MiSP Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Jeg skal ha meg ny PC snart, og skal for første gang bevege meg inn på vannkjølingsområdet. Problemet er at de fleste kandidatene til hovedkort allerede er passivt kjølt, og er derfor noenlunde avhengig av luftflyt i kabinettet. Det jeg har merket meg, er at mange av kjøleløsningene kobler sammen north- og southbridge-kjølerne med en heatpipe, og fjerner jeg én, så må den andre også gå. Noen inkluderer også spenningsregulatorene og slikt, og da forsvinner det også. Det jeg lurer på, er hvordan jeg kan vannkjøle et hovedkort som er slik. Jeg skal gå for Zalman Reserator XT, og skal bruke northbridge-kjøleren denne kan leveres med. Men hva med southbridge? Kan jeg bestille en northbridge-kjøler til, og bruke denne på southbridge? En verdig kandidat er EVGA nForce 680i SLI. Her er north- og southbridge koblet sammen. Jeg regner med at spenningsregulatoren og den andre kjøleribben klarer seg uten luftflyt, men southbridge må kanskje også ha kjøling? Om jeg kan bestille to northbridge-kjølere og bruke den ene på southbridge, er jo dette helt optimalt. Et annet problem er jo om vannblokken ikke kommer i veien for skjermkortet... (Skjermkortkjøleren skal fjernes, her bruker jeg vannkjøling.) Edit: Jeg kan jo muligens bruke Alphacool NexXxoS NB-SLI 1. Men da må jeg ha tilkobling som passer med Reserator XT. Hvis dette virker som en kurant løsning, så kom gjerne med tips til tilkoblingsmuligheter. Jeg klarer ikke å finne ut dimensjonene på tuben som følger med Reserator XT... Edit 2: Har lest at mange sier at å kjøle southbridge bare legger til mye motstand i systemet, mens andre sier at southbridge på hovedkortet jeg har pekt meg ut (og mange andre basert på samme brikkesett) er ganske varm. Endret 18. november 2007 av MiSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå