Black Star Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 La meg bare først si... jeg har aldri sett på "fjortiss" som en alder, men som en tilstand. Så til saken: Hva i all verden er det som får dagens fjortisser til å betale 70-90 kroner for en kinobillett, og så sitte og prate med sidemannen i to timer? Hadde det ikke vært bedre å sette seg på en benk eller en cafe... billigere, også behøver man ikke å forstyrre de som sitter rundt. Å be dem om å være stille, er nyttesløst. Virker disse fjortisser tar null hensyn til alt annet enn seg selv. Med fare for å si "alt var bedre før", så VAR det faktisk det i denne saken. Det er de siste 3-4 årene at jeg har merket dette som et økende problem. Det var så godt som aldri prating i en kinosal for fem år siden... nå er det det på annen hver film jeg går. Hvis de som faktisk sitter å snakker sammen på kino, tør å svare, så hadde det vært interessant med en forklaring på hvorfor man gidder å betale en knapp hundrelapp for å irritere andre. Jeg har også sittet ved siden av/rett bak mødre som tar med barn som ikke kan lese på engelsktalende filmer. Da må de selvsagt sitte og lese opp teksten til ungen hele tiden og svare på spørsmål som "hvorfor gjorde han slik, hvorfor er han sånn"... slik at ungen også forstår handlingen. Hvis man på død og liv må ha med unger på 2-6 år på kino, så får man velge noe annet enn originalversjonen av Simpsons og Harry Potter. Tanker rundt dette? Føler du deg skyldig? Hører gjerne fra deg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg er så hjertens enig med deg. Det har i det siste blitt så ille at jeg nesten aldri gidder å gå på kino lenger. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Tja, jeg har selv en begrenset erfaring med slike situasjoner selv, og der de har oppstått har jeg eller andre tatt rolig kontakt med personene det gjelder og gjort dem oppmerksom på at de forstyrrer andre. En kan vel eventuelt ta kontakt med betjeningen og få de fjerne om de ødelegger filmen fo andre folk. Tror ikke det skal være et problem. Hva som er roten til slik oppførsel er vel manglende oppdragelse i at man skal ta hensyn til andre i sine omgivelser, og være oppmerksom på hvor en selv er og hvordan en oppfører seg. Kan være jeg tar feil, er ingen sosiolog eller psykolog, men er hva jeg tror kan være en grei forklaring for hvorfor noen ikke viser å være bevisst på hvordan de ter seg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hjemmekino er mye bedre enn bortekino. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Er det noen går på kino lenger da? Nei men er vel et faktum at fjortisser ikke drar så mye på kino lengre, er vel litt eldre som drar oftere nå tenker jeg. Vet at kinoene klagde når Idol gikk på fredager, da gikk så mange færre på kino. Så svaret deg til Afseth, det er ikke så mange fjortisser lengre som går på kino. I fremtiden ser jeg heller for meg at man ser på filmer hjemme, er flere og flere som investerer i plasma og lcd skjermer. Og når man har sånt kombinert med Blu-ray filmer så ser jeg ikke behovet for å dra på kino lengre. Dvd er heller ikke så dyrt lengre og både Stjelenor og NGT leier ut filmer gjennom nett. linky: http://pub.tv2.no/nettavisen/spillmagasine...icle1391619.ece http://www.dn.no/forsiden/article588608.ec...l=article_image http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4900026.html http://test.filmweb.no/filmnytt/article83812.ece http://nrk.no/nyheter/kultur/4732098.html Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jeg må også si at det forekommer overraskende lav "fjortissfaktor" på kino. Som oftest blir det slått raskt ned på. Men det kommer jo også veldig ann på hva slags film man går på. Har opplevd det ytterst sjeldent. Såvidt jeg husker var det noen 11-12 åringer som satt rett borti under Star Wars Episode 1 eller 2 som var sist gang jeg opplevde idiotisk "ooh aah, hva skjer der hva er det. Hvorfor gjør han sånn.". Det er ett par kinofilmer og år siden ^^ Akkurat tilfellet med smårollinger og originalutgavene har ikke jeg opplevd. Det var ikke måte på hvor langt ned i alderen du hadde opplevd det. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jo høyere aldersgrense på filmen, jo bedre er det. Har selv opplevd at fjortiser sitter og kakler bak ryggen på meg, og andre foran meg lyser med mobiltelefonene sine for å taste livsviktige sms. Ufattelig irriterende. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Akkurat tilfellet med smårollinger og originalutgavene har ikke jeg opplevd. Det var ikke måte på hvor langt ned i alderen du hadde opplevd det.Ja, jeg opplevde faktisk at en mor hadde med seg to unger på den siste Harry Potter filmen (første og siste gang jeg har sett Harry Potter på kino gitt), med engelsk tale. Den ene kan umulig ha vært mer mer enn 2-3 år... kunne jo ikke snakke reint engang enda... og skulle på do hele tiden. Og moren fortalte både han og den 2-3 år eldre (?) broren alt som skjedde i filmen. Og jeg kan tenke meg at Harry Potter er ganske skremmende for så små barn. Men de skjønte vel ikke mye av det som skjedde uansett. Hadde mest lyst til å gi henne et "klaps i bakhodet", men ville ikke starte en krangel med ei dame som har med seg to så små unger. Burde vært aldersgrense på 25 år på kino, kanskje bortsett fra rene barnefilmer med NORSK tale Heldigvis skjer det sjelden på mer seriøse filmer (som jeg har begynt å se mer og mer av på kino fremfor action-blockbustere på grunn av fjortisser... jaja, aldri så ille at det ikke er godt for noe ). Nå ser jeg stort sett slike fjortissfilmer hjemme hos meg selv eller hos noen venner. Men det ER fortsatt noe spesielt med kino, selv om man har aldri-så-mange-tommer-LCD med HD film, surroundanlegg til 50k og subwoofer som får rommet til å riste (neida, jeg skryter ikke, for jeg har ikke spesielt fantastisk utstyr... har imidlertid opplevd det hos andre). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Super8: Derfor går jeg alltid på 21 eller 21:30 forestillingen av filmer hvor det kan tenkes at foreldre drar med seg små drittunger. Da er de i seng. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Super8: Derfor går jeg alltid på 21 eller 21:30 forestillingen av filmer hvor det kan tenkes at foreldre drar med seg små drittunger. Da er de i seng. God idé Dessverre er det fortsatt mange fjortisser som er våkne... selv om psykisk tilstand tilsier at de også burde vært i seng for noen timer siden Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Super8: Derfor går jeg alltid på 21 eller 21:30 forestillingen av filmer hvor det kan tenkes at foreldre drar med seg små drittunger. Da er de i seng. God idé Dessverre er det fortsatt mange fjortisser som er våkne... selv om psykisk tilstand tilsier at de også burde vært i seng for noen timer siden Ah. Men da har jeg enda et tips: Se filmen fredag eller lørdags kveld. Da er mesteparten av "bråkmakerene" på hjemme alene fest og konkurrerer om hvem som spyr mest Fjortisene som drar på kino da etter min erfaring enten kjærestepar (som ikke gjør annet enn å kline, og dermed ikke forstyrrer noen), eller typen "ikke kjempepopulær" for de "kjempepopulære" er garantert invitert på fest (og sistnevnte er ofte av den litt mer stille type). Sa noen at jeg tenker for mye på tull? Lenke til kommentar
.sere Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Syns ikke prat er et problem under kinofilm, men mobillys og bein som henger over stolryggen provoserer til de grader. Er ikke det samme når en får tåfis oppi popcornet og bak i hode. Dagkino er noe av det snåleste jeg har vært borti, eller, barna som går på disse filmene. De hadde med seg eksteme mengder mat og slafsa og jafsa. Når den ene hadde spist opp noe var det båssamlingsrunde og så gå ned til enden av salen for å kaste dette. Bare for å gjøre det hele maks plagsomt roterte de på plassene noen ganger slik at alle fikk sitte med alle. Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 jeg kan si meg enig i at fjortisser som kakler til tider kan være ganske irriterende. Men det og mene at personer foran deg "lyser" med mobilen for å sende sms er etter min mening en svært overdreven reaksjon fra din side. Det at du ikke prioriterer det sosiale liv imens du er på kino er greit, men du må både respektere og tollerere at andre gjør det. Jo høyere aldersgrense på filmen, jo bedre er det. Har selv opplevd at fjortiser sitter og kakler bak ryggen på meg, og andre foran meg lyser med mobiltelefonene sine for å taste livsviktige sms. Ufattelig irriterende. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 jeg kan si meg enig i at fjortisser som kakler til tider kan være ganske irriterende. Men det og mene at personer foran deg "lyser" med mobilen for å sende sms er etter min mening en svært overdreven reaksjon fra din side. Det at du ikke prioriterer det sosiale liv imens du er på kino er greit, men du må både respektere og tollerere at andre gjør det. Tuller du? Når man først går på kino så får man jammen meg ha såpass respekt for andre at man ikke forstyrrer de med lysende og blinkende mobiler, tastelyder, etc. Det kan man gjøre hjemme. Det er faktisk sinnsykt irriterende når noen sitter litt lenger bort på raden og taster på mobilen. Man mister konstakt fokus grunnet lysblinkene i øyekroken. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Presterte å se Apocalypto ved siden av en idiot som bakte snus og rigga seg med snus samtidig som han flashet mobilen og sendte meldinger konstant. Det hadde jeg glemt. Men det er vel denne fjortisskulturen det snakkes om. Skikkelig irriterende. Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det bør staves "fjortis." Jeg deler nemlig "fjortiss" opp slik: "fjor-tiss." Men "fjortis" er en slangforkortelse (av "fjortenåring") av samme slag som "rumpis," "kjappis," og lignende ord (jeg kommer faktisk ikke på flere enn disse 3). Ja, "fjortis" har blitt mer en betegnelse på fenomenet "fjortenårig oppførsel," eller mer eller mindre alt vi forbinder med "typisk" for barn i ungdomsskolealder og pubertet, men det er opprinnelig - og språklig sett - ganske enkelt en forkortelse av "fjorten-." fjortis Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Husker engang tre tullinger satt bak med på kinoen, de sa eksempel: se hva som skjer nå osv. Fortalte liksom hva som skjedde før det skjedde. Jeg reiste meg opp og sa ordrett: "Hører jeg et ord til fra deg skal jeg sverge på at jeg brekker nesa di og så angriper jeg de to stygge vennene dine" Shit det ble stille as HAHAHA Lenke til kommentar
mske Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 kkt1986: Har tenkt på det samme de utallige gangene folk har skrevet fjortiss. Har bare ikke giddet å si noe... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg synes jeg husker at vi brukte å sutte på salte UFO for så å kaste dem ned i salen. Unger er unger, sånn er det bare. Forrige gang jeg var på kino og noen idiotiske fjortisjenter satt bak meg og fniste og kakla, flere "hysja"(kan man egentlig skrive det?) uten at det hjalp noe særlig på situasjonen. Jeg reiste meg, snudde meg og brølte: "Kan dere være så vennlig å holde kjeft? Det er faktisk noen som prøver å få med seg filmen her!". Det har aldri vært så stille i en kinosal før, etter ca 2 sekunder brøt hele salen ut i applaus. Jentene satt der med ett uttrykk som lyste; "Hva faen?!". Det holdt i alle fall kjeft resten av filmen. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Husker engang tre tullinger satt bak med på kinoen, de sa eksempel: se hva som skjer nå osv. Fortalte liksom hva som skjedde før det skjedde.Jeg reiste meg opp og sa ordrett: "Hører jeg et ord til fra deg skal jeg sverge på at jeg brekker nesa di og så angriper jeg de to stygge vennene dine" Shit det ble stille as HAHAHA Det at noen oppfører seg irriterende gir deg ikke retten til å true med vold eller komme med nedsettende kommentarer. Hvis du på død og liv skal være dommeren over hva som sømmer seg og hva som ikke sømmer seg i en kinosal burde du ta en titt på hvordan du oppfører deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå