dahwan Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Et spørsmål om Hertz Hva er Hertz? Og i min skjerms tilfelle har jeg valget mellom 60 og 59; hvilken er "best"/raskest? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hertz (Hz) er betegnelsen på svingninger pr sekund.. I ditt tilfelle med en skjerm, så vil det si hvor mange "bilder" i sekundet skjermen viser (enkelt sagt).. Dess flere "bilder" i sekundet skjermen kan vise dess roligere og behagligere bilde får du.. Om jeg ikke tar helt feil, så har Pal signalet 50 Hz og Ntsc 60 hz ? hmm nå ble jeg plutselig usikker.. Noen som kan utbedre svare mitt litt Lenke til kommentar
unwill Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Det stemmer at PAL har 50 hz og NTSC har 60 hz vertikal frekvens, men det finnes flere standard innenfor PAL, og jeg mener et i noen tilfeller er PAL også 60 hz. Men i de fleste tilfeller gir faktisk PAL bedre bilder enn NTSC, pga bedre oppløsning og bedre farger (ta disse med en klype salt). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hertz i forbindelse med skjermer er hvor mange ganger skjermen oppdaterer bildet sitt. 59 er meget u-standard. 60Hz er standarden for de aller fleste LCD skjermer i bruk i dag. Sidne 60Hz både er raskere og dermed "bedre", samt at det er standarden, så ville jeg sagt du bør bruke 60Hertz. -Stigma Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Med en LCD skjerm kan vell ikke bildet flimre uansett siden den lyser konstant. Men det jeg egentlig lurte på er at hvorfor kan jeg ikke ha mer enn 60 Hertz når min skjerm har en 2ms responstid? Eller har ikke responstid noe med det å gjøre? *Forvirra* Endret 18. november 2007 av dahwan Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 En LCDskjerm kan ikke flimre nei, men en høy refresh rate er jo likevel viktig. Du kan jo tenke deg, om du hadde en skjerm med en refresh rate på 5Hz, så hadde du i praksis ikke kunne vise mer enn 5 bilder pr. sekund, ergo ville alt hakket fryktelig. Hvis du har en skjerm som har en EKTE 2ms responstid, så kan man enkelt regne ut hvor mange hz den teoretisk sett kunne klart, og det blir jo da 1000ms/2ms = 500 bilder pr sekund. Men... så må man huske på at i denne beregningen så har ikke bildet mer enn AKKURAT stabilisert seg før det begynner å endre seg igjen. Ideelt sett om man hadde 500 bilder pr sekund å skulle jo bildet stabilisert seg enda fortere, holdt seg helt rolig i mesteparten av de 2millisekundene, og så endret seg igjen for neste bilde. Derfor så selv om det er matematisk mulig å ha en mye høyere refresh rate på de fleste LCD skjermer enn det de ratet til, så betyr det ikke nødvendigvis at det er en god ide. Selv om du matematisk kun trenger 16,6ms responstid for å kunne takle 60Hz så vil du lett se et mye bedre bilde på lavere responstider. Den største grunnen til at de fleste LCD skjermer er på 60Hz dog er nok rett og slett at det er standarden nå for tiden. Diverse utstyr er laget med 60hz i tankene, som grafikk-signalkabling osv. Det kommer nok høyere refreshrate på LCD og andre skjermteknologier på sikt når "behovet" for å kunne vise flere bilder på skjermen raskere møter muligheten for teknologien til å gjøre det, også på rimelige skjermer. -Stigma Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Hvis jeg "Unchecker" checkboxen der det står "Hide modes that this screen does not support" og velger noe høyere enn 60 Hertz, kan det skade skjermen min? For det virker bortkastet å ha brukt 3500kr på denne skjermen og være begrenset til 60 Hertz... Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 LCD skjermen din er konstruert for å kjøre på 60Hz. Hold deg til det! Glem lærdommen fra CRT skjermer om at mer Hz er bra! Hovedårsaken til at man ønsket høyere Hz med CRT skjermer er at 60Hz flimrer noe grassalt på en CRT. Men som tidligere nevnt har ikke LCD det problemet. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 nå er ikke oppdateringsfrekvens det viktigste for en skjerm da! den skal gi gode bilder, bra fargenyanse og helst ha en brukbar oppløsning. dessuten oppgir mange produsenter hastigheten på grå-grå til 2ms, som mange mener er feil. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Hva var poenget med å sløse vekk 1500 kr for mye for 2 ms responstid da? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Du betaler for å få en skjerm som ikke sliter med etterslep når du spiller osv (ikke at man nødvendigvis behøver helt ned til 2ms for det). Det er andre ting som skiller en dyr skjerm fra en billigere skjerm. F.eks all elektronikken som kontrollerer skjermen. Ofte får man også flere tilkoblingsmuligheter på en dyrere skjerm. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Hmmm... Jeg har faktisk valget mellom å bruke en hvit-bred plugg eller en blå-smal plugg. Den blåe smale pluggen er den samme jeg har sett på maange andre skjermer. Jeg valgte den hvite. Hva er forskjellen på dem? (Hvis du klarer å dekode Hvit-Bred ) Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hmmm... Jeg har faktisk valget mellom å bruke en hvit-bred plugg eller en blå-smal plugg. Den blåe smale pluggen er den samme jeg har sett på maange andre skjermer. Jeg valgte den hvite.Hva er forskjellen på dem? (Hvis du klarer å dekode Hvit-Bred ) Da valgte du korrekt :-). Den blå er VGA og den hvite er DVI. DVI er digitalt, dvs. bedre. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Den hvite brede pluggen er nok det de fleste vil kalle DVI, mens den litt mindre blå pluggen er det som heter D-SUB. Det vil alltid være best å bruke DVI om du har mulighet. Grunnen til at bildet blir bedre om du bruker DVI er at signalet da er digitalt hele veien. Mens på D-SUB må det digitale signalet først gjøres analogt i skjermkortet, så sendes det over kabelen for så å måtte bli gjort digitalt igjen når det skal vises på skjermen. Da mister du mye av kvaliteten og bildet kan bli litt uklart. Var det forståelig? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Perfekt - nyaktig. Tysen takk. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Men er det noen som vet hvorfor disse 59Hz-instillingene i det hele tatt eksisterer? Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Men er det noen som vet hvorfor disse 59Hz-instillingene i det hele tatt eksisterer? Det er i hverfall noen Samsung-skjermer som går i svart noen sekunder av gangen på 60 Hz. Ved å endre oppdateringsfrekvensen til 59 Hz oppstår ikke dette problemet. Mener det er en firmware-feil som bare gjelder ved bruk av DVI Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 DVI er vel begrenset til 60hz mener jeg og ha lest et eller annet sted.... Prøv med VGA om du kan sette opp hz da. Så kan du jo selv avgjøre hva du liker best. Jeg hadde det iallfall sånn på min gamle 17" samsung skjerm. 75hz på vga, 60hz på dvi. Bountyhunter Lenke til kommentar
Boye Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Egentlig ikke, har 85Hz på LaCie skjermene i heimen selv om det er helt klart at skjermene kun tar 60Hz og "interpolerer" resten. En ser dette veldig tydelig med VSYNC på og FRAPS. Det skal ikke hakke på 75FPS for å si det sånn, da utellates noen bilder Men 60Hz har det nå blitt og 100/120Hz er på vei. Med duallink som standard er det bare å ønske skjermene velkommen når den tid kommer Endret 19. november 2007 av Boye Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Så... Hvis jeg kobler til skjermen med VGA vil jeg kunne ha flere Hertz? Hva skjer om jeg kobler skjermen til med begge kablene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå