Gå til innhold

Fjortisser og kinokultur. Hva er feil med dagens fjortisser?

Black Star

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hah, på Focus i Tromsø så er de nye setene slik at folk ikke kan blokke for de som sitter bak :wee:.

Pøh, husker en gang fettern min fikk en lang løpe-Kenyaner fremfor seg, hjalp nada. Eller, det kan ha vært gamle Fokus, men mener å huske at det var det var i en av de nye salene. Men setene hjelper uansett masse. Om de nå klarer å ordne det slik at systemene fungerer (at teppene klarer å dra seg helt ut, at dem kan passe på at bildet er i fokus (har måttet lide meg gjennom flere filmer hvor det har vært et uskarpt bilde), at lyset kan slå seg av og at dørene fungerer som de skal), ja da blir det nok en enda bedre kino-opplevelse der.

Lenke til kommentar
Ok la oss si det sånn da:

Drittunger prater og lager bråk, plager alle.

Jeg truer dem

Drittunger prater ikke og lager ikke bråk, plager ingen.

Bruk hue ditt a mann!

Unger stjeler en sjokolade.

Vi skyter dem.

Ungene stjeler ikke flere sjokolader.

Det er mulig å reagere med fornuft.

AlleDager's metode var å stoppe dem. Ikke fjerne dem som du sa.

Og Idioteque fortalte om en måte å stoppe dem på. Såvidt meg bekjent fjernes ikke en kropp kun fordi det får en kule i seg.

Poenget med Idoteques eksempel var vel å vise at det ikke er nødvendig å skyte spurv med kanoner. Det er fornuftig å tilpasse straffen etter hva slags overtredelse som er blitt begått.

:dontgetit:Skyte spurv med kanoner?! Gi dem skikkelig kjeft er jo det eneste riktige i en sånn situasjon, og dersom det skal nå inn så holder det ikke med en forsiktig anmodning. Jeg husker jeg var på kino i Sandvika og så DaVinci Koden. Der var det noen "fjortis-gjøglere" som skulle imponere medbragte venninner med å showe mest mulig under filmen. Etter at urokråkene hadde fått flere forsiktige henvendelser sprakk det til slutt for en som satt litt til siden for meg. Etter å ha ropt ut at de hadde å holde kjeft, for vi hadde da ikke betalt 80 kroner for å høre på DEM, så ble det tyst. Men ikke før.

Så dritbra at folk tør å si i fra, og jo før og jo klarere jo bedre! :thumbup:

Lenke til kommentar
:dontgetit:Skyte spurv med kanoner?!

Ja, har du ikke hørt uttrykket før?

Gi dem skikkelig kjeft er jo det eneste riktige i en sånn situasjon, og dersom det skal nå inn så holder det ikke med

en forsiktig anmodning. Jeg husker jeg var på kino i Sandvika og så DaVinci Koden. Der var det noen "fjortis-gjøglere" som skulle imponere medbragte venninner med å showe mest mulig under filmen. Etter at urokråkene hadde fått flere forsiktige henvendelser sprakk det til slutt for en som satt litt til siden for meg. Etter å ha ropt ut at de hadde å holde kjeft, for vi hadde da ikke betalt 80 kroner for å høre på DEM, så ble det tyst. Men ikke før.

Så dritbra at folk tør å si i fra, og jo før og jo klarere jo bedre! :thumbup:

Jeg er enig i at det er bra folk sier ifra om noen bråker, det er ikke en gang sikkert de som gjør det er klar over hvor mye det irriterer alle andre. Det jeg ikke er enig i er at det er greit å true med å "brekke nesa" til en annen person. Det er faktisk mulig å være bestemt og få respekt uten å true med vold. Dessuten nevnte ikke AlleDager noe om at de hadde blitt tilsnakket før, og å ha dette som første løsning synes jeg er å dra ting langt ut av proporsjoner.

Hvis alle hadde skullet reagere på den måten hver gang de ble irritert tror jeg vi hadde sett en eksplosiv økning i voldskriminalitet. AlleDager var her heldig i at han ikke kom over en aggressiv person, fordi da hadde situasjonen lett kunne ha endt på en annen måte enn det den gjorde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Fjortiser går ikke like mye på kino som før, føler jeg. Enten er det min filmsmak som har forandret seg veldig, eller så er de de ivrigste nedlasterne. Jeg er tilbøyelig til å tro det første. I hvertfall, det jeg har merket er at å snakke på kino er absolutt ikke forbeholdt fjortisene. Jeg tror folk er blitt så vant til å se på filmer hjemme på dvd eller datamaskin at vanen med å småsnakke gjennom filmen sitter langt inne. Det er rett og slett her jeg tror problemet ligger først og fremst, ikke fordi fjortisene er så mye verre nå enn før. Mine personlige favoritter

- Filmnerder som forteller hva som er feil med hver eneste kameravinkel, lyssetting, klager over dialogen og har lest om alle tabbene på filmen på forhånd og kommenterer disse før, under og etter scenen de er. "LOL så du at hånden hans ikke var en barnehånd, det var en voksen" :realmad:

- "SE NÅ FOR NÅ BLIR HAN SKUTT!!111oneone"

- Kjæresten som har blitt lurt med på kino som enten ikke skjønner noenting eller synes det er kjedelig, gjerne i skjønn kombinasjon. Det ultimate eksempelet var et par foran meg på Matrix Reloaded, der gutten først gjennom første halvdel forklarte hva som hadde skjedd i den første filmen, og deretter hva som hadde skjedd i filmen så langt siden hun hadde blitt distrahert av referatet hans.

- De som sier høyt replikkene etter hvert som leser dem på skjermen.

- De som klapper etter filmen på en helt vanlig visning. Hvorfor klapper man? Bra innsats fra han som styrte filmvisningen, fint lerret? (Er det en festival og regissøren sitter i salen er det greit å klappe, for all del)

Lenke til kommentar
- De som klapper etter filmen på en helt vanlig visning. Hvorfor klapper man? Bra innsats fra han som styrte filmvisningen, fint lerret? (Er det en festival og regissøren sitter i salen er det greit å klappe, for all del)

Spontan applaus fra hele salen etter at filmen er ferdig er vell gjerne typisk på filmer man har ventet lenge på å se, og som er definert som noe stort innen sjangeren. F. eks. LOTR-filmene, Simpsons - The movie, etc.

En plass hvor det virkelig passet med applaus var på Star Trek filmen en del år siden. Ingen kinoer skulle vise den i Norge (som vanlig). Det ble satt igang en stor underskriftskampanje, og til slutt ble det satt opp 4 spesialforestillinger uten tekst i Oslo. Da var applaus på sin plass, ikke for kinoen, eller filmskaperen, men for alle som hadde gjort sitt for at vi faktisk fikk se filmen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Akkurat det har jeg erfart også. Virker som én må begynne å klappe for å vise alle andre i hele kinosalen at det var en bra film, så følger flere med for å vise denne første personen at, joda, jeg også likte filmen. En slags tvang for å vise tilhørighet til resten av verden?

En uting så lenge ingen medvirkende i filmen er gjester i kinosalen, men jeg gidder ikke å irritere meg over det. Har aldri klappet selv, bortsett fra spesielle visninger der regissør/skuespiller/produsent er med i salen for å fortelle om filmen etter selve visningen (skjer ganske ofte på Cinemateket).

Lenke til kommentar
- Filmnerder som forteller hva som er feil med hver eneste kameravinkel, lyssetting, klager over dialogen og har lest om alle tabbene på filmen på forhånd og kommenterer disse før, under og etter scenen de er. "LOL så du at hånden hans ikke var en barnehånd, det var en voksen" :realmad:

- "SE NÅ FOR NÅ BLIR HAN SKUTT!!111oneone"

Det med hånda, var det den tabben i superbad? hehe

Jeg kjenner til problemet veldig godt, og det er dessverre ikke så veldig mye man kan gjøre annet enn å snakke til dem eller stirre megastygt på dem. Folk skulle selsvsagt blitt kasta ut ifra kinosalen om man prater.

Men jeg møter også på problemet hjemme hos meg selv og andre folk. Er vi hos meg stopper jeg ganske greit filmen og ber alle om HOLDE KJEFT. Vi er her for å se film, no? Har vel opparbeidet meg et system, prater man flere ganger under kinovisning hos meg får personen ganske enkelt ikke lov til å se film her lenger. enkelt og genialt.

Er vi hos andre er jeg selvsagt litt mere vennlig, og ber de være stille. Hvis det ikke funker og jeg absolutt vil se filmen, er det like greit og fordufte

Lenke til kommentar

Glemmer aldri premieren på LOTR Return of the King, da var det ellevill jubel. :love:

Lenke til kommentar

Er meget iriterende at folk skal sitte å prate om alt annet en filmen, eller komentere og forklare alt hele tiden.

Og er litt ubehagelig om det sitter et par med siden av deg som på død og liv skal se hvem som får tunga lengst ned i halsen på verandre. Men der gjør ikke jeg noe. det er demmes sak, lager ikke lyd og sier man i fra at det forstyrrer så viser dem hensyn. Men som sakt, lar dem få holde på i fred.

Men det jeg hater mest er og få foter opp i hode. sko med så masse drit på at det er fare før og bli syk :p .

Og hører dem ikke på når jeg sier fra så er det bare og vri foten demmes til dem hyler i smerte. da blir det fort slutt på det! Men har opplevd mye rart på kinoen. Om vinteren er det verst og få sko i hode. da renner smeltet snø ned i nakken :yucky::realmad: .

Og hater folk som skal snuse og kaster det nesten på deg. har opplevd sidemannen kastet snus i skoen min. Fy faen kor sur man blir da!

Nei folk kan ikke oppføre seg på kino.

Men på sene filmer så er det som regelt litt bedre.

(alle kinostoler skulle ha vert utstyrt med øks så man kan hugge av foten som folk prøver å stappe inn i øre på deg :whistle: )

Lenke til kommentar
(alle kinostoler skulle ha vert utstyrt med øks så man kan hugge av foten som folk prøver å stappe inn i øre på deg :whistle: )

Stemmer heller for en knapp på armlenet som gjør toppen på stolen strømførende ;) et par 1000 V (lav strøm da selvsagt) burde får bort beina ganske kjappt, og uten alt sølet som en øks vil medføre.

Lenke til kommentar

Virker som dere har veldig traumatiske kino-opplevelser. Eller bare måler dere krefter, og ser hvem som kan fremstå som tøffest (veldig lett på internett)?

Jeg går på kino et par ganger i året, og jeg har nesten ingen negative opplevelser. Eneste er på premierene av filmer som Ringenes Herre og Star Wars, da en del folk begynte å klappe. Sånt må man forvente med filmer som engasjerer mange, og gjerne har tilhørende subkulturer. Ser ikke helt problemstillingen. Om noen maser, så er det nok med en høflig anmodning om å be de være stille.

Jeez...

Lenke til kommentar

Jeg spør meg ofte selv hvorfor jeg gidder betale opp mot 100-lappen for å gå på kino når det stadig er individer som er opphengt i å ødelegge filmopplevelsen for andre. Så jeg går sjelden på kino. Men det har vært bedre de siste par gangene jeg har gått, ironisk nok på barnefilm av alle ting.

Det er værst når det gjelder filmer som appellerer til den typpiske ungdommen. Die Hard, Transformers osv. Steng dørene sier nå bare jeg :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...7&hl=filmen

Og nå føler jeg for å se Grumpy Old Men :)

Lenke til kommentar
Virker som dere har veldig traumatiske kino-opplevelser. Eller bare måler dere krefter, og ser hvem som kan fremstå som tøffest (veldig lett på internett)?

Jeg går på kino et par ganger i året, og jeg har nesten ingen negative opplevelser. Eneste er på premierene av filmer som Ringenes Herre og Star Wars, da en del folk begynte å klappe. Sånt må man forvente med filmer som engasjerer mange, og gjerne har tilhørende subkulturer. Ser ikke helt problemstillingen. Om noen maser, så er det nok med en høflig anmodning om å be de være stille.

Jeez...

Akkurat den innstillingen du har til dette "problemet", er den tilbakemeldingen man får når man blir sur på noen som bråker på kino. Så at du ikke blir forstyrret av andre på kino, er kanskje fordi du forstyrrer selv? Anklager deg ikke for noe som helst, men man får akkurat den type "blikk" og svar (type "jeez" og "skal du fremstå som tøff?") når man forteller noen at ikke alle rundt de er interessert i samtalen deres.

Lenke til kommentar

Syntes det egentlig er ganske bra gjort å trekke den konklusjonen ut av mitt innlegg.

"Så at du ikke blir forstyrret av andre på kino, er kanskje fordi du forstyrrer selv?" Kan du forklare meg logikken i den der. Må nok ha det inn med teskje, fordi jeg skjønner ikke hvor i alle dager den kom fra. Det du sier er at de som ikke er plaget av bråk og støy på kino er de som bråker?

Du får ha meg unnskylt for "jeez"-kommentaren, men det er mitt inntrykk av hele diskusjonen. Siste posten forbedrer ikke akkurat det inntrykket.

Lenke til kommentar
"Så at du ikke blir forstyrret av andre på kino, er kanskje fordi du forstyrrer selv?" Kan du forklare meg logikken i den der. Må nok ha det inn med teskje, fordi jeg skjønner ikke hvor i alle dager den kom fra. Det du sier er at de som ikke er plaget av bråk og støy på kino er de som bråker?

Jeg fikk ikke det inntrykket av innlegget hans, men det er vel større sannsylighet at folk som bråker ikke selv blir forstyrret av andre...

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...