Pjaltwar Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 hei, Har tenkt å kjøpe meg et macroobjektiv og sitter mellom disse to: Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM for Nikon Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon jeg tenkte at 150 mot 105 var at det ble greiere arbeidslengde så jeg slapp å gå helt opp i insekter ol. 150 har også autofokus, men det har kanskje ikke så mye og si for macrofoto siden man gjærne fokuserer manuelt? men jeg kunne også tenkt at 105 også var et greit opbjetiv til også portrett bilder? 150 er også mye tungre, det er alltids kjedlig.. men jeg vipper på en måte til den fordet.. noen som har no og si om byggkvalitet og bildekvalitet? jeg har sittet å tekt og knaka så håper noen kommer med noen gode innspill så jeg ser lyset:P kom gjerne med andre forslag i ca. samme prisklasse. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hvis du kjenner noen som skal til statene de nærmeste dagene (og det gjør man alltid), ber du de ta med en Nikon Nikkor 105mm f2.8 VR Da betaler du litt over 3k bare (bare et tips altså) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Ser faktisk på det samme som deg, men for meg har egentlig 105mm vært et særlig alternativ. Arbeidsavstand og funksjonalitet ligger mye høyere på ønskelisten kontra vekt. Må tross alt brukes med stativ. Samtidig tenker jeg at det kan brukes som tele. Her er på en måte valget ditt, hva angår annet bruk enn macro med objektivet. Jeg tenker heller 150mm til macro og alternativt tele, og senere en 85mm f/1.8 fra Nikon som portrett hvis jeg skulle begynne med det. Men hvis du primært skal bruke den til macro, ville jeg gått for 150mm, rett og slett for bedre arbeidsavstand. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Velg 150 mm på grunn av arbeidsavstand samt at den har stativfeste slik at du enkelt kan gå fra horisontalt til vertikalt utsnitt uten å flytte stativet. VR er unødvendig når du jobber med stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå