi ikke glemme at Phenom kan klokkes smertefritt til 3.0Ghz. Husk at tester ikke kan si alt om en prosessor og et konsept. Phenom blir ypperlig for oss som driver med 3d-modellering, grafikk og spillmotorer. Når måtte du bytte hovedkort med Intel sist? Mange som hadde Pentium 4 satt vell på LGA775, og kunne fint bytte til Core 2 Duo uten å bytte hovedkort? Sitter du på et LGA775 hovedkort idag, kan du vell også fint gå over på de nye Core 2 Duo prosessorene som kommer i Januar uten å måtte bytte? Det er vell først når Nehalem endelig kommer at du kanskje må bytte hovedkort igjen? Når det gjelder AMD så har vi jo nå hatt 939, AM2, AM2+ osv.. Når det gjelder at en Phenom lett klokkes til 3.0GHz, så skal det sies at f.eks en Core 2 Duo E6600 på 2.4GHz klokkes lett til 3.0GHz med standard kjøler, jeg hadde hvert fall ikke noe som helst problem med det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Mener det er ca 450 mill transistorer også, ikke 600 mill.... Ja, det har du jammen rett i. Jeg fant tallet her: 463 millioner transistorer. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Må nok si meg enig i med darapa her. Selv om Phenom kanskje ikke havner på toppen av listen så har den mange nyttige funksjoner og forskjellig som jeg vil kunne dra nytte av som bruker. Dere som henger ut Phenom fordi den ikke yter like bra som topp-prosessoren til Intel så les gjennom anmeldelsen på Tom's Hardware. Phenom er mye billigere langsiktig for meg også, jeg kan smerte fritt slenge inn en AM3 prossesor når de måtte komme. Syns intel blir alt formye kjøping av nytt HK og utstyr når en skal oppgradere hele tiden. Så skal vi ikke glemme at Phenom kan klokkes smertefritt til 3.0Ghz. Husk at tester ikke kan si alt om en prosessor og et konsept. Phenom blir ypperlig for oss som driver med 3d-modellering, grafikk og spillmotorer. Når måtte du bytte hovedkort med Intel sist? Mange som hadde Pentium 4 satt vell på LGA775, og kunne fint bytte til Core 2 Duo uten å bytte hovedkort? Sitter du på et LGA775 hovedkort idag, kan du vell også fint gå over på de nye Core 2 Duo prosessorene som kommer i Januar uten å måtte bytte? Det er vell først når Nehalem endelig kommer at du kanskje må bytte hovedkort igjen? Når det gjelder AMD så har vi jo nå hatt 939, AM2, AM2+ osv.. Når det gjelder at en Phenom lett klokkes til 3.0GHz, så skal det sies at f.eks en Core 2 Duo E6600 på 2.4GHz klokkes lett til 3.0GHz med standard kjøler, jeg hadde hvert fall ikke noe som helst problem med det. Vel, det er en sannhet med "noen" modifikasjoner. For meg er det lettere å vite hvilken type prosessor jeg kan benytte på mitt hk ved å se på forskjellig sokkel (939 ->AM2) enn samme sokkel men ikke støtte for core2, noe som er realiteten med LGA775. @icc: Phenom klokkes "lett" til 3GHz... vel, det er sikkert derfor de har utsatt lansering av 2,4Ghz modellen.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Vi ser jo ut til å få en brems i utviklingen her, siden AMD sliter såpass på både prosessor og skjermkort fronten. AMDs nye HD38x0-serie gjør det jo veldig lovende, spesielt HD3850 som knuser alt annet i samme prisklasse. Når det gjelder trone så vil nok HD3870 X2 (2 GPUer på ett kort) gjøre rent bord på toppen i desember. Nvidia kommer til å kontre med 8800 GTX2 (1 GPU, trolig høyere klokket enn 8800 Ultra) i januar, men det spørs om det holder for å ta tilbake tronen. Ellers så har jo også AMD noen ess i ermet når det kommer til plattformen for K10 så det kan hende de klarer å kapre en del entusiaster på tross av at de sliter med B2-steppingen. Løpet er altså ikke kjørt ennå selv om K10 skuffer. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Veldig kjedelig for AMD og PC kunder dette her, men det var ikke akkurat uventet. Da det ble kjent at K10 ikke kunne matche Core 2 på kjokkefrekvens var jo dommen realistisk sett allerede falt. Med mindre cache og mindre reorder buffer, færre rename registre, i det hele tatt færre OoO ressurser, så var det ikke sjanse i havet for at integer ytelsen skulle kunne bli høyere enn Core 2. Den marginalt lavere RAM forsinkelsen er rett og slett ikke signifikant nok til å redde K10. De abnormt store FP ressursene, som neppe kan utnyttes godt på x86, er også med på å drive effektforbruket unødvendig mye opp slik at høyt klokkede modeller vil få problemer. Endret 19. november 2007 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Må nok si meg enig i med darapa her. Selv om Phenom kanskje ikke havner på toppen av listen så har den mange nyttige funksjoner og forskjellig som jeg vil kunne dra nytte av som bruker. Dere som henger ut Phenom fordi den ikke yter like bra som topp-prosessoren til Intel så les gjennom anmeldelsen på Tom's Hardware. Phenom er mye billigere langsiktig for meg også, jeg kan smerte fritt slenge inn en AM3 prossesor når de måtte komme. Syns intel blir alt formye kjøping av nytt HK og utstyr når en skal oppgradere hele tiden. Så skal vi ikke glemme at Phenom kan klokkes smertefritt til 3.0Ghz. Husk at tester ikke kan si alt om en prosessor og et konsept. Phenom blir ypperlig for oss som driver med 3d-modellering, grafikk og spillmotorer. Hvor har de klokket Phenom til 3ghz? På anandtech så det ut som de hadde den oppe i 2,7... Link til 3ghz OC på Phenom? Har ikkje vært innom alle sidene der Phenom har blitt testet enda.. Edit: min e6850 klokker lett opp til 3,9 ghz på luft, så vet ikkje helt om Phenom er så velddig bra, selv om den klokker opp til 3 ghz Edit 2: Fant det på hardocp. 3ghz Phenom er altså ikkje så veldig konge Endret 19. november 2007 av Nizzen Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Mange som hadde Pentium 4 satt vell på LGA775, og kunne fint bytte til Core 2 Duo uten å bytte hovedkort? Sitter du på et LGA775 hovedkort idag, kan du vell også fint gå over på de nye Core 2 Duo prosessorene som kommer i Januar uten å måtte bytte? Det er vell først når Nehalem endelig kommer at du kanskje må bytte hovedkort igjen? Når det gjelder AMD så har vi jo nå hatt 939, AM2, AM2+ osv.. Begge deler er en sannhet med store modifikasjoner. Det var mange LGA775 hovedkort for P4 som ikke kunne benyttes til Core2duo, og det er mange kort som brukes med core2duo som ikke fungerer med quad cpu. Så selv om det er samme sokkel så betyr ikke det at ting passer sammen. Og motsatt så er AM2, AM2+, AM3 og AM3+ stort sett kompatible på kryss og tvers slik at det ikke skal være det minste problem å sette en AM3+ cpu i et AM2 hovedkort eller å sette en AM2 cpu i et AM2+ hovedkort. (Men AM2 cpu i AM3(+) hk vil sannsynligvis ikke gå siden minnekontrolleren i AM2 ikke støtter DDR3) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 AMDs nye HD38x0-serie gjør det jo veldig lovende, spesielt HD3850 som knuser alt annet i samme prisklasse. Når det gjelder trone så vil nok HD3870 X2 (2 GPUer på ett kort) gjøre rent bord på toppen i desember. Nvidia kommer til å kontre med 8800 GTX2 (1 GPU, trolig høyere klokket enn 8800 Ultra) i januar, men det spørs om det holder for å ta tilbake tronen. litt off-topic dette, men det du sier stemmer nok ikke... HD3870 X2 kommer vel ikke før januar/februar så vidt jeg vet. Desuten kommer nVidia til å kontre dette med et 2xG92 kort, og når du ser på G92 sin ytelse vs. RV670 så kommer neppe den sammenlingingen (i ytelse) til å gå i ATi/AMD sin favør. HD3850 får om 1-2 uker konkurranse av 8800GT 256MB som ifølge første tester fra Fudzilla slår ATi-kortet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 GDI Raptor: Har du link til ryktene om 2xG92-kortet? Alt jeg finner i farta er den nye 8800 GTS rev.2 som skal ha ca 6-8% raskere GPU, 33% mindre minne og 40% dårligere minnebåndbredde enn 8800 Ultra. Hvilket betyr marginalt bedre ytelse på de laveste oppløsningene (1024x768 og lavere) men betydelig dårligere ytelse på høyere oppløsninger. Jeg må korrigere meg selv på den datoen. HD3870 X2 kommer vist ikke før i februar. 8800GT 256MB vil sikkert konkurrere bra mot HD3850 256MB men HD3850 512MB kommer sikkert til å yte bedre på grunn av mer minne. Da gjenstår det bare å se hva prisene blir når begge er på markedet. Jeg synes det ser lovende ut for AMD på grafikkfronten. Derimot er det litt dystrere på CPU-fronten. Lenke til kommentar
dominus Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 dette var ikke mye oppløftende lesing nei... spesiellt med tanke på at Intel har hatt sine quad i ett år nå så er dette hva AMD svarer med? trist.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 GDI Raptor: Har du link til ryktene om 2xG92-kortet? Alt jeg finner i farta er den nye 8800 GTS rev.2 som skal ha ca 6-8% raskere GPU, 33% mindre minne og 40% dårligere minnebåndbredde enn 8800 Ultra. Hvilket betyr marginalt bedre ytelse på de laveste oppløsningene (1024x768 og lavere) men betydelig dårligere ytelse på høyere oppløsninger. Jeg må korrigere meg selv på den datoen. HD3870 X2 kommer vist ikke før i februar. 8800GT 256MB vil sikkert konkurrere bra mot HD3850 256MB men HD3850 512MB kommer sikkert til å yte bedre på grunn av mer minne. Da gjenstår det bare å se hva prisene blir når begge er på markedet. Jeg synes det ser lovende ut for AMD på grafikkfronten. Derimot er det litt dystrere på CPU-fronten. Jeg har også hørt om 2xG92-kortet, uten at jeg klarer å finne en link i farta Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ajajaj... AMD sliter! Hva tror dere er grunnen? Grunnen er at en eller annen idiot i AMD's absolutte toppledelse besluttet å fortsette å utvikle K8 når AMD hadde så stor suksess med Athlon X2 / Opteron på s939 og s940. De flyttet resurrser fra Phenom til Athlon, og det førte til at Phenom ble forsinket med mellom ett halvt og ett år. Hadde AMD klart å lansere Phenom B3 mens Intel fremdeles ikkje hadde lansert raskere prosessorer enn 2,6ghz på standardutgavene av Core 2 Quad så hadde AMD gjort reint bord. Men nå er det altfor seint, Phenom må opp på 3ghz og helst høyere for å konkurrere med Intel, og det klarer de ikkje no. Hector forbanna Ruiz Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Nå skal vi ikke glemme "Spider" plattformen her. Når AMD greier å peise ut en Phenom på 3.0 ghz, og vi får se HD 3570 X2 i crossfireX, da har jeg god tro på at pipa kan få en annen lyd MEN, dette gjennstår selvfølgelig enda å se, ingenting er sikkert. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ajajaj... AMD sliter! Hva tror dere er grunnen? Grunnen er at en eller annen idiot i AMD's absolutte toppledelse besluttet å fortsette å utvikle K8 når AMD hadde så stor suksess med Athlon X2 / Opteron på s939 og s940. De flyttet resurrser fra Phenom til Athlon, og det førte til at Phenom ble forsinket med mellom ett halvt og ett år. Hadde AMD klart å lansere Phenom B3 mens Intel fremdeles ikkje hadde lansert raskere prosessorer enn 2,6ghz på standardutgavene av Core 2 Quad så hadde AMD gjort reint bord. Men nå er det altfor seint, Phenom må opp på 3ghz og helst høyere for å konkurrere med Intel, og det klarer de ikkje no. Hector forbanna Ruiz Du er ikke den eneste som mener dette. AMD (Hector Ruiz) sitt fokus på markedsandeler som de ikke kunne oppnå grunnet manglende produksjonskapasitet, samt kjøpet av ATI kan vise seg å være "katastrofe" for AMD. Jeg mener f.eks at AMD burde ha satset på en "joint-venture" sammen med ATI, før et eventuelt oppkjøp på et senere tidspunkt. Tross alt tror jeg det er gått med utrolig store ressurser i det oppkjøpet. Nå ville neppe Phenom gjort rent bord for 6 - 9 mnd siden, men jeg tror nok konkurransen hadde blitt langt likere over hele spekteret. Nå skal vi ikke glemme "Spider" plattformen her. Når AMD greier å peise ut en Phenom på 3.0 ghz, og vi får se HD 3570 X2 i crossfireX, da har jeg god tro på at pipa kan få en annen lyd MEN, dette gjennstår selvfølgelig enda å se, ingenting er sikkert. Spiderplattformen er i realiteten "særdeles" uinteressant. Mulig den vil "tenne" entusiaster, men den vil ikke gi penger i kassa. AMD trenger å selge CPU-er i prissjiktet $180 - $300 som de tjener skikkelig med penger på. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ja ja, fornøyd eller ikke fornøyd, jeg har bestillt meg phenom og quadfire idag. Får heller kjøpe meg ny B3 phenom over nyttår engang, som klokker bedre har uansett bestemt meg for å kose meg foran pc´en i jula (ikke hele jula altså ) Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ja ja, fornøyd eller ikke fornøyd, jeg har bestillt meg phenom og quadfire idag. Får heller kjøpe meg ny B3 phenom over nyttår engang, som klokker bedre har uansett bestemt meg for å kose meg foran pc´en i jula (ikke hele jula altså ) oooh hvordan så handlelista di ut? måtte du ut med mye? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ja ja, fornøyd eller ikke fornøyd, jeg har bestillt meg phenom og quadfire idag. Får heller kjøpe meg ny B3 phenom over nyttår engang, som klokker bedre har uansett bestemt meg for å kose meg foran pc´en i jula (ikke hele jula altså ) Ikke sikkert du får kost deg i jula, ser at flere ikke har HD 3870 kortet tilgjengelig før i januar, selv om enkelte lover den alt i neste uke. Samme gjelder 790FX HK. Men det er klart at den som bestiller tidlig uansett får først. Lenke til kommentar
eNigma333 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Ikke glem at AMD har vært med i gamet siden 1969 http://no.wikipedia.org/wiki/AMD Sunn konkurranse! Og for de kundene jeg bygger maskiner, så blir det stort sett AMD løsning i billigmaskinene. Har vært innom både AMD og Intel. Og selv om AMD har vært kongen på haugen for noen år siden men ikke er det nå, betyr heller ikke at alt er over og ut for AMD. Dette er et kappløp og ingen kan vinne hele tiden Med tanke på at jeg allerede i 2002 hadde en P4 1.6ghz klokket til 2.6ghz stabilt(luftavkjølt), så kan jeg ikke si at klokkefrekvensene har økt så utrolig mye de siste årene at man kan legge så stor vekt på dette som enkelte artikler gjør der de påstår at CPU produsentene må krysse 3ghz for å komme noen vei. Endret 19. november 2007 av eNigma333 Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ja ja, fornøyd eller ikke fornøyd, jeg har bestillt meg phenom og quadfire idag. Får heller kjøpe meg ny B3 phenom over nyttår engang, som klokker bedre har uansett bestemt meg for å kose meg foran pc´en i jula (ikke hele jula altså ) oooh hvordan så handlelista di ut? måtte du ut med mye? Tenkte først å gå for Gigabyte sitt fx hk, men det ble MSI fx istedet. MSI er det eneste FX kortet med stor nok avstand mellom PCIe portene at man kan ha 4stk hd3870. Kan hende det går med noen av de andre også, men det blir iverfall "luft" mellom skjermkortene på MSI hk´et. Bestillte litt småstæsj i tillegg, Zalmann cpukjøler +++, men det dyreste var phenom, hk og 4stk hd3870 når man ser bort i fra "tilleggsutstyret" ble det rundt 9500 kroner da var ivertfall min julegave i boks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå