Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Nja, er vel dårlig med fordeler om man får med lettlappen når man skal ta billappen. Men hvis man planlegger å ta tung eller mellomtung, er det nok gunstigere å ta lettlappen først. For min del har jeg rett og slett ikke råd til å ta lettlappen, billappen og kjøpe den bilen jeg har lyst på. Men å dra på tur med moped er helt uproblematisk. Gjorde det flere ganger i sommer. Vi var en gjeng på 7 eller 8 som dro over grensa. Nå var det ingen som kjørte i 45, så det ble ikke kjedelig. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hadde for ca13 år siden en Suzuki DR 50 Big som jeg satt på 73cc sylinder (om jeg ikke husker feil) og 21mm forgasser (og drevet om). Mener den gikk opp mot 120km/t Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og få 130 KM/t er fult mulig nå. Dog har jeg min tvil på at du får det til med en 50cc sylinder. Var selv veldig aktiv på mopedfronten da jeg var mellom 16-18. Skal man oppnå en slik hastighet krever det kunnskap for å kunne montere å justere ting optimalt, masse penger og masse vedlikehold. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er jo postet en video eller en artikkel i denne tråden om en 50cc som går i over 130. Var en svenske som skulle teste ut om han klarte å få sykkelen i over 100km/t med original sylindet og effektanlegg. Han hadde en Derbi Senda med Tecnigas e-nox, og klarte 103 på gps. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Har også erfart at de fleste som kjører lett MC har større interesse for tohjulinger og dermed også kler seg riktig med tanke på sikkerheten. Dessuten så tror jeg man slipper noe av utgiftene på bil lappen eller evt. lappen på tung MC når den tid nærmer seg hvis man har lett lappen, så merkostnaden kan man fort få igjen senere. Det eneste man kan bruke mopeder til er kanskje som fremkomstmiddel til fysisk utviklingshemmede, eldre mennesker som er dårlig til bens og varelevering av små gjenstander i storbyer. Først og fremst må jeg si at du har et utrolig generaliserende syn på det hele. Forde du så på mopeden som et fremkomstmiddel til og fra dit du skulle betyr det ikke at resten av verden har det samme synet. Spør deg selv "hva skiller en MC interessert mopedist og en MC interessert Lett-MC kjører?" om du ikke selv klarer å komme frem til et svar så handler det altså om penger og hva en som 15-16 åring er i stand til å ta seg råd til. Selv tok jeg mopedlappen i regi av skolen til den nette sum av 3000 kroner, og kjøpte en moped til 24 000 å står da igjen med en totalregning på 27 000. Snittet på de som tok Lett-MC lappen på den tiden var på rundt 20 000 pluss en sykkel da gjerne til 50 000, det er en vesentlig forskjell på det. Moped lappen er kanskje ikke en framtidsrettet investering, men så er det jommen meg ikke store investeringen heller. Med lett MC lappen i hånd slipper en unna noe lite av mellom/tung MC lappen, men en slipper da ikke unna noe med bil lappen, hva ærfaring angår så kommer jo det helt ann på hvor mye du har lærekjørt, ettersom jeg var interessert i det meste motorisert på disse tidene hadde jeg sikkert et hundretals lærekjøringstimer med foreldrenne mine å skled gjennom bil lappen uten en eneste uobligatorisk kjøretime å fikk lappen til den nette sum av 15 000,- . Dette kan ikke siest om alle kompisenne med lett mc, hvor en presterte å stryke på oppkjøring 4 ganger fgør han omsider klarte å ta lappen. Det hele handler om interesse for å lære mer enn noe annet. Å kaste inn sammenligningen med at mopeder ikke duger til annet en å frakte utviklingshemmede og eldre rundt omkring er like usakelig som det er slag under belte både for eldre og mopedister. Det er vel ikke rare greine man sitter igjen med etter ett par år på moped nei... - Siden man med stor sannsynlighet ikke har kjørt mer enn i "nærområdet" så er den trafikale forståelsen omtrent som den var før man satt seg på moped for første gang. - Pengene man har brukt er "tapt" og skal man ta lappen på bil/lett MC etc. så må det begynnes fra scratch. Man drar liksom ikke "på tur" med moped. Man kjører dit man skal og hjem igjen, ferdig med det. Man setter seg ikke på en moped og planlegger en dagstur på 10 mil. Det blir for langt og for kjedelig. Alt i alt så repeterer jeg bare meg selv her. Jeg ser rett og slett ikke poenget... Nok en gang generaliserer du basert på hva du selv gjorde. Selvsagt er det noen som bare kjører i nærområde, dette gjelder både for lett-mc , mopedister og bilister, å påstå at en ikke utvikler noen form for trafikkforståelse etter 2 år på moped om en så bare kjører i nærområdet eller ikke er et tåpelig utsagn, å dette tror jeg du selv vet. Som jeg nevnte over må en starte på scratch på bil lappen uansett, og de timene du slipper unna på mellom/tung-MC lappen utgjør langt ifra prisforskjellen på moped lappen og Lett-MC lappen. Jeg og kompisenne dro på tur med mopedene og Lett-MCene våre titt og ofte, og 90% av kjøringen som foregikk var rent rekreasjonelt, altså på gøy. Vi kjørte og ofte samlet til og fra skolen som var så langt som 3 mil unna der vi bodde. Igjen når det kommer til interesse så vil jeg bevege meg litt utover i farlig farvann og si at vi som hadde mopeder i denne gjengen var i stor grad mye mer interessert i selve syklenne da vi igjen kunne samlest en helg å sitte i garasjen og skru på disse til krampen tok oss, menst de som raste rundt på Lett-MCene sine knapt viste hvordan de tok av kåpene på sine sykler. Jeg forstår og at du ikke er spesielt oppdatert på hva som ligger i mopeder med gjerne Minarelli Am6 og Derbi sin Piaggio motorer, sett i forhold til størelsen er det ganske så potente motorer som ikke kan sammenlignest med de luftkjølte maskinenne som du fartet rundt på som mopedist. Faktisk er jeg ikke oppdatert på hva dagens mopeder kjører på en gang, men kan ikke forstille meg at de har blitt noe dårligere vertfall. Lett-MCer ser dog ut til å fått seg en real nedgradering når jeg ser at både Aprilia , derbi , honda og rieju har gått over til noen kjedlige 4 taktere ,eneste som har holdt på 2 takts motoren ser ut til å være Cagiva. Endret 12. februar 2015 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg har ikke tenkt å kaste bort voldsomt mye av tiden min for å krangle om dette, men hele essensen av det som ligger til grunn her er "Kan trimmet moped klare 130km/t?" Skal man ha en helt orginal moped til å klare en toppfart på 130km/t så koster vel dette en del pemnger i denne sammenhengen? Er det ikke bedre å bruke disse pengene på en lett mc? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Du får tvilsomt en original moped opp i 130 km/t. Da er det i så fall ikke noe som lenger kan klassifiseres som "moped". Endret 12. februar 2015 av Vertical^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå