rotweiler Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 hei har en Strømforsyningen,så lurte på om hvor mange vifter man kan koble. kan jeg bare klippe og tyv koble,sette det fast med isolasjon teip har det noe og si selv om man ikke egentlig ikke har plass? Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Du kan vel kobla så mangen vifte du vil veit eg, skal ha mangen vifte før dan teke kvelden. Men dan metoden du skriv om er kanskje ikkje den beste måten å gjera da på. Lenke til kommentar
rotweiler Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Du kan vel kobla så mangen vifte du vil veit eg, skal ha mangen vifte før dan teke kvelden. Men dan metoden du skriv om er kanskje ikkje den beste måten å gjera da på. hva ville du gjort da? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Kanskje best å paralellkoble enn å seriekoble... eller var det omvendt... Lenke til kommentar
rotweiler Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Kanskje best å paralellkoble enn å seriekoble... eller var det omvendt... hva gjør man vis jeg skal paralellkoble? hva gjør man vis jeg skal seriekoble husker ikke jeg:P Lenke til kommentar
rotweiler Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 noen som kan svare på spm?plizz takk til alle som gjør det:) Lenke til kommentar
KingCharming Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 så lenge at hele datan tar mindre enn 230V, så skal det ikke være noe problem med 10 vifter. Pass på at det ikke er mere enn 230V til sammen. Lenke til kommentar
ebola950 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) det går ann å gjøre det slik som du sier, dvs å klippe av ledninger men jeg vil heller anbefale å få tak i noen 1 til 2 adaptere og noen 1 4-pin molex til 3-pin vifte kontakt (finner ikke link akkurat nå). når noen snakker om 230V så er det jo det vi har inn i strømforsyningen (ikke koble 230V inn på ting som ikke er berengnet på nettspenning. i tillegg er 230V potensielt dødelig. ) fra PC-en strømforsyning har du 12V som er hva man kobler pc vifter til normalt. 12V er gul ledning, svart er jord, rød er 5V. om du velger å gjøre en slik løsning med å klippe, tvinne og isolere med el-teip så koble i paralell, ikke i serie etter som viftene da deler spenningen, dvs 2 vifter på 12V = 6V til hver. paralell: 12V ------x-------x qqqqqqqq|||qqqq||| qqqqqqq[vifte]qq[vifte] qqqqqqqq|||qqqqq||| 0V --------x-------x Seriekobling: 12V ---------[vifte]---| qqqqqqqqqqqqqq| 0V ---------- [vifte]--| her betyr ----|||| = ledninger q= fyll for å få tegnigen til å funke (ble rar ellers) [vifte] = vifte (logisk?) med hensyn til hvor mange vifter du kan ha: om hver vifte bruker 0,26A (eksempel) = 10 vifter x 0,26 = 2,6A. det er strømforsyningen din som avgjør hvor mange vifter du kan ha, men til normalt bruk vil jeg tro at du kan ha mer enn nok vifter. om man antar at strømforsyningen ikke er tilkoblet en pc (for å starte uten pc) går her ut i fra tall på en gammel strømforsyning på 235W, som kan gi 8A på 12V: denne kan drive da drive 30vifter 120mm. det står normalt på strømforsyningen hvor mye den kan gi ut på bla. 12V. Endret 19. november 2007 av ebola950 Lenke til kommentar
rotweiler Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 så lenge at hele datan tar mindre enn 230V, så skal det ikke være noe problem med 10 vifter. Pass på at det ikke er mere enn 230V til sammen. åsen finner jeg ut om det er mer en 230v til sammen da? Lenke til kommentar
rotweiler Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) det går ann å gjøre det slik som du sier, dvs å klippe av ledninger men jeg vil heller anbefale å få tak i noen 1 til 2 adaptere og noen 1 4-pin molex til 3-pin vifte kontakt (finner ikke link akkurat nå). når noen snakker om 230V så er det jo det vi har inn i strømforsyningen (ikke koble 230V inn på ting som ikke er berengnet på nettspenning. i tillegg er 230V potensielt dødelig. ) fra PC-en strømforsyning har du 12V som er hva man kobler pc vifter til normalt. 12V er gul ledning, svart er jord, rød er 5V. om du velger å gjøre en slik løsning med å klippe, tvinne og isolere med el-teip så koble i paralell, ikke i serie etter som viftene da deler spenningen, dvs 2 vifter på 12V = 6V til hver. paralell: 12V ------x-------x qqqqqqqq|||qqqq||| qqqqqqq[vifte]qq[vifte] qqqqqqqq|||qqqqq||| 0V --------x-------x Seriekobling: 12V ---------[vifte]---| qqqqqqqqqqqqqq| 0V ---------- [vifte]--| her betyr ----|||| = ledninger q= fyll for å få tegnigen til å funke (ble rar ellers) [vifte] = vifte (logisk?) med hensyn til hvor mange vifter du kan ha: om hver vifte bruker 0,26A (eksempel) = 10 vifter x 0,26 = 2,6A. det er strømforsyningen din som avgjør hvor mange vifter du kan ha, men til normalt bruk vil jeg tro at du kan ha mer enn nok vifter. om man antar at strømforsyningen ikke er tilkoblet en pc (for å starte uten pc) går her ut i fra tall på en gammel strømforsyning på 235W, som kan gi 8A på 12V: denne kan drive da drive 30vifter 120mm. det står normalt på strømforsyningen hvor mye den kan gi ut på bla. 12V. er det best og koble i paralell pga da for alle viftene 12v? så vis jeg kobler i serie så blir det fordelt`? skjønte ikke den tegnigen helt Endret 19. november 2007 av rotweiler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå