Gå til innhold

Anleggsmaskinfører som yrke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan du vel like gjerne ta anleggsmaskinfører bevis, som tar en weekend med teori og ca 40 praksis timer i hver enkelt maskin type så du får løst "sertifikat" på den enkelte maskin. Men du stiller selfølgelig sterkere med full skole. Men er vel som i alle andre bransjer at det er manko på arbeidskraft.

Lenke til kommentar

På Jobbfeber står det at gjennomsnittslønna er på mellom 250-350.000, men kan godt hende at det ligger over det

Hvis du får deg jobb i et lokalt maskin firma vil du nok ha ganske normal arbeidstid, men finnes jo noen som jobber langt hjemmefra og bor på brakker.

De har sånn 2 uker på 2 uker av opplegg (kun eksempel)

Lenke til kommentar

Hvis du har vilje og pågansmot, samt liker anleggsmaskiner er det er godt valg.

Men anleggslivet er tøft, det har jeg selv efaring av.

Lønnen er normal lønn på 250 til 350 pr år, men hvis du havner i god jobb kan du tjene opp til 500.

Du må som alle andre gå 2 år læretid, det er dette som egentlig er det vanskelige. Regn med at du tilbringer 6 - 12 mnd i grøften før du får lov til å kjøre maskin på egenhånd.

Eksempler:

Jeg hadde først en god jobb hos et lokalt lite firma, det gikk til helvete, hehe.

Jeg stod 5 mnd i grøften uten å se snurten av en maskin nesten, det fikk meg til å miste motet, og jeg fikk sparken.

Denne jobben som jeg har nå har jeg vært i cirka en måned. Jeg jobber nå på egenhånd med småarbeid, men er for det meste med andre som håndmann (dette for å lære ulike måter å utføre arbeid på). Jeg stortrives og klarer derfor å gjør større innsats i dette firmaet.

Hvis du kommer i et slik firma som jeg først var i (de hadde aldri hatt lærlinger før) så må du huske på å ikke ta i mot privatjobber fra sjefen, vær bestemt, gjør en god innsats, snakk mye med OKAB (Opplæringskontoret for anlegg og bergverk). Hvis sjefen din ikke gjør som reglene sier (reglene skal ikke følges direkte etter boken) så må du få OKAB til å snakke med sjefen.

Jeg kom borti en spesiell jobb som var langt over grensen for hva som stod i læreplanen; nemlig å male garasjen til sjefen, slike jobber må du for all del si nei til og rapportere til OKAB, hvis sjefen din da sparker deg så er det som regel fordi han ser at han ikke kan utnytte deg og vil derfor ikke ha deg.

(De fleste bedrifter er OK, men det finnes dem som ikke bryr seg så veldig mye om lærlinger)

Flere tips:

Skaff det moped hvis du har bursdag langt utpå året.

Skaff deg billappen så fort som faen, ta deretter BE rett etterpå.

Les masse om ADK (rørlegging)

Tren masse, du kommer til å stå mye med grafsen.

Lykke til, håper du gjør et godt valg. :)

- Anders Skogli

Lenke til kommentar
Hvis du har vilje og pågansmot, samt liker anleggsmaskiner er det er godt valg.

Men anleggslivet er tøft, det har jeg selv efaring av.

Lønnen er normal lønn på 250 til 350 pr år, men hvis du havner i god jobb kan du tjene opp til 500.

Du må som alle andre gå 2 år læretid, det er dette som egentlig er det vanskelige. Regn med at du tilbringer 6 - 12 mnd i grøften før du får lov til å kjøre maskin på egenhånd.

Eksempler:

Jeg hadde først en god jobb hos et lokalt lite firma, det gikk til helvete, hehe.

Jeg stod 5 mnd i grøften uten å se snurten av en maskin nesten, det fikk meg til å miste motet, og jeg fikk sparken.

Denne jobben som jeg har nå har jeg vært i cirka en måned. Jeg jobber nå på egenhånd med småarbeid, men er for det meste med andre som håndmann (dette for å lære ulike måter å utføre arbeid på). Jeg stortrives og klarer derfor å gjør større innsats i dette firmaet.

Hvis du kommer i et slik firma som jeg først var i (de hadde aldri hatt lærlinger før) så må du huske på å ikke ta i mot privatjobber fra sjefen, vær bestemt, gjør en god innsats, snakk mye med OKAB (Opplæringskontoret for anlegg og bergverk). Hvis sjefen din ikke gjør som reglene sier (reglene skal ikke følges direkte etter boken) så må du få OKAB til å snakke med sjefen.

Jeg kom borti en spesiell jobb som var langt over grensen for hva som stod i læreplanen; nemlig å male garasjen til sjefen, slike jobber må du for all del si nei til og rapportere til OKAB, hvis sjefen din da sparker deg så er det som regel fordi han ser at han ikke kan utnytte deg og vil derfor ikke ha deg.

(De fleste bedrifter er OK, men det finnes dem som ikke bryr seg så veldig mye om lærlinger)

Flere tips:

Skaff det moped hvis du har bursdag langt utpå året.

Skaff deg billappen så fort som faen, ta deretter BE rett etterpå.

Les masse om ADK (rørlegging)

Tren masse, du kommer til å stå mye med grafsen.

Lykke til, håper du gjør et godt valg. :)

- Anders Skogli

Bra svar Anders :) Dette hjalp meg mye.

Men hvordan er time lønna i begynnelsen?

Å når somregel begynner du å kjøre gravere?

Lenke til kommentar

Lønn varierer mye, reiser du på anlegg og ligger på brakke så er dette som regel bedre betalt, store firmaer betaler ofte bedre enn små lokale, mer i byer og pressområder enn langt oppe dalen osv. Du bør prøve og finne ett seriøst firma, prøv og få litt info om hvordan de behandler folk. Men det er en bransje hvor det lønner seg og ha litt ståpå-vilje og humør, er man sær og vrang og lite ivrig på jobben spres ryktet svært fort.

Lenke til kommentar
Lønn varierer mye, reiser du på anlegg og ligger på brakke så er dette som regel bedre betalt, store firmaer betaler ofte bedre enn små lokale, mer i byer og pressområder enn langt oppe dalen osv. Du bør prøve og finne ett seriøst firma, prøv og få litt info om hvordan de behandler folk. Men det er en bransje hvor det lønner seg og ha litt ståpå-vilje og humør, er man sær og vrang og lite ivrig på jobben spres ryktet svært fort.

Japp, jeg har ståpå-vilje og godt humør :D Så det er det minste problemet.

Lenke til kommentar

OKAB har en læreplan som bedrifter anbefales å følge.

Der ligger lønnen på:

1-6mnd :60%

6-12mnd: 65%

12-18mnd: 70%

18-24mnd: 85%

(Er ikke helt sikker på om prosentene stemmer, har ikke planen forann meg nå)

Meningen med denne planen er at du skal tjene godt nok til å leve, men du skal ikke ha full årslønn.

Det med å kjøre gravemaskin er forskjellig fra bedrift fra bedrift.

Ene lærlingen i Vassbakk & Stol (Karmøy) har kun kjørt maskin siden han begynte.

(Dette pga Vassbakk har det så rolig nå at de har større behov for han i maskinen enn i grøfta.)

Jeg (jobber i T. Halleland - Haugesund) var 3 timer i grøfta før jeg fikk kjøre maskin.

Nå kjører jeg maskin for det meste, men er med i grøften når det trengs.

Jo hardere du jobber, jo fortere du lærer, jo fortere kommer du i maskin. ;)

Lenke til kommentar
OKAB har en læreplan som bedrifter anbefales å følge.

Der ligger lønnen på:

1-6mnd :60%

6-12mnd: 65%

12-18mnd: 70%

18-24mnd: 85%

(Er ikke helt sikker på om prosentene stemmer, har ikke planen forann meg nå)

Meningen med denne planen er at du skal tjene godt nok til å leve, men du skal ikke ha full årslønn.

Det med å kjøre gravemaskin er forskjellig fra bedrift fra bedrift.

Ene lærlingen i Vassbakk & Stol (Karmøy) har kun kjørt maskin siden han begynte.

(Dette pga Vassbakk har det så rolig nå at de har større behov for han i maskinen enn i grøfta.)

Jeg (jobber i T. Halleland - Haugesund) var 3 timer i grøfta før jeg fikk kjøre maskin.

Nå kjører jeg maskin for det meste, men er med i grøften når det trengs.

Jo hardere du jobber, jo fortere du lærer, jo fortere kommer du i maskin. ;)

Ja, skjønner tegninga. Trur jeg vil trives med den jobben.

Er jo ganske varierte dager.

Sa til fatter at jeg ville bli flislegger. Men da protesterte han helt, hehe. Han sa at du fort kan få vondt i rygg å kne.

Rørlegger: Stake opp dritt etter folk. Nei takk, hehe.

Snekkring syns jeg ikke var noe moro.

Så vil søke anleggsmaskinfører :)

Lenke til kommentar

Jeg tilbringer mye tid i anleggsmaskiner for tiden, og jeg syns det fort kan bli kjedelig. Så lenge det ikke regner foretrekker jeg å stå i grøften med en spade. Når det kommer til hvor fort du får deg en maskin så vil jeg tro det varierer veldig. Jeg er ikke anleggsmaskinfører en gang, jeg er anleggsgartnerlærling, og jeg fikk kjøre diverse hjullastere fra første dag.

Lenke til kommentar

Som maskinkjører velger du nok selv ved valg av arbeidsplass hvor variert det er, tar du jobb i ett grustak så vil det neppe bli annet enn rein kjedelig kjøring, tar du jobb i ett firma som driver med alle slags mindre jobber så vil du nok få langt mer varierte oppgaver.

Men uansett yrke vil man jo ha perioder med mer kjedelig arbeid, har selv til tider grublet på om jeg skulle ha begynt med slikt arbeid igjen.

Lenke til kommentar
Som maskinkjører velger du nok selv ved valg av arbeidsplass hvor variert det er, tar du jobb i ett grustak så vil det neppe bli annet enn rein kjedelig kjøring, tar du jobb i ett firma som driver med alle slags mindre jobber så vil du nok få langt mer varierte oppgaver.

Men uansett yrke vil man jo ha perioder med mer kjedelig arbeid, har selv til tider grublet på om jeg skulle ha begynt med slikt arbeid igjen.

Japp, sant det du sier. Hva jobber du som nå da?

Lenke til kommentar
Jobber med IT, innkjøp og testing av div systemer innen IT, kommunikasjon og mekanikk.

Jeg har lekt med tanken på og kjøpe meg en passende gravemaskin og hatt det som hobby.

Okey :) Greit nok det da.

Men er jo andre ting jeg kan bli ved å gå anleggsmaskinførerfaget.

Asfaltør, få jobb i mesta etc.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du jobbe med mye annet, maskinkjørerne er svært universale og med fagbrev i dette faget og ett bra rykte vil man kunne velge og vrake i jobber som kretser rundt dette.

Tar du lastbilappen, ADK, kranførerbevis og kanskje spregningssertifikat i tillegg så stiller du sterkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjørt en 1.8tonns gravemaskin i det siste og mesteparten av arbeidet mitt har gått ut på å legge ut bunnledninger i hus.

Dette er meget kjedelig i lengden, men det byr på utfordringer, press, masse grafsing og sosialt samvær. :D Har tross alt vært på 4 slike jobber etter hverandre.

Nå går jeg på en grøft i det som på fagspråket kalles "offentlig vei" i "dagen".

Et lite tips: Det gode med dette yrket er at du ser mange jævlig fine kvinnfolk. ;) hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...