Gå til innhold

Bildekritikk: Øver med Tamron 18-50mm


RandiA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal ta kvelds-/nattbilder er du ute få helt rett tidspunkt, dvs mens det fortsatt er farge på himmelen. En time senere hadde den vel vært sotsvart og dermed ytterst lite interessant.

 

Greie øvingsbilder. Det siste hever seg over det første, komposisjonsmessig. Trærene gir god dybde i bildet. Største problemet er vel teknikken. Du må få deg et stativ å sette kamera på (for det regner jeg ikke med du har brukt her, utifra det jeg kan bedømme). Da får du blendet ned slik at du få får skarphet i bildet, samt at du slipper å holde på kamera på såpass lang lukker som 1/3s og dermed skape uskarpheter på den måten også.

 

Stativ og f/11-f/13 på ISO 100-400 hadde vært topp her.

Lenke til kommentar
Takk, nyttige råd å ta med seg. Nei, stativ hadde jeg ikke med, for jeg begynte i dagslys....Når jeg bruker AV funksjonen, bestemmes jo lukketiden automatisk, når jeg setter blender-åpning?

RandiA

Det er ikke alltid greit å ta med stativ...

 

Det stemmer at når du bruker Av, så bestemmes lukkertiden automatisk. Men her er det så lite lys, at den blir lang.

 

Tommelfinger-regelen er at du bør bruke en lukkertid på 1/x for å unngå bevegelsesuskarphet; der x er brennvidde * crop-factor. Så for å få et bilde skarpt på 18mm med Canon 400D, så må lukkertiden være 1/30s, på 50mm, 1/80s.

 

Man kan øke ISO en del, opp til ISO 400 eller 800 uten at bildene blir for dårlige.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tommelfinger-regelen er at du bør bruke en lukkertid på 1/x for å unngå bevegelsesuskarphet; der x er brennvidde * crop-factor. Så for å få et bilde skarpt på 18mm med Canon 400D, så må lukkertiden være 1/30s, på 50mm, 1/80s.

Tom

 

Forstod ikke helt det der jeg,Tom,...tallene på kamera er noe annet ang.lukkertid enn det som står i "bøkene".

På de to bildene ser jeg blenderåpning AV er 3,5 (tenkte den burde være såpass stor i mørket), ISO satt til 800, ville ikke gå høyere da jeg tror det kan bli mye "støy" av det også, og TV (lukketid) står på 0.3 (er det 1/30 da).

Jeg legger inn et par til, hvor jeg har gjort det litt annerledes.

RandiA

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha kommentarer på innstillingene her. Jeg har ikke brukt stativ, men kamera stod på en stein, og jeg satte på "tids-utløser" Synes ikke det er så stor forskjell på de to bildene.(Så det ser jo ut til at ulik ISO her "uyjevner")

Bilde 1:TV:2,5, AV:4, ISO:800 (til venstre)

Bilde 2:TV:8, AV:5,6, ISO:400

 

Randi

post-92574-1195472786_thumb.jpgpost-92574-1195472755_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Tommelfinger-regelen er at du bør bruke en lukkertid på 1/x for å unngå bevegelsesuskarphet; der x er brennvidde * crop-factor. Så for å få et bilde skarpt på 18mm med Canon 400D, så må lukkertiden være 1/30s, på 50mm, 1/80s.

Tom

 

Forstod ikke helt det der jeg,Tom,...tallene på kamera er noe annet ang.lukkertid enn det som står i "bøkene".

På de to bildene ser jeg blenderåpning AV er 3,5 (tenkte den burde være såpass stor i mørket), ISO satt til 800, ville ikke gå høyere da jeg tror det kan bli mye "støy" av det også, og TV (lukketid) står på 0.3 (er det 1/30 da).

Jeg legger inn et par til, hvor jeg har gjort det litt annerledes.

RandiA

Tallene fra EXIF vieweren er ikke gode, da den viser tid i sekunder, og ikke på den måten vi er vant til.

 

1/30s er 0.033333333 sekunder, så 0.3 er ca 1/3 sekund. På kamera er tider på 1 sekund eller mer vist med en ". Så 5" betyr 5 sekunder, og 5 betyr 1/5 sekund.

 

Det er alltid en god ide å prøve å sette blenderåpningen ut ifra hvor mye dybdeskarphet man ønsker seg. I og med at kameraet står på stativ/sten/mur e.l. trenger man ikke å bekymre seg om lukkertiden. Med andre ord åpner du kun blenderen for å få en bestemt dybdeskarphetsfølselse; eller at det gir deg nok lys til å kunne holde kamera støtt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Vil gjerne ha kommentarer på innstillingene her. Jeg har ikke brukt stativ, men kamera stod på en stein, og jeg satte på "tids-utløser" Synes ikke det er så stor forskjell på de to bildene.(Så det ser jo ut til at ulik ISO her "uyjevner")

Bilde 1:TV:2,5, AV:4, ISO:800 (til venstre)

Bilde 2:TV:8, AV:5,6, ISO:400

 

Randi

post-92574-1195472786_thumb.jpgpost-92574-1195472755_thumb.jpg

Jeg ville nok beholdt ISO 400, og valgt blender 8 eller 11. Da ville du hatt en lukkertid på 15 eller 30 sekunder! Men det er OK i dette tilfellet. Men jeg ville nok lagt til en eksponeringskompensasjon på -1EV, for å dempe de lyseste partiene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Altså her --- Bilde 2:TV:8, AV:5,6, ISO:400 -- endret AV til 8, det blir mindre blenderåpning, beholdt ISO 400, og da ville lukkertiden blitt lengre, opptil 15 sekunder? (bør denne stå fast på det da:eksponeringskompensasjon på -1EV? Ikke godt å fomle med slikt i mørket :no:

RandiA

Det er ikke lett, nei. Men øvelse gjør mester. Jeg har blender 8 som utgangspunkt, for den er lettest å justere med hjulet foran. I og med at jeg bruker +/-for å overstyre kamera, så sitter den i fingrene. Det er også lett. Trykk på knappen med+/- symbolet, mens du dreier på hjulet. Den bør nok stå i null til vanlig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Du verden, kanskje det er løsningen...en mindre blenderåpning, har alltid gått for størst mulig, (men det er vel fordi jeg stort sett har holdt på med macro). Det skal jeg huske på...og så dreie til avvik -1. Dette vedlagte bilde, som jeg har fått så uklar distanse på, bare håndholdt fordi det var lyst nok, ville det fjerne blitt skarpere med blender 8 ? Synd det ble så dårlig, for jeg synes motivet var fint. (TV:1/6, AV:3,5 ISO 100), hvis jeg går tilbake en dag med samme belysning ca, kan du være så snill å si hva jeg burde ha innstillingene på da, det er noe konkret....tviler på at jeg har med stativ.

RandiA

post-92574-1195475957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du verden, kanskje det er løsningen...en mindre blenderåpning, har alltid gått for størst mulig, (men det er vel fordi jeg stort sett har holdt på med macro). Det skal jeg huske på...og så dreie til avvik -1. Dette vedlagte bilde, som jeg har fått så uklar distanse på, bare håndholdt fordi det var lyst nok, ville det fjerne blitt skarpere med blender 8 ? Synd det ble så dårlig, for jeg synes motivet var fint. (TV:1/6, AV:3,5 ISO 100), hvis jeg går tilbake en dag med samme belysning ca, kan du være så snill å si hva jeg burde ha innstillingene på da, det er noe konkret....tviler på at jeg har med stativ.

RandiA

post-92574-1195475957_thumb.jpg

Her er det mulig at du må opp i blender 11 eller 16. Men ettersom du har en lukkeretid på 1/6s, så blir det uskarpt av det også. Hadde du brukt ISO 800, så ville du hatt en lukkertid på ca 1/50s med samme blender som du har brukt - det hadde hjulpet noe.

 

På denne tiden av året er det til tider håpløst lite lys; så for å få til disse bildene, er et stativ mer eller mindre nødvendig, dessverre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk Tom...høyere blendertall, høyere iso og stativ...så hadde det kanskje bedret seg. Det viktigste er vel å øve, øve også....tar vel noen år med øving før det blir til noe...(tenkte kanskje litt dumt jeg, at den store blenderåpningen dette objektivet har, at det skulle "kjøre ut" skarphet i hele distansen, men det var vel feil tenkt. :hmm: ..)

RandiA

Lenke til kommentar
Takk Tom...høyere blendertall, høyere iso og stativ...så hadde det kanskje bedret seg. Det viktigste er vel å øve, øve også....tar vel noen år med øving før det blir til noe...(tenkte kanskje litt dumt jeg, at den store blenderåpningen dette objektivet har, at det skulle "kjøre ut" skarphet i hele distansen, men det var vel feil tenkt. :hmm: ..)

RandiA

Ja, det er dessverre slik at dybdeskarphet er avhengig av blenderen. Fordeler ved portrett, ulemper ved landskap. Ellers er vel regelen at man øker ikke ISO før man må. Dette er fordi man da får støy; særlig når det er lite lys.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er godt at du ikke gir opp.

 

Det er veldig stor kontrast mellom himmel og forgrunn, når du tar bilder så sent på kvelden (eller tidlig på morgenen). Det klarer ikke kameraet å registrere riktig.

 

Bilde 1: Har du brukt blitz? I såfall kunne det vært morsomt å satt kamera i manuell(M), satt lukkertiden til 1/100s, og blender 8 eller 11. Da hadde du fått dempet åsen og himmelen i bakgrunnen. Streng tatt burde du hatt samme himmel som i bilde 4.

 

Bilde 2: Himmelen er litt lite spennende, og siluetten av skiltene og huset trekker ned.

 

Bilde 3: Dette ble ganske bra. Fin balanse mellom himmelen og den opplyste snøen. Bakken nede til høyre forstyrrer med sin mørke skygge.

 

Bilde 4: Her burde du gått ned på kne e.l. slik at du hadde fått en silluett av kanonen - det kunne blitt ganske stilig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...