Gå til innhold

hvor mange vifter kan man koble på Strømforsyningen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det går ann å gjøre det slik som du sier, dvs å klippe av ledninger men jeg vil heller anbefale å få tak i noen 1 til 2 adaptere og noen 1 4-pin molex til 3-pin vifte kontakt (finner ikke link akkurat nå).

når noen snakker om 230V :nei::hmm: så er det jo det vi har inn i strømforsyningen (ikke koble 230V inn på ting som ikke er berengnet på nettspenning. i tillegg er 230V potensielt dødelig. ) fra PC-en strømforsyning har du 12V som er hva man kobler pc vifter til normalt. 12V er gul ledning, svart er jord, rød er 5V. om du velger å gjøre en slik løsning med å klippe, tvinne og isolere med el-teip så koble i paralell, ikke i serie etter som viftene da deler spenningen, dvs 2 vifter på 12V = 6V til hver.

paralell:

12V ------x-------x

qqqqqqqq|||qqqq|||

qqqqqqq[vifte]qq[vifte]

qqqqqqqq|||qqqqq|||

0V --------x-------x

Seriekobling:

12V ---------[vifte]---|

qqqqqqqqqqqqqq|

0V ---------- [vifte]--|

her betyr ----|||| = ledninger

q= fyll for å få tegnigen til å funke (ble rar ellers)

[vifte] = vifte (logisk?)

med hensyn til hvor mange vifter du kan ha: om hver vifte bruker 0,26A (eksempel) = 10 vifter x 0,26 = 2,6A.

det er strømforsyningen din som avgjør hvor mange vifter du kan ha, men til normalt bruk vil jeg tro at du kan ha mer enn nok vifter.

om man antar at strømforsyningen ikke er tilkoblet en pc (for å starte uten pc) går her ut i fra tall på en gammel strømforsyning på 235W, som kan gi 8A på 12V: denne kan drive da drive 30vifter 120mm. det står normalt på strømforsyningen hvor mye den kan gi ut på bla. 12V.

Endret av ebola950
Lenke til kommentar
det går ann å gjøre det slik som du sier, dvs å klippe av ledninger men jeg vil heller anbefale å få tak i noen 1 til 2 adaptere og noen 1 4-pin molex til 3-pin vifte kontakt (finner ikke link akkurat nå).

når noen snakker om 230V :nei::hmm: så er det jo det vi har inn i strømforsyningen (ikke koble 230V inn på ting som ikke er berengnet på nettspenning. i tillegg er 230V potensielt dødelig. ) fra PC-en strømforsyning har du 12V som er hva man kobler pc vifter til normalt. 12V er gul ledning, svart er jord, rød er 5V. om du velger å gjøre en slik løsning med å klippe, tvinne og isolere med el-teip så koble i paralell, ikke i serie etter som viftene da deler spenningen, dvs 2 vifter på 12V = 6V til hver.

paralell:

12V ------x-------x

qqqqqqqq|||qqqq|||

qqqqqqq[vifte]qq[vifte]

qqqqqqqq|||qqqqq|||

0V --------x-------x

Seriekobling:

12V ---------[vifte]---|

qqqqqqqqqqqqqq|

0V ---------- [vifte]--|

her betyr ----|||| = ledninger

q= fyll for å få tegnigen til å funke (ble rar ellers)

[vifte] = vifte (logisk?)

med hensyn til hvor mange vifter du kan ha: om hver vifte bruker 0,26A (eksempel) = 10 vifter x 0,26 = 2,6A.

det er strømforsyningen din som avgjør hvor mange vifter du kan ha, men til normalt bruk vil jeg tro at du kan ha mer enn nok vifter.

om man antar at strømforsyningen ikke er tilkoblet en pc (for å starte uten pc) går her ut i fra tall på en gammel strømforsyning på 235W, som kan gi 8A på 12V: denne kan drive da drive 30vifter 120mm. det står normalt på strømforsyningen hvor mye den kan gi ut på bla. 12V.

er det best og koble i paralell pga da for alle viftene 12v? så vis jeg kobler i serie så blir det fordelt`?

skjønte ikke den tegnigen helt :p

Endret av rotweiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...