Gå til innhold

800MHz ram på 400MHz - hva skjer?

PaulKemp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800 MHz som skal ha CAS 5-5-5-12 på 1,9 volt, det har jeg nå satt de til i Bios.

Nå, selv om cas er riktig, står det fortsatt bare 400 MHz? Hvorfor? Anybody?

Jeg er forresten n00b, så forklar godt! Takk

En post ned :!:

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Jeg har Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800 MHz som skal ha CAS 5-5-5-12 på 1,9 volt, det har jeg nå satt de til i Bios.

Alt der er riktig. Det er nemmelig DDR2 ram, det vil si at du bare ganger 400 med 2, så får du realistisk MHz. Hadde det vært DDR ram du hadde, så hadde rammen bar vært på 400MHZ. DDR3 RAM må ganges med 3(skyt meg hvis jeg tar feil)

Håper du skjønte det, hvis ikke si ifra så skal jeg forklare mer!

fra faq:

DDR står for Double Data Rate, og er en teknologi som gjør det mulig for minnebrikkene å sende eller motta data to ganger pr. klokkesyklus (Hz). En grunnhastighet på 200 MHz, vil dermed bli 400 "MHz" effektivt.

Hva du ser i CPU-Z er grunnhastigheten.

Lenke til kommentar

Alt der er riktig. Det er nemmelig DDR2 ram, det vil si at du bare ganger 400 med 2, så får du realistisk MHz. Hadde det vært DDR ram du hadde, så hadde rammen bar vært på 400MHZ. DDR3 RAM må ganges med 3(skyt meg hvis jeg tar feil)

Håper du skjønte det, hvis ikke si ifra så skal jeg forklare mer!

fra faq:

DDR står for Double Data Rate, og er en teknologi som gjør det mulig for minnebrikkene å sende eller motta data to ganger pr. klokkesyklus (Hz). En grunnhastighet på 200 MHz, vil dermed bli 400 "MHz" effektivt.

Hva du ser i CPU-Z er grunnhastigheten.

Da røyk min teori:P

Lenke til kommentar

OK, jeg skjønner delvis hva du mener. I og med det er DDR2 leser brikkene leser det dobbelt så fort.

Jeg vet at Vista Experience Index er en dårlig benchmarktest, men nå får jeg i hvert fall 5,7 på minne der. Jeg leste om en som fikk 5,9 med 2GB av disse brikkene, da burde vel jeg også få det når jeg har 4 GB?

Nå står min minnebuss på 450 MHz, betyr det da at de går på 900 MHz? Er de overklokket nå liksom? Mye greier med dette her altså folkens. Skal ikke være lett!?! :hmm:

Heisann80: Min volt på 1,9, trenger jeg å gjøre noe med den? Hva er fører det evt til?

Takk for all hjelp forresten.

post-135668-1195410811_thumb.jpg

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

Trådstarter: Vennligst ikke kapre andre sine tråder.

Når det kommer til hastighetene så er det viktig å merke seg hva MHz egentlig betyr. M står for Mega = 1 million. Hz står for "per sekund". MHz er altså millioner ganger per sekund. I denne sammenhengen prater vi om klokkefrekvens, altså elektriske pulser.

Din ram har en klokkefrekvens på 400MHz. Noen forveksler dessverre klokkefrekvens med bit per pin per sekund og det gir problemer. De to tingene er forskjellige. Minnet ditt er altså ikke 800MHz selv om det selges som det. Minnet er 400MHz men har 800 MT/s. (MegaTransfers/sekund).

Nå er det ytterligere en kompliserende faktor: Bussbredden. Hverken klokkefrekvens eller antall transfers per sekund forteller hvor mange bit som overføres parallelt på samme tid. Med en enkel minnekanaler er det 64bit parallelt per transfer. Med to minnekanaler er det 128 bit parallelt per transfer. To minnekanaler gir altså høyere overføringshastighet enn en minnekanal uten at det kommer frem i hverken tallet for klokkefrekvens eller transfers.

For å fortelle hvor mye minnebåndbredde man har trenger man både å vite antall transfers per sekund og antall parallelle bit. Merkingen av minnemoduler prøver å gjøre det lettere: PC6400 betyr 6400 MB/s. To minnekanaler med dette gir altså 12800 MB/s = 12,8 GB/s. Dette er etter min mening den beste måten å oppgi minnehastighet på.

b=bit

B=Byte

Lenke til kommentar

Ok, hvordan i huleste er dette mulig, plutselig kaprer han min tråd å får det til å se ut som jeg har skrevet i hans?

Det her er det villeste jeg har opplevd på HW forumet :!:

Og hvorfor gidder du å lage en ny tråd når det allerede er en tråd om emnet med samme spørsmål og svar! hvis du føler at ikke blir hørt så si ifra, så skal jeg prøve å hjelpe. Dette var bare snodig!

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Var på ingen måte meningen å kapre tråden din, men svar på et spm leder som regel til et annet.

Admin flyttet alle poster og svar som angikk 800MHz ram på 400MHz - hva skjer? over til denne tråden.

Takk for all hjelp!

Jaja, shit happens. Ikke din feil i alle fall. Du sa tidligere at du plutselig fikk 450 MHz. Det er mulig at du har klokka rammen, samtidig som du klokka CPU. Hvis du ikke kjører unlinked, så skjer dette når du øker FBS!

Lenke til kommentar

Hvis dine brikker er PC6400 DDR2 så kjører de standard 800Mhz effektivt. Det vil si 400mhz ekstern uten å bruke double data raten i sammenhengen. Så når du klokker, justerer du ekstern frekvens, men den virkelige (effektive) er da det dobbelte for ram. Grunnen er at man må ha ekstern frekvens for å gange denne med muliplieren for å få den endelige CPU frekvensen.

Hvis din ekstern frekvens er på 450mhz, kjører ditt minne på 900Mhz DDR2 hastighet effektivt. Hvis dine brikker er 800mhz DDR2 standard har du overklokket minnebrikkene ved å skru frekvensn til 450mhz.

Lenke til kommentar
Jeg har de samme brikkene(totalt 4GB) og fikk 5.4 i Vista-testen i utgangspunktet. Etter litt tweaking med timings osv. fikk jeg 5.9. Vista tester båndbredden, så grei frekvens og litt stramme timings gir best resultat.

Jeg har satt timings korrekt. Hva slags MHz kjører du de på da? 500? Hva er volten på minnet da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...