Gå til innhold

Valg av harddisker til server


lokeland

Anbefalte innlegg

Nå som vi har fått fiber med 10mbit/s nedlastingshastighet har jeg funnet ut at jeg trenger noen harddisker til filservern min.

Planen er å kjøpe to harddisker på 500gb og to mindre harddisker (250gb eller noe) som skal kjøres i RAID. Det viktigste for meg er ytelse, og pris. Jeg har ingen stor lommebok, men vil gjerne ha stabile og holdbare harddisker! Selvfølgelig er den er fordel om de har et så behagelig støynivå som Spinpoint-disken min.

Og vær så snill, begrunn svarene! Stort innkjøp (for meg ihvertfall) som jeg vil ha best mulig utbytte av!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 samsung, seagate eller WD disker på 500GB i RAID1 vil gi en veldig god ytelse, og sikkerhet. alle disse produsentene har et godt rykte på seg for god kvalitet, med WD diskene støyer kanskje noe mer enn de 2 andre merkene sånn generelt sett. i værste fall om en disk skulel feile i RAID1, så har du ikke mistet noe data, noe som kan være greit om du skal lagre viktige data der.

RAID er dog ingen erstattning for backup, men kan redde deg i de aller fleste tilfeller.

 

skal du kjøpe seagate, så kjøp ES serien dems, denne er laget spesielt for serverbruk, og for å stå på 24/7.

samme med WD, som har en RAID edition, som virker på en litt annen måte, som reduserer kjangsen for at en disk feilaktig kan falle ut fra et RAID oppsett. når det gjelder samsung, så tror jeg ikke de har noen spesiell modelle for dette bruket.

Lenke til kommentar

En ting, google kom med et stor diskkvalitetsdokument for en tid siden. Jeg har ikke lest det, men jeg mener å huske at en konklusjon derifra var at disker fra samme batch har en tendens til å ryke med relativt kort mellomrom. Om en disk til ryker før man får skiftet ut den første hjelper det jo lite om man har RAID... Jeg vurderer også noe RAID oppsett og tenker da på om det kan være en ide å satse på disker av forskjellige fabrikater. (det hjelper jo da selvfølgelig ikke mot ekstern påvirkning, over/underspenning brann etc.)

 

M.

 

Edit, ryddet i mine og googles ord...

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Joda, du kan bruke 4 disker i Raid 1+0 - men med mindre du har store krav til ekstrem ytelse ville eg heller satt opp 4 disker i Raid 5, da får du utnyttet plassen på 3 disker, mot bare 2 i Raid 1+0.

 

Men tilbake til harddisker, kan bekrefte dette med at disker fra samme batch kan feile mer eller mindre samtidig - og det er kjipt når det tar 1-3 uker å sende disk i retur og få ny tilbake. Gikk bra for min del, men kan være fordi eg ikkje brukte maskinen mens eg venta på erstattningsdisk.

 

Hva merker etc gjelder, så må eg si meg enige med resten her at Samsung har utmerket seg i det siste med tilsynelatende solide disker som i allefall er raske og stillegående. WD lager litt mer lyd, og mine 500GB WD disker er noe varmere enn Spinpoint fra Samsung. Hitachi er gode gamle IBM sin diskavdeling, og burde være ok selv om mange kanskje har et noe negativt bilde av Hitachi..

 

Har du budsjett til det anbefales det selvsagt at du kjøper 24/7 utgaver av disker, selv om en vanlig disk strengt tatt liker bedre å kjøre 24/7 enn å starte og stoppe en haug med ganger om dagen. Det kan være ulik garantitid på de forskellige modellene og merkene - og eg ville kanskje brukt det som den viktigste indikasjonen på forventet levetid fra levrandørens side. Selv om du mest sansynligvis har 5 år reklamasjonsrett i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...