WarpX Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det sier seg selv hva som sømmer seg eller ikke i kinosalen. Det trengs ingen dommer, reglene er allerede satt. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det sier seg selv hva som sømmer seg eller ikke i kinosalen. Det trengs ingen dommer, reglene er allerede satt. For det første: Etter din logikk trenger man heller ikke noen dommere i landet Norge. Lovene er jo allerede satt? Det er strengt tatt heller ikke dommerens jobb å lage regler, men å dømme om det har skjedd et overtramp eller ikke. For det andre: Det er tydeligvis ikke noen konsensus angående hva som sømmer seg i en kinosal, siden en stor del av de som sitter der prater. For dem er det altså en ting de kan tillate seg å gjøre i en kinosal. For den andre delen av kinosalen derimot er dette forferdelig forstyrrende. For dem er det altså ikke greit. Det at så mange opplever at prating er et problem i kinosalen understreker bare at de gamle normene for oppførsel i kinosalen ikke lenger er godtatt blant alle. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 jeg kan si meg enig i at fjortisser som kakler til tider kan være ganske irriterende. Men det og mene at personer foran deg "lyser" med mobilen for å sende sms er etter min mening en svært overdreven reaksjon fra din side. Det at du ikke prioriterer det sosiale liv imens du er på kino er greit, men du må både respektere og tollerere at andre gjør det. Du må nesten respektere at noen mangler evnen til å konsentrere seg om filmen, som lyser midt i sentrum når det er andre smålys rundt omkring. Jeg er en av dem. Hvis noen taster på mobilen klarer jeg ikke konsentrere meg på filmen. Og sosiallivet ditt kan du godt ta utenfor. Hvis du går på kino, ser du på kino. Har du så voldsomt mye sosialliv på mobilen at du ikke kan se på kino, hvorfor gå inn i kinosalen? Og da har jeg ikke en gang nevnt lyden... Når filmen blir spennende og all lyden er borte hører du plutselig noen med fryktelig tastelyd som bare må taste hele tiden, så fort at det er et under ingen fartskontroller har stoppet dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg er jo fjortis selv (om jeg tilhører den nevnte fjortiskulturen er derimot en annen sak), og jeg pleier i alle fall å slå av mobilen under reklamen før filmen starter. Ingen dauer i løpet av den stunden jeg har mobilen avslått, og hvis noen gjør det så blir de ikke mer levende av at jeg har mobilen stående på... Jeg har egentlig aldri opplevd det fjortisproblemet med prating på kino, men det er kanskje pga. at jeg bor i utkanten av den trøndersk by med 20.000 innbyggere... Det blir liksom ikke fullt så mange fjortiser på kino, da Uansett så synes jeg den oppførselen som er beskrevet i første post, også i senere poster, er forferdelig, og jeg er helt enig i at man før holde kjeft og konsentrere seg om filmen. Hvis ikke bør man holde seg hjemme - eller å dra på en fjortis-fyllefest med spykonkurranse. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 En grunn tror jeg er at de fleste ikke betaler kinobilletten selv og derfor ikke bryr seg om at filmen koster 70 eller 90 kroner. Har en i klassen min som bruker å være på kino ca 3 ganger i uken. Han betaler ikke selv og noen ganger bruker han å se filmen på nytt fordi han ikke fikk med seg handlingen første gangen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har vært "utsatt" for slike ting selv noen ganger. Utrolig irriterende! Jeg og de jeg drar sammen med vil se film og setter selvfølgelig mobilen på lydløs. En sjelden gang er det en sms man må svare på, men da lyser man ikke opp hele salen, da holder man jo hånda over skjermen og gjør det mest mulig diskré. Å kaste popkorn er også noe populært... pleier å bare gi faen, men hvis de fortsetter kommer det som oftest mer enn en i retur. En gang var det også en som ikke var helt normal (unnskylt uttrykket), han gråt ofte og peste fælt. Dette ødela opplevelsen for meg og de ved siden av meg, men hva skal man si? Han kan jo ikke noe for det, men de som dro han med seg burde kanskje tenkt seg litt om!? Nei, sist gang jeg var på kino var den beste. Superbad kl. 23 på en lørdag. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 jeg kan si meg enig i at fjortisser som kakler til tider kan være ganske irriterende. Men det og mene at personer foran deg "lyser" med mobilen for å sende sms er etter min mening en svært overdreven reaksjon fra din side. Det at du ikke prioriterer det sosiale liv imens du er på kino er greit, men du må både respektere og tollerere at andre gjør det. Du må nesten respektere at noen mangler evnen til å konsentrere seg om filmen, som lyser midt i sentrum når det er andre smålys rundt omkring. Jeg er en av dem. Hvis noen taster på mobilen klarer jeg ikke konsentrere meg på filmen. Og sosiallivet ditt kan du godt ta utenfor. Hvis du går på kino, ser du på kino. Har du så voldsomt mye sosialliv på mobilen at du ikke kan se på kino, hvorfor gå inn i kinosalen? Og da har jeg ikke en gang nevnt lyden... Når filmen blir spennende og all lyden er borte hører du plutselig noen med fryktelig tastelyd som bare må taste hele tiden, så fort at det er et under ingen fartskontroller har stoppet dem. Ja, jeg kan være enig i, og forstå personer som har større problemer med å konsentrere seg unner visse forhold, og jeg har ingen respekt for personer som driver et voldsomt mas under en kinofilm. Denne handlingen finner jeg i alle fall i mitt eget hode som grovt uaktsom, men etter det jeg husker så er det ingen regler om oppførsel på kino. Noe som fører til at du ikke kan anta at andre skal følge det reglene hodet ditt (din logiske sans) anser som normal. I kinosalen er det egenli sunn fornuft og personens egen tankegang som setter regler for oppførsel. Men da kan vi stille oss spørsmålet, hva er vitsen med å gå to eller flere personer når du skal på kino? Hvis all kommunikasjon med dem er uakseptabel? Etter min mening klarer jeg da ikke finne noen positive sider med nettopp kinoen, litt kommunikasjon bør du kunne akseptere, og hvis du ikke klarer og tollerere at andre personer prioriterer litt sosial liv fremfor og sitte som en annen taper alene i kinosalen så ligger problemet nettopp hos deg. Litt kvast ordbruk med en litt angripende formulering, men diskusjon er diskusjon. Det jeg i bunn og grunn prøver og si er at litt små snakk på kino er ikke noe som er noe vits å slå ned på, litt motgang må vi alle tåle, eller? Litt hvisking fra person til person inimellom kan du da ikke se på som et problem... Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 jeg kan si meg enig i at fjortisser som kakler til tider kan være ganske irriterende. Men det og mene at personer foran deg "lyser" med mobilen for å sende sms er etter min mening en svært overdreven reaksjon fra din side. Det at du ikke prioriterer det sosiale liv imens du er på kino er greit, men du må både respektere og tollerere at andre gjør det. Du må nesten respektere at noen mangler evnen til å konsentrere seg om filmen, som lyser midt i sentrum når det er andre smålys rundt omkring. Jeg er en av dem. Hvis noen taster på mobilen klarer jeg ikke konsentrere meg på filmen. Og sosiallivet ditt kan du godt ta utenfor. Hvis du går på kino, ser du på kino. Har du så voldsomt mye sosialliv på mobilen at du ikke kan se på kino, hvorfor gå inn i kinosalen? Og da har jeg ikke en gang nevnt lyden... Når filmen blir spennende og all lyden er borte hører du plutselig noen med fryktelig tastelyd som bare må taste hele tiden, så fort at det er et under ingen fartskontroller har stoppet dem. Ja, jeg kan være enig i, og forstå personer som har større problemer med å konsentrere seg unner visse forhold, og jeg har ingen respekt for personer som driver et voldsomt mas under en kinofilm. Denne handlingen finner jeg i alle fall i mitt eget hode som grovt uaktsom, men etter det jeg husker så er det ingen regler om oppførsel på kino. Noe som fører til at du ikke kan anta at andre skal følge det reglene hodet ditt (din logiske sans) anser som normal. I kinosalen er det egenli sunn fornuft og personens egen tankegang som setter regler for oppførsel. Men da kan vi stille oss spørsmålet, hva er vitsen med å gå to eller flere personer når du skal på kino? Hvis all kommunikasjon med dem er uakseptabel? Etter min mening klarer jeg da ikke finne noen positive sider med nettopp kinoen, litt kommunikasjon bør du kunne akseptere, og hvis du ikke klarer og tollerere at andre personer prioriterer litt sosial liv fremfor og sitte som en annen taper alene i kinosalen så ligger problemet nettopp hos deg. Litt kvast ordbruk med en litt angripende formulering, men diskusjon er diskusjon. Det jeg i bunn og grunn prøver og si er at litt små snakk på kino er ikke noe som er noe vits å slå ned på, litt motgang må vi alle tåle, eller? Litt hvisking fra person til person inimellom kan du da ikke se på som et problem... Jeg anser å være stille når du er på kino/teater eller noe lignende som "common sense". Det er for å respektere de rundt deg. Er trist at så mange mangler den evnen. Så lenge det ikke skjer hele tiden. Det er jo greit med noen kommentarer her og der, det gjør jeg også. Men når man kommer med kommentarer til ALT under hele filmen blir det bare plagsomt. Spesielt hvis de har plagsom stemme :-) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Sitter du i en sal med flere hundre mennesker som alle holder kjeft så burde du forstå at det er meningen at du også skal holde kjeft. Forstår du ikke det burde du nesten ta barneskolen om igjen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Sitter du i en sal med flere hundre mennesker som alle holder kjeft så burde du forstå at det er meningen at du også skal holde kjeft. Forstår du ikke det burde du nesten ta barneskolen om igjen. Faktisk er stillhet på kino et vestlig fenomen, jeg tok et kurs på universitet hvor profesoren var en filmskaper fra Colombia. Han fortalte at i Latin Amerika er det kultur for å rope å engasjere seg i karakterene i filmen sine valg. Slik at folk sitter å roper, og løfter knyttenever under filmene. Mange av de lokale filmskaperne utnytter dette, og lager mye politisk film som blir vist i fagforeninger, motstandsgrupper osv. i stede for i vannlige kinofilmer. Mye av problemet er at Hollywood film er handlingsorientert, filmene er bygd for at alle scener skal henge sammen, og publikum ikke skal merke noe til det tekniske og være inne i handlingene hele tiden. I mange andre filmkulturer er filmene mer kunstorienterte enn handlingsorienterte, og man kan derfor være mer uinteresert til filmens handling og mer betrakte selve filmen, uten noe handling som ødelegger de andre delene av filmopplevelsen. I slike filmkulturer er det et mindre problem med snakking under filmen. Goddard prøvde jo feks. bevist å kaste publikum ut av handlingen med sine jump cuts, nette for å skape den uintereserte tilskueren. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Så en cam versjon av Alien Vs Predator, og jeg må si at amerikanske folk er forferdelig bråkete når de er på kino. De jubler, hyler, gråter, stønner i hver eneste scene, skolle tro det var en klasse som så på en film. Her i Norge så er vi ganske stille synes jeg, merker knapt folk rundt meg når jeg ser en god film, det eneste som irriterer er når noen åpner mobilen for å tekste, utrolig skarpt lys. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Er vel bare å dra på kino seinere om kvelden? Jeg har ikke merket noe særlig til dette men Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Litt hvisking fra person til person inimellom kan du da ikke se på som et problem...Jeg snakker aldeles ikke om "litt hvisking fra person til person", men folk i mental alder 10-15 år som sitter og prater relativt høylydt seg i mellom, ler av det en annen sier (ikke noe morsomt på filmen), snakker i telefonen og så videre. Og hvis disse mødrene jeg har fortalt om bare hadde hvisket til barna, så hadde det vært greit. Men hun fungerer jo også som tolk til de som sitter 2-3 plasser rundt henne, til alle sider. Hvis du derimot mener at å prate sammen på kino, under en større del av filmen er greit, så håper jeg aldri jeg møter deg i en kinosal. For sånne folk er utrolig irriterende, da alt de tenker på er seg selv. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Super8: Når drar du på kino? Merker du dette rundt 21-23 filmene? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Super8: Når drar du på kino? Merker du dette rundt 21-23 filmene? Det med mødre har stort sett vært på relativt tidlige filmer (frem til 18-19), mens prating har jeg opplevd også på sene filmer, dog oftere på litt tidligere filmer. Men så har det seg nå en gang sånn at det passer veldig fint å gå på kino rett etter jobb, og litt trist om jeg må slutte med det på grunn av folk som heller vil prate enn å se film. Prate gjør jeg med mine "kinopartnere" både før og etter filmen på en café, spisested eller lignende. Endret 21. november 2007 av Super8 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har opplevd det ett par ganger selv også, det er sykt irriterende! Men hva får man gjort med det da? Man kan jo liksom ikke banke opp alle som ikke følger med på filmen heller.... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Trenger da ikke banke de opp. Det fungerer som regel svært så bra å bare informere dem om hva du (og resten av kino salen) syns om det de holder på med. De fleste skjerper seg da. Og om man er heldig så får man oppleve det akk så tilfredsstillende "Hva? Roterer ikke jorden rundt meg og mine ønsker?"-blikket hos en fjortis eller to Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Beina på stolene, snakker i telefonen (en jente som snakket i en halvtime mens hun satt rett ved siden av meg.. Greit at filmen var kjedelig men hallo..?) Popkornet hagler jo.. Mas og fjas.. Spesielt på skoleforestillinger der det er yngre klasser med.. Nå er jeg sjeldent på kino, så har ikke allverdens erfaring, men litt får jeg med med .. Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hadde en lignende opplevelse under den store kinodagen på Superbad. Det var noen gangsta karer som satt noen seter bak oss og pratet som et sant helvete. Alt som skjedde på skjermen kommenterte de, konstant. Plutselig kommer kinopersonalet inn og spør om alle i salen kan ta frem bilettene sine. Før du fikk sagt "Korv" var gutta ute av døra. De hadde sneket seg inn, aner ikke hvordan. Det viste seg at det var kun en premieutdeling og ingen billettsjekk! Søte søte moral!! Var en knakende god film også! Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har blitt oppdratt med folkeskik og respekt for andre. Derfor snakker jeg ikke i kinosalen etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå