Bjerknez Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Om det strengt tatt er mulig og komme opp i 130km/t på en moped skal jeg ikek svare på, men i "gamle dager" 1990-1992 så hadde jeg ett par kompiser med blodtrimmet DT-50cc og dem gjørde vel i følge dem selv rundt 100km/t. Et helt vannvittig turtall og blårøyken sto, men det gikk jo "fort" i den sammenhengen. Selv så kjørte jeg rundt på en orginal MB-5 som gjorde ca. 65Km/t helt uansetrengt og skjønte ikke poenget. Jeg aner virkelig ikke hva som er så himla kult med å trimme mopeder. Det går jo som en dass uansett. Legg heller pengene i en 125cc. Det går ikke dass uansett hva man gjør med en moderne moped. Med hverdagstrim er det null problem å holde følge med trafikken, selv i 80 og 90 soner. Med lappen, moped og trim kan man holde det under 15 tusen om man er fornuftig. Det må vel omtrent dobles om man skal ha 125cc. Du har nok litt rommeligere økonomi nå, enn mange 16åringer, som også må tenke på at de skal ha bil om to år. En moped er intet annet enn verdens mest forenklede fremkomstmiddel. Uansett hvor mye man trimmer en moped så vil den aldri gå bra (i forhold til hav det koster). Menb det kan være at jeg er godt vant. Jeg har nok romsligere økonomi enn en random 16-åring ja, men nettopp derfor hadde jeg ikke kjøpt meg moped i det hele tatt. Rett og slett bortkastede penger. Snakk om å kaste penger i dass... Men for all del... jeg skal ikke ødelegge mer for denne tråden. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Er da like bortkastet å bruke langt mer på en lettsykkel. Selv hadde jeg en derbi gpr 50cc når jeg var mopedist, som begynder å bli en del år siden. Av trimm på denne hadde jeg forsterket veiv, Airsal sylinder av noe slag, MK effektanlegg , 21 mm gasser og noe smågreier som stivere reed ventil og "kraftigere" clutch fjører. Med dreving jeg kjørte med den gang klarte jeg ganske komfortabelt 110 km/t på speedo på flata. Lønnsomt er det ikke å holde på slik, men det er derimot utrolig lærerikt for en 16 åring å skru på disse relativt simple maskinenne, noe som har en verdi i seg selv. Ettersom jeg ikke bodde i en storby var det en utrolig frihet å få seg et kjøretøy slik en kunne kome seg frem og tilbake dit en skulle uten at foreldre kjørte en, så de pengenne jeg tapte på å ha moped har for min del betalt seg tilbake mange ganger i form av glede og læring. Endret 10. februar 2015 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 En jeg kjenner ble stoppet i 120km/t på en moped. En riktig nok hardt trimmet en, og drevet slik at 120-125km/t var topphastighet. Serviceintervallene på denne var full overhaling hver 14 dag.. At slike som han som på død og liv skal trime mopeder ut av proporsjoner ikke heller kan ta seg råd til 125cc er for meg uforståelig. Derimot folk som ikke har råd til mer enn en moped og førerkortet setter litt moderat trim på mopeden sin kan jeg på sett og vis skjønne. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Er da like bortkastet å bruke langt mer på en lettsykkel. Selv hadde jeg en derbi gpr 50cc når jeg var mopedist, som begynder å bli en del år siden. Av trimm på denne hadde jeg forsterket veiv, Airsal sylinder av noe slag, MK effektanlegg , 21 mm gasser og noe smågreier som stivere reed ventil og "kraftigere" clutch fjører. Med dreving jeg kjørte med den gang klarte jeg ganske komfortabelt 110 km/t på speedo på flata. Lønnsomt er det ikke å holde på slik, men det er derimot utrolig lærerikt for en 16 åring å skru på disse relativt simple maskinenne, noe som har en verdi i seg selv. Ettersom jeg ikke bodde i en storby var det en utrolig frihet å få seg et kjøretøy slik en kunne kome seg frem og tilbake dit en skulle uten at foreldre kjørte en, så de pengenne jeg tapte på å ha moped har for min del betalt seg tilbake mange ganger i form av glede og læring. Vi tenker nok litt forskjellig bare tror jeg. En moped har for meg aldri vert morsomt eller spennende. Mens andre trimmet og ragget rundt så kjørte jeg kun til skolen. Moped for meg var bare noe jeg hadde for å slippe og gå. Jeg klarte aldri å synes at en toppfart på 65km/t og en bedrøvelig aksellerasjon var noe spennende. Jeg prøvde mopeden til en kompis etter at han overtalte meg og den var blodtrimmet. Jeg husker bare en blårøyken og en merkelig svidd lukt samt et skyhøyt turtall. Moped for meg var rett og slett bare bånn i bøtta. Husker morra mi måtte mase på meg for at jeg skulle komme meg ned for å hente mopedførerbeviset. For meg så var det billappen som var det store og det var det jeg sparte pengene til. I dag har jeg også tung MC lappen Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det jeg har sett av mopedkjørere er at de gjerne ligger 2 cm bak støtfangeren på bilen foran. Ikke mye smart tankegang som foregår oppi topplokket m.a.o. http://wset.images.worldnow.com/images/21352941_BG1.jpg Trimming gjør ikke saken bedre - bare at det kjøres enda mer over evne. Skikkelige kjøreklær på moped tror jeg heller ikke jeg har sett... I 130 tar det ca 0,01 sek for å slite igjennom jeans'en før du legger igjen kjøtt på asfalten... Lett-motorsyklister har en mye bedre opplæring og kjører følgelig mer som Kl A motorsyklister inkludert bedre trafikkforståelse og kjennskap til vanlige regler om vikeplikt osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Evil-Duck har et veldig godt poeng med skruing. Tør ikke å tenke på hvor mange timer jeg har skrudd på mopeden nå. Motorene er veldig enkle å skru på siden det er to-takt, og med litt lesing og logisk tenking, samt interesse selvfølgelig, klarer nok de fleste 16-åringer å skru moped. Jeg tror litt av grunnen til at du er negativ til mopeder Bjerknez, er at du kjørte gamle luftavkjølte mopeder Evighetsmaskiner ja, men de er ikke kjent for å være spesielt spreke. Med effektanlegg, større sylinder med en fornuftig effektkurve og en større forgasser, så er man langt. Å ligge i 80 vil da være uproblematisk, samtidig som man er kjapt nok ute av lyskryss. Men mitt forhold til moped er nok annerledes enn deg. Jeg kjører ikke til skolen på grunn av sjansen for kontroll og det at bussen tar meg gratis til og fra. Jeg synes det er mye morsommere å kjøre med venner og til og fra venner, og dermed er ikke sjansen like stor for å bli tatt. Lenke til kommentar
Leaf Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Men hvis man setter på en større sylinder (øker slagvolum fra 50 kubikk) er det egentlig pr definisjon en moped da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Nei, men den startet jo iallefall som en moped. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Tråden er forøvri besvart for over 6 år siden, ca da denne lenken her ble postet http://50ccs.blogspot.no/2007/09/50cc-land-speed-records.html Der konlusjonen må være at det absolutt er mulig å nå 130 km/t med en trimmet 50cc , men ikke nødvendigivis enkelt. Endret 10. februar 2015 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Men hvis man setter på en større sylinder (øker slagvolum fra 50 kubikk) er det egentlig pr definisjon en moped da? Problemet her er vel at når man skal fyke av gårde i 100km/t ++ på en moped som ikke har bremser eller et chassis som er bygget for å takle slike hastigheter så blir dette litt godagmann økseskaft. Man får ikke en formel1 bil ved å putte en formel1 motor i en Golf. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så vil dette pr. definisjon være en moped. Så fremt man ikke får godkjent den som Lett sykkel i vognkortet, men det krever nok langt større summer enn det det koster og faktisk kjøpe en 125cc. Det tenkes hele tiden motor/toppfart her, men tenk også litt på andre ting som har med sikkerhet å gjøre. Det hersker vel heller ingen tvil om at mopedførere ikke har den beste utdannelsen når det kommer til oppførsel i trafikk heller. (for å si det pent) Så konklusjonen blir som følger: Når man ikke har erfaring og tilstrekkelig opplæring, så ikke gjør dette værre med å slenge på trimsett etc. når ikke mopeden er bygget for det. Jeg vet at jeg ikke blir hørt, men nå er det vertfall sagt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 På nye mopeder er ikke bremselengde noe stress. Kan få nye mopeder med 300mm bremseskive foran. Problmemet er jo de gamle mopede med trommelbremser. Nye mopeder er bygd for å tåle hastigheter på 80km/t. Jeg synes det bør fokuseres mer på riktig kjøreklær for mopedister. Hvis det først går galt, hjelper ikke shorts og t-skjorte så mye. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 På nye mopeder er ikke bremselengde noe stress. Kan få nye mopeder med 300mm bremseskive foran. Problmemet er jo de gamle mopede med trommelbremser. Nye mopeder er bygd for å tåle hastigheter på 80km/t. Jeg synes det bør fokuseres mer på riktig kjøreklær for mopedister. Hvis det først går galt, hjelper ikke shorts og t-skjorte så mye. Men 100km/t ++ er fortsatt fortere enn mopeden er bygget for. Ellers så bør det som det nevnes også fokuseres på kjøreklær for mopedister. Sommerstid så kjører jeg daglig i tett trafikk/landevei med MC og jeg blir like overrasket hver dag når det kommer til korttenkte mopedister. Stort sett går det jo bra og det kommer nok av at hastigheten stort sett er lav. Har vert vitne til tre mopedulykker bare i sommer og to av disse hadde på seg shorts og tredjemann hadde olabukse og t-skjorte. Var skrapet ganske bra opp... Hvorfor lærer man ikke om riktig plassering når man kjører moped? Eller lærer man det for så og drite i det man har lært? Ahh.. jeg blir så oppgitt... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 På nye mopeder er ikke bremselengde noe stress. Kan få nye mopeder med 300mm bremseskive foran. Problmemet er jo de gamle mopede med trommelbremser. Nye mopeder er bygd for å tåle hastigheter på 80km/t. Jeg synes det bør fokuseres mer på riktig kjøreklær for mopedister. Hvis det først går galt, hjelper ikke shorts og t-skjorte så mye. Selv om det er stor bremseskive på en moped betyr det ikke at resten av sykkelen er dimensjonert for nødstopp fra 130km/t. Mopeder har vel i en årrekke vært laget for hastigheter opp til 80km/t, men her i Norge har det blitt valgt å begrense toppfarten på disse på bakgrunn av manglende opplæring av de som skal få retten til å føre disse kjøretøyene. Jeg hadde sett mer pris på mopeder som originalt hadde gått i 80km/t og en grundigere opplæring av de som skal få lov til å kjøre slikt. For da jeg tok førerkortet på tung motorsykkel i sommer satt jeg igjen med et inntrykk av at mopedist unnslipper mye av det som er grunnlegende lære for oss som velger større sykler. Snakker faktisk om fra 125cc og oppover.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Ja, enig i det. Men jeg tror evnene til den gjennomsnittlige mopedist tar slutt før sykkelen kommer til kort. Jeg lærte iallefall om plassering inn i svinger, men jeg ser jo at det er mange som har noen helt merkelige måter å kjøre inn i en sving på. Om du tenker på plassering før rundkjøringer lærte jeg det også. Nå skal det sies at man lærer ingenting på kurset, og kunnskapen man får etter mopedlappen kommer stort sett fra teoriboka. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 (endret) Argumente om at mopeder ikke er bygget for høye farter er vel noe som henger tilbake i fortiden for en god del sykler, er mangfoldige mopeder som er langt bedre utstyrt for høyere hastigheter enn eldre lettsykler. Et eksempel er jo den gode gamle derbi GPRen som jeg selv hadde når jeg raset rundt på disse syklenne. chassis, bremser og dempere er nærmest helt identiske eneste forskjellen er at 125 ble levert med pirelli sport deamon dekk og 50 utgaven har noen rimeligere koreanske dekk. Selv byttet jeg til Pirelli sport deamon ganske tidlig på min 50. Men at opplæringen var mangelfull for moped er noe jeg ikke sier meg uenig i overhode, men et like stort problem som mangelfull opplæring i denne alderen er jo ens mentale tilnærming til det hele. Kan vertfall si at i gjengen jeg holdt meg i på den tiden var det lang flere som skadet seg på lettsykkel enn av oss som kjørte rundt på våre trimmede mopeder. Må si at jeg ikke så for meg at jeg skulle komme tilbake å diskutere mopeder og lettsykler igjen i en alder på 24 år Endret 11. februar 2015 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 En slik GPR 50cc koster jo 40.000,- ny.... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hva nyprisen på dagens modell ligger på er jeg ikke mye oppdatert på, men så er det ikke den modellen jeg postet heller. Min kjøpte jeg vertfall ny for 24 000,- i 2006 hos solbergs motorsport i Ålesund. solgte den og for 20 000,- 2 år senere. GPRen er og et ekstrem eksempel da det ikke var alle mopeder som var like overdimensjonerte som denne, men fungerte fint som et godt eksempel. Poenget mitt var uansett at argumentasjonen at mopeder ikke er bygget for særlig høye farter henger tilbake tilbake i tiden når en Honda MT5 vart sett på som en top notch moped. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hadde jeg hatt en sønn/datter i dag som skulle ta mopedlappen så hadde jeg gjort hva som lå i min makt til å fått dem til å ta lappen på lett MC. Opplæringen er helt annerledes og man må faktisk bestå en oppkjøring. I tillegg så kan man holde hastighet med øvrig trafikk uten problemer. Har også erfart at de fleste som kjører lett MC har større interesse for tohjulinger og dermed også kler seg riktig med tanke på sikkerheten. Dessuten så tror jeg man slipper noe av utgiftene på bil lappen eller evt. lappen på tung MC når den tid nærmer seg hvis man har lett lappen, så merkostnaden kan man fort få igjen senere. Det eneste man kan bruke mopeder til er kanskje som fremkomstmiddel til fysisk utviklingshemmede, eldre mennesker som er dårlig til bens og varelevering av små gjenstander i storbyer. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Man har mindre ting man må igjennom for å ta førerkortet på mellom-/tung sykkel,i tillegg er det jo lettere for en som har kjørt mc i et par år alt og komme seg videre oppover i førerkortet for motorsykkel. Lappen på lettmc er en investering for livet noe moped ikke er. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er vel ikke rare greine man sitter igjen med etter ett par år på moped nei... - Siden man med stor sannsynlighet ikke har kjørt mer enn i "nærområdet" så er den trafikale forståelsen omtrent som den var før man satt seg på moped for første gang. - Pengene man har brukt er "tapt" og skal man ta lappen på bil/lett MC etc. så må det begynnes fra scratch. Man drar liksom ikke "på tur" med moped. Man kjører dit man skal og hjem igjen, ferdig med det. Man setter seg ikke på en moped og planlegger en dagstur på 10 mil. Det blir for langt og for kjedelig. Alt i alt så repeterer jeg bare meg selv her. Jeg ser rett og slett ikke poenget... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå