Gå til innhold

Bildekritikk: Øver med Tamron 18-50mm

RandiA

Anbefalte innlegg

Takk skal du ha, Tom...nei jeg gir ikke opp...men får det ikke til... uuhhhu. Ikke brukt blitz nei...Nå printer jeg ut noen bilder i A4, så blir fargene helt gale...har ikke opplevd det før. Mørkebilder med lys blir veldig røde (NTH), og mose-istapp bildet mitt blir helt blått. Rart.

RandiA

Høres ut som om du har gått tom for blekk eller en av patronene er tette...

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes bildet som er tatt på vei ned fra dragvoll er imponerende skarpt tatt i betraktning at du ikke bruker stativ. Har du satt kameraet på noe? Synes også det er fint at du får såpass mye trim ut av hobbyen din :thumbup:

:!: :!: Takk skal du ha, jo satte det på rekkverket den gangbrua ved ny-veien. (Går nok en mil eller to dagen ja, eller sykler..til og fra jobb, og litt annet i tillegg..)

RandiA

Lenke til kommentar
Eller kanskje du trenger kalibrering av skjermen og/eller printeren... Kan være store forskjeller i farge og kontrast fra skjerm til skjerm og fra skriver til skriver (inkludert forskjellige typer papir). ;)

Uff ja, er klar over noe slikt...men det blir litt for mye på en gang på meg, har ikke satt meg inn i det der... :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar

Har man installert et adobe program (photoshop, elements eller lightroom), så skal det finnes et program i kontrollpanelet som heter Adobe Gamma. Bruker man dette, så får man justert skjermen såpass at man kan konsentrere seg om det å lære om det å ta bilder, og justere de opp på et greit nivå.

Tom

Lenke til kommentar
Har man installert et adobe program (photoshop, elements eller lightroom), så skal det finnes et program i kontrollpanelet som heter Adobe Gamma. Bruker man dette, så får man justert skjermen såpass at man kan konsentrere seg om det å lære om det å ta bilder, og justere de opp på et greit nivå.

Tom

Fant et slikt program ja, men fikk ikke helt til å bruke det. (Har en billigskjerm til min stasjonære, heter Life).Det er bare en autotast for Lysinnstillingen. Og jeg vet ikke helt hvordan det programmet skal brukes. Fargene på skjermen har vel heller ikke noen betydning for hvordan utprintingen blir. Men jeg skjønner jo det har mye betydning når man vil etterbehandle bilder med lys, farge, kontrast og slikt.

RandiA

Lenke til kommentar
Du har rett i at det ikke hjelper på skriveren, men min skriver i hverfall er rimelig riktig.

Jeg vil tro at det du opplevde har med blekket å gjøre eller tette dyser.

Tom

Ja, tror du har rett der,Tom. Har sett det slik før når det er lite igjen av en av fargene...det som er så dumt med det systemet på skriveren, alt i ett blekk, så kan du ikke bruke de til siste dråpen når det blir lite igjen av en farge. Til bilder bruker jeg både en fargekassett og en foto-kassett og ikke den svarte i det hele tatt.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...