Gå til innhold

AMD, strømforsyning og belastning

Ghostrider

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å finne ut litt om belastning og PSU for AMD-baserte maskiner, og skal selv sette opp en micro-ATX maskin.

Etter å ha regnet ut forbruket, kommer jeg til at den trenger 168W, men er det da nok med en PSU på 180W som kommer i Aopen sine micro-ATX kabinett? Hovedkortet er et ASUS A7N266-VM med en AMD XP 1600 CPU.

Jeg har forsøkt å finne micro-ATX kabinett, eller PSU til slike som er større en 180W, men uten hell. Er det noen som vet om 180W er nok, eller evt. hvor man kan få kjøpt større PSU i micro-ATX format.

Jeg liker små maskiner :)

Takknemlig for hjelp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det stemmer at du kan komme til å bruke 168W, så vile jeg holdt meg langt unna en 180W'er ... (forresten, er det MAKS forbruk eller "normalt drag" du har regnet?). Den 180W'ern må da ligge tett opptil det den teotretisk skal klare å levere... og i beste fall får den et kort og heftig liv.

En annnen udigg "feature" når du nærmer deg maks, er at kanskje ikke kursene i strømforsyninga er balansert helt etter ditt behov. Kanskje det er for mye strøm på +5V, men det for deg vil være for lite på +12V. Resultatet er da at du ikke får starta pc'n i det hele tatt, selv om den kan levere nok Watt totalt sett.

I tillegg er det andre karakteristiker som kan gjøre hele greia enda verre. En 180W's PSU har en holdup-time som er tilpasset lasten og at innspenning er 220V. Hvis et mindre spenningsfall kommer samtidig med at maskina di trekker maks, kan dette føre til at spenninger/strøm synker under smertegrensene => instant kræsj. Understrøm (for lite strøm tilgjengelig) vil også være veldig skadene for enhetene => kan få kortere levetid. En P4 tåler f.eks bare +/- 5% variasjon i spenning og strøm før den får permanente skader av det... kan være verdt å tenke på.

Om det er MAKS teoretisk forbruk + litt til, så bør det gå rimelig greit å bruke en 180W'er. Derimot er ikke en "sikkerhetsmargin" og maks teoretisk grense tatt med i beregningene, så bør du virkelig vurdere å skaffe en kraftigere. En PSU som så vidt går idag, kan fort bli for liten imorgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...