Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hei! Jeg har en 26 fot dieseldreven båt med propandrevne kokeplater. Hva er den beste måten å varme opp den iskalde kupeen? Brannfare er et moment, så jeg ønsker ikke å utvide propananlegget til å varme opp båten medmindre det er nærmest gratis. Jeg ønsker heller ikke å kveles av eksos. Har hørt at det finnes dieseldrevne kupevarmere, men at de koster tjue tusen kroner + arbeid. Disse har visstnok eget eksosrør, så jeg slipper å kveles av kullos. Jeg vil ikke ha en sauna eller noe, bare så pass at jeg ikke fryser meg fordervet en høstdag med overnatting. Et slikt varmeanlegg gjør jo at båten kan brukes mye lengre hvert år. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Webasto heter systemet du omtaler. Som sagt har det eget eksosutløp. Hvor mye arbeid monteringen blir er vel mest opp til deg selv, med tanke på hvor mange varmluftsutløp du vil ha osv. Systemet fungerer forresten helt kanon når det er montert! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Hva kan det koste i en vanlig glassfiberbåt med innenbordsmotor og dieseltanker? Vil DEFA drevet av batteriene være et alternativ? Tipper de tømmer batteriene fort... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 det koster noen lapper ja, men webasto fungerer utmerket. Skal du drive en DEFA må du ty til ekstrabatterier. Er usikker på om det vil fungere noe serlig. Webasto trekker diesel fra tanken, varmer opp kupee og har eget eksosrør. Den er stillegående, utnytter drivstoffet utrolig bra og varmer gost. Tror du skal kunne få for under 10 lapper om du gjør mye selv. Er usikker, kan bli mere og midre. Lenke til kommentar
TheStian Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Kjøp deg en pyro oljeovn, ta fra returoljen på motoren. Disse koster en del, men er verdt pengene. Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Billig men ukjent stand : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hva kan det koste i en vanlig glassfiberbåt med innenbordsmotor og dieseltanker?Vil DEFA drevet av batteriene være et alternativ? Tipper de tømmer batteriene fort... Strømdrevet varmeovn på litt større båt er ikke å anbefale. ( Vil kreve uforholdsmessig mye strøm til oppvarming i tillegg kommer viftefunksjoner ). Du kan bruke varmeveksler, når din motor går utvikler den varme, for å dempe denne varme ( holde arbeidstemperatur ), brukes kjøling, enten ferskvann eller sjøvannskjøling. Du kan uansett koble til en varmeveksler, dvs varm luft oppvarmet fra kjølevann føres inn i din lugar av ei elektrisk vifte. Du trenger da kun elektrisitet til denne vifta, ikke oppvarming som glødetråder etc. Prinsippet er enkelt ( samme som biler ), luft blåses gjennom en mini radiator for oppvarming så videre ut i båtlugaren. På båtrutene ( vinduene ), kan du også lime på elektriske varmetråder, men det enkleste er å koble opp varmluft som er både justerbar i styrke ( viftestyrke ) og retning. Dette er forholdsvis enkelt å gjennomføre, bøybare leddede rør etc fåes fatt i lett. Husk å isolere luftrøra, og ikke minst bruke frostvæske hvis ferskvannskjøling, ellers kan både motor og rør fryses i stykker ved sterk frost. Endret 26. november 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg vil ha noe som fungerer, selv om motoren er stein kald. Båten forlater ikke havna spesiellt ofte, men brukes endel som hytte :-) Derfor kan jeg ikke bruke noe som tar overskuddsvarme fra olja. Den FINN.NO-linken er interessant. Noen som kan svare meg på hva i all verden det er for noe, og hvordan den monteres? Endret 26. november 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg vil ha noe som fungerer, selv om motoren er stein kald.Båten forlater ikke havna spesiellt ofte, men brukes endel som hytte :-) Derfor kan jeg ikke bruke noe som tar overskuddsvarme fra olja. Den FINN.NO-linken er interessant. Noen som kan svare meg på hva i all verden det er for noe, og hvordan den monteres? Hvis båten ikke ofte er i bruk kan ett tilleggalternativ som bærbar gassbrenner være ett alternativ, ellers får du bare koble opp mot 220V, dere har vel landstrøm? og 220V varmeovner er vel å få fatt i? Værre enn dette er det ikke! Men vil ikke anbefale løse gass / oljebrennere til båt i bevegelse og sjøgang, man kan snart få seg en ubehagelig overraskelse. Endret 28. november 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Gassbrenner er ikke å anbefale, gass produserer en fuktighet som trådstarter sikkert ikke vil ha i båten. Det beste er å ha enten noe elektrisk eller noe som fører "eksosen" ut av båten via et rør eller lignende.. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Vi har bare en helt vanlig liten oljeovn stående i båten, men den er jo på land.. Kan dette forresten være farlig når den ligger på sjø? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Hvis du har en oljeovn som kan lekke, søle eller velte når båten er i storm, så ER det farlig, ja. Dessuten produseres CO2 og vanndamp. CO2 kan kvele deg selv om den er luktfri. Sov derfor aldri med fyr i ovnen. Vanndamp kondenseres så du får fukt i båten. Radioen ruster, treverket råtner, og du blir klam når du er der inne. Mer fukt i lufta er som å pisse på seg om vinteren. Du blir kald når du slår av ovnen. Det beste er en ovn som har eksosrør som går ut av båten. Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Webasto vil jeg tro er det beste alternativet. Er jo en grunn til det er standard i de største båtene oglastebilene se : http://www.webasto.no/home/no/homepage.html Endret 11. desember 2007 av Terbium Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå