Gå til innhold

Ubuntu-satsning hos Dell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu og Dell: A match made in heaven. Jeg hadde tidenes letteste OS-install på min Vostro 1500. Eneste jeg (tilsynelatende) måtte gjøre var å kompilere ALSA med støtte for Intel HD Audio, noe det var lett å følge guide for på Ubuntu Forums.

(Fikk lyst til å dra hjem å leke med Compiz og skrive stygge ord med flammer :p)

Lenke til kommentar

Dette lover veldig bra for OS-konkurransen. Windows Server 2003 har virkelig spist seg stor de siste årene, på grunn av overdådig støtte fra hardware-produsenter som DELL og HP, men når man nå kan få like god støtte til andre operativsystemer også, tror jeg ikke valget for innkjøps- og IT-avdelinger rundt omkring ikke er like enkelt lenger. Jeg håper dette i lengden fører til et fall i salg av Windows 2003- og etter hvert 2008-baserte serversystemer og en økning av både Linux- og Solaris-baserte systemer.

Etter hvert håper jeg naturligvis også at dette drypper over til klient-delen av markedet og at Windows XP og Vista mister fotfestet og endelig får litt skikkelig konkurranse på annet enn gutterom og i reklamebyråer.

Lenke til kommentar

Canonical har lenge hatt supportabonnementer til salgs for dem som trenger det, så dette må vel bety at Dell satser på egen support istedet. Jeg tror det er uklokt av Dell, spesielt når "En uttalelse fra Dell bekrefter at man ikke har spesiell interesse for operativsystemer, men fokuserer mer på selve maskinvarebiten og administrasjonsprogramvare." Da bør de heller overlate supporten til dem som har den beste kompetansen og den beste supporten på Ubuntu som penger kan kjøpe.

Men ellers er jo dette positive nyheter. Dell ser ut til å være fornøyd med sin Ubuntu-satsing og vil utvide tilbudet sitt. Jeg håper de også vil vurdere å utvide det til å omfatte Ubuntu på alle sine maskiner etter hvert. Alle bærbare, servere og stasjonære Dell-PC-er bør ha et valg om man vil ha maskin med Ubuntu, OpenSuse, Fedora, SLES eller Red Hat for bedrifter, Vista eller XP.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som reagerer på at de velger ubuntu til å drive servere? Det er da mer gunstig å velge en mer stabil distro..

De kunne sikkert valgt noe annet, men de har vel valgt Ubuntu på grunn av utbredelse og popularitet. Uansett finnes det nå nok av alternativer å benytte.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som reagerer på at de velger ubuntu til å drive servere? Det er da mer gunstig å velge en mer stabil distro..

Alle de ørten serverene våre funker helt fint med Ubuntu når de først er satt opp, vi gikk bort fra Debian i sin tiden siden de var alt for trege med å komme med nye pakker.

Lenke til kommentar

Er man redd for stabiliteten til Ubuntu er det vel bare å vente på LTS-distribusjonene? Når det gjelder support mener jeg at Dell kun skal ha support på hardware, mens Ubuntu fortsatt skal ha support på software. Problemet så langt har ikke vært at man ikke kan få Ubuntu til å snurre på Dell-maskinvare, ei heller at man ikke har fått support på Ubuntu på denne maskinvaren, men at Dell ikke offisielt støttet Ubuntu og at man derfor ikke kunne være sikker på at Ubuntu innstallerte smertefritt og ei heller kunne klage til Dell om maskinvarerelaterte problemer.

Dessuten liker kunder å henvende seg ett sted for innkjøp og oppsett, noe de nå kan nesten uansett hva slags maskin- og programvare de skal ha. Dette vil Dell tjene på i lengden og kundene vil få et langt bedre utvalg å plukke i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...