Gå til innhold

Ber om tips til valg av komponenter til bygging av stille-PC til 10'

Anbefalte innlegg

Planen er altså å bygge en PC som skal stå i bokhyllen i kjøkkenet.

Det er veldig viktig for meg at den ikke støyer mye, og jeg legger også vekt på at den skal se noenlunde bra ut – den skal stå i bokhyllen sammen med stereoen.

PC-en skal hovedsakelig benyttes til å spille musikk, samt til jobbing (bruk av helt standard programvare, Office etc). Jeg spiller ikke. Jeg skal ikke drive med videoredigering. Jeg er veldig opptatt av lydkvalitet, og av at ting generelt sett ikke går tregt – er nokså bortskjemt med PC jeg benytter på jobb.

Jeg har lagt meg på et budsjett på ca. 10 000,-

Jeg har valgt ut følgende komponenter:

Kabinett Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU) 969,-

PSU MIST, 500W, ATX.2.2, avtagbare kabler, Rev.3 895,-

Hovedkort Gigabyte GA-P35-S3, P35, Socket-775, ATX 765,-

Prosessor Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz, 800FSB, 2MB 979,-

Prosessor kjøler Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775 389,-

Skjermkort Gainward GeForce 8500GT 256MB DDR3, PCI-Express 650,-

Disk 1 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 765,-

Disk 2 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 765,-

RAM Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's 679,-

Tastatur ink mus Microsoft Wireless Entertainment Desktop Vista, Lasermus 935,-

Fjernkontroll Microsoft Media Center Remote Control 289,-

OS Microsoft Windows Vista Ultimate OEM 1585,-

DVD leser/brenner Samsung DVD-brenner SH-S203N SATA 299,-

Lydkort Creative SB X-Fi Xtreme Audio 495,-

Jeg har i tillegg tenkt å kjøpe en Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI – som koster om lag 2500,-

I tillegg har jeg plan om å kjøpe et TV-kort, men jeg har ikke skjønt hva jeg trenger for kunne håndtere digital-TV, med kabel fra Get. Jeg ser ikke veldig mye på TV, og er ikke veldig opptatt av å skulle ta opp alt mulig, men vil jo ha muligheten. Noen tips til hva som funker bra med kabel fra Get (deres standard STB)?

Ellers lurer jeg på om det er noen som har noen meninger om hvilke lydkort som evt skulle erstatte det jeg har valgt?

Noen erfaringer med Silverstone kabinetter – er viftene som følger med OK mht støy, eller bør de byttes ut? Burde jeg heller velge et annet kabinett?

Med tanke på kjøling av prosessoren – kan jeg klare meg uten? Noen som vet om man klarer å få plass til en slik Zalman kjøler, den er 12,5 cm høy, mens kabinettet totalt sett er 17 cm. Må jeg velge en lavere en?

Er det noen andre ting jeg burde kjøpe mtp støydemping – oppheng av disker etc?

Er det noen som har prøvd å bygge en slik type PC med PSUen utenfor kabinettet – da ville man vel klare å senke tempen inne i kabinettet nokså bra, eller?

Jeg har aldri bygget en PC før, så det er mulig spørsmålene mine bærer litt preg av det. Dere som kan dette her får evt flire av min uvitenhet, jeg er uansett takknemlig for råd, tips og hjelp. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...