Fiffik78 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hvorfor er det egentlig slik at Dell XPS serien er det eneste man kommer litt utradisjonelle laptoper i Norge? I USA har man Rock, Alienware etc etc, mens i Norge har vi standardmaskinene hos HP, Acer mfl og egentlig knapt nok det. Med tanke på at vi er et av de landene som blåser mest penger på det nyeste av elektronisk dill dall fatter jeg ikke at det er slik. Har noen en god forklaring eller har jeg oversett butikker i Norge som tilbyr noe annet enn det kjipeste kjipe? Jeg kan godt bruke 20k på en laptop, men å ende opp med en underspeca XPS1730 er ikke akkurat drømmen. Lenke til kommentar
GA Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Veldig enkelt, det bor færre mennesker i Norge enn i en middels stor by i Usa. Selv om det er en del som har lyst på sånt her i landet også, så er markedet ALT for lite for å kunne leve av bare det! De fleste nordmenn kjøper tross alt alle sine PC-er på Elkjøp og de betaler sjeldent mer enn 5-10 tusen... Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Har noen en god forklaring eller har jeg oversett butikker i Norge som tilbyr noe annet enn det kjipeste kjipe? Jeg kan godt bruke 20k på en laptop, men å ende opp med en underspeca XPS1730 er ikke akkurat drømmen. Kanskje fordi Norge har en befolkning på under fem millioner, altså et marked tilsvarende én amerikansk by... EDIT: too late.. Endret 19. november 2007 av josef_stalin Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Har noen en god forklaring eller har jeg oversett butikker i Norge som tilbyr noe annet enn det kjipeste kjipe? Jeg kan godt bruke 20k på en laptop, men å ende opp med en underspeca XPS1730 er ikke akkurat drømmen. Kanskje fordi Norge har en befolkning på under fem millioner, altså et marked tilsvarende én amerikansk by... EDIT: too late.. Men fortsatt handler vi elektronikk som svin, tar i bruk det nyeste av det nye, folk kjøper XPS maskiner, de dyreste telefoner.. Men, men.. volum er vel alt som betyr noe. Jeg er såpass indignert over vår nærmeste nabo Nokia som ikke får ut N95 8GB til Noge før flere måneder etter USA lanseringen at jeg heller ikke har noen mobil jeg kan kjøpe.. Lenke til kommentar
GA Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jeg jobber selv i et stort amerikansk selskap, og selv på "mainstream" markedet så er norge så lite at det bare såvidt er verdt å investere i for dem... Synd, men forståelig! Og OM de skulle kommet til Norge, med høyere priser for å kunne leve av det, så hadde bare de som vil ha sånne maskiner bestilt fra statene, det gjør jo de fleste i det segmentet allerede.. Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Jeg jobber selv i et stort amerikansk selskap, og selv på "mainstream" markedet så er norge så lite at det bare såvidt er verdt å investere i for dem... Synd, men forståelig! Og OM de skulle kommet til Norge, med høyere priser for å kunne leve av det, så hadde bare de som vil ha sånne maskiner bestilt fra statene, det gjør jo de fleste i det segmentet allerede.. Det er jo litt interessant, har du noe kjenneskap til import av slike maskiner til privatpersoner? Sager har en del interessante varianter, men dersom noe klikker med slik maskin har man vel et problem? Lenke til kommentar
GA Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har ikke mye kjennskap til det dessverre, det jeg mente var at OM et sånt selskap skulle starte opp i Norge så måtte de ha hatt ganske høye priser for å kunne leve med lite volum. Og da ville alle som er i det nisjemarkedet impotert selv. Vi ser jo allerede det i dag. Folk kjøper PSP, PS3, X360 osv osv fra statene for å spare litt penger... Garanti ville nok blitt et stort problem for deg ja, da det er litt slit å sende ting til statene hver gang noe skulle være galt! Om ikke du reiser mye til statene ville jeg ikke anbefalt det... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Alienware kan du jo også bestille via Tyskland eller England. EU (og kanskje særlig Tyskland tror jeg) har bedre forbrukerrettigheter enn USA mener jeg; tror EU opererer med 2 års reklamasjonsrett der vi har 5. Ellers er jeg enig i at det er dårlig utvalg innen dette segmentet vi snakker her. Det er nesten litt rart, Norge ble i alle fall brukt som forsøksmarked for en del produkter nettopp pga lav befolkning og masse penger (og at vi er teknokåte selvfølgelig) Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Alienware kan du jo også bestille via Tyskland eller England. EU (og kanskje særlig Tyskland tror jeg) har bedre forbrukerrettigheter enn USA mener jeg; tror EU opererer med 2 års reklamasjonsrett der vi har 5. Ellers er jeg enig i at det er dårlig utvalg innen dette segmentet vi snakker her. Det er nesten litt rart, Norge ble i alle fall brukt som forsøksmarked for en del produkter nettopp pga lav befolkning og masse penger (og at vi er teknokåte selvfølgelig) England er en mulighet.. men, det er fortsatt det å sende PC`er så langt og under så rufsete forhold som jeg er genuint skeptisk til. Samt, man blir jo gående uten maskinen en stund, men skal kikke på Alienware UK, det er et eller annet med merket Dell jeg har problemer med og XPS1730 får ikke såå bra kritikker som jeg håpet på. 8700 GT kortet kan være en bommert.. Uansett, en bra maskin skal jeg få meg, men Norge er et stort gjesp innen utvalg av laptop. Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 STeam6 : Det kommer sikkert Nvidia 8800 skjemkort i XPS serien snart, som skal yte pretty godt i forhold til 8700GT, opp til halvparten så bra ytelse har jeg lest en plass. Jeg har en venn som har en XPS og han er veldig fornøyd med den, har hatt den i et år sånn ca. Har ikke hørt noen klager fra han ivhertfall Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 STeam6 : Det kommer sikkert Nvidia 8800 skjemkort i XPS serien snart, som skal yte pretty godt i forhold til 8700GT, opp til halvparten så bra ytelse har jeg lest en plass. Jeg har en venn som har en XPS og han er veldig fornøyd med den, har hatt den i et år sånn ca. Har ikke hørt noen klager fra han ivhertfall Den er litt glorete, men det kan jeg leve med Ser av diverse rykter at 8800 i XPS kan ta sin tid, men SLi løsning eller 8800 serien er eneste aktuelle for meg. Da er Norge et kjipt land å bo i Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 STeam6: Vel, da må du enten flytte eller kjøpe fra usa (som er elendig garanti på, i forhold til norges garanti/reklamasjonsrett). Tror nok du vil bli fornøyd med xps sin SLI løsning når det gjelder spillytelse, er jo tross alt en spill maskin. Batteritid kan du se langt etter, men det er bakdelen med dyre og strømslukende komponenter, noe du ikke får gjort noe med samme hva slags produsent det er. Skal du ha noe i 8800 serien så må du nok vente en stund, eller velge 8700GT SLI som ikke skal være noe spesielt dårligere, utenom spill som ikke støtter SLI. Personlig ville jeg gått for en XPS grunnet garanti/reklamasjon, men om du ikke liker designet på XPS så er det lite å gjøre. Lenke til kommentar
GA Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Bare for å ha sagt det, hvorfor slepbar når du kan få stasjonær med langt bedre ytelse til langt bedre pris? Jeg ser poenget i å ha en laptop det går ann å spille på, men jeg er hvertfall ikke avhengig av alt av eyecandy osv på farten. Det er bedre å ha det hjemme, da det tross alt er der 80% av spillinga foregår... Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Problemene med Dell XPS m1730 har ikke noe med verken Dell eller nVidia og gjøre. den lave poengsummen i tester er helt og holdent Microsoft Windows Vista sin feil. Både Microsoft og nVidia har sakt at Vista's sikkerhet er ett problem for og få SLI til og fungere som det bør/skal. Fordelen med XPS er at du faktisk får 5 års reklamasjon, det gjør du ikke ved kjøp av Alienware eller andre maskiner fra utlandet. Det er vel noen få maskiner som kan måle seg med XPS. Toshiba(de fleste data butikker/kjeder), HP (de fleste data butikker/kjeder), Asus C90 og Apple (www.apple.no) feks. Endret 21. november 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ikke bare får du bedre garanti med en XPS, men det er også stort sett den mest stabile råe bærbare også. Har en del slektninger i USA, og han ene har hatt flere Alienware men forbanner hele driten og skal ha XPS neste gang. Har byttet 3 hovedkort på litt over et år på Alienware... Og det er jo jævla fett å finne på når du bor i Norge, og kanskje til og med må betale nytt hovedkort selv, og da bytte det selv. Evt stå for kostnader ved å sende maskin frem og tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå