sindrejibb Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Jeg har kjøpt et Nikon D80-kamera med et 18-135mm objektiv. Har tatt noen fine bilder, men skulle gjerne visst litt mer om hva alt er. 1. ISO Vet: At dette har noe med hvor mye lys du vil slippe inn Vil vite: Når bruker jeg høy ISO, når bruker jeg lav, hva er forskjellen på ISO og lukkertid? Hva er det egentlig? 2. Lukkertid Vet: At det har med hvor fort bildet tas, på en måte. Jo kortere lukkertid, jo mindre lys kommer inn i bildet. Vil vite: Når bruker jeg lang lukkertid, når bruker jeg kort? Gjerne forklar mer om det. 3. Blender Vet: TROR jeg vet at det har med hvor mye åpning det er i objektivet en plass. Vil vite: Det meste som er verdt å vite Er dette blenderen: "f5.6", f.eks.? Gjerne fortell litt om det meste! Er ganske ny i dette, så alt er vel greit å få med seg! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) ISO er ikkje kor mykje lys som kjem inn, men det seier kor følsomt biletbrikka skal vere for lys. Til høgare ISO, til lysare vil biletet verte, men ein vil samtidig få meir korn. Høg ISO vil ein bruke når ein treng ei litt kort lukkartid og blendaren er på sitt største. Lukkartid er rett og slett kor lenge biletbrikka vert belyst. Vil du fange objekt i fart, og få dei til å fryse, må du du bruke rask lukkartid. Skal du ta bilete om kvelden med lite lys må du kanskje bruke lang lukkartid (men då treng du ogso stativ), og vil du lage «lysspor» i biletet (som timelapsane i Teddybear Crisis om du har sett den, berre på stillbilete) må du ha lengre lukkartid. Blendaren angir kor stor opninga som slepp lyset inn på biletbrikka skal vere. f/5,6 er ein blendarverdi ja. Merk at dette er ein brøk, so til mindre tal, til større opning, og meir lys. Blendaren er ogso med på å bestemme djubdeskarpheita, altso kor mykje som skal vere i fokus i djupna. Stor blendar vil gje liten djubdeskarpheit, og dermed vil lite vere i fokus. Liten blendar (høgt tal) vil gjere at meir er i fokus. Veit ikkje kor forståeleg dette var. Du kan ogso lese fotokompendiumet som du finn i sticky-tråden. Der står ein del. Redigert: Ein liknande tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857319&hl= Endret 18. november 2007 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Søkefunksjonen er en fin ting.. Forøvrig kan du laste ned det kompendiet som er sticky øverst i denne forumdelen. Der står det meste. Wikipedia har også en haug med utfyllende informasjon om det du spør om. Det samme har manualen til ditt nyinnkjøpte kamera. Gratulere med nytt kamera forresten. Jeg er sikker på at du får mye glede av det. Mye prøving og feiling selvfølgelig, som alle oss, må du nok regne med. Men igjen, det er digitalt og koster omtrent kr 0,- i bortkastede feileksponeringer.. Så skal du få en hurtigguide om det du spør om likevel: ISO er de "gamle dagers" mål på filmens lysfølsomhet. Lavere ISO betyr mindre lysfølsomhet, men også mindre støy og kornethet. Du bruker høy(ere) ISO når du "må" pga lysmangel, eller det er mørkere enn du ønsker, men likevel ikke vil/kan bruke blitz. Lukkertid er tiden filmen/bildebrikken er eksponert for lys, måles i 1/sekund men 1/ vises ikke pga plassmangel, så 1/250 vises som 250 på kameraet. Du bruker kortere lukkertid hvis du vil fryse en bevegelse og lengere hvis du vil sløre f.eks en foss. Lukkertiden er avhengig av ISO og Blender for å få riktig eksponering. Kort lukkertid krever større blender (mindre tall) og vice versa. Blender er, som du sier lysåpningen i optikken og regnes som en brøk av diameteren på objektivet. f/5.6 betyr f.eks at lysåpningen på et 50mm objektiv er 50/5.6, altså knappe 9mm. Blenderen brukes i tillegg til å kontrollere lyset også til å kontrollere dybdeskarpheten. Stor blender (lite tall) gir et grunnere skarphetsplan mot liten blender (høyt tall) gir et dypere skarphetsplan. På de aller fleste kameraer så kan du velge lukker/blender i 1/2 eller 1/3 trinn mot "standarden". "Standarden" er dobling/halvering av lukkertid så som 1/60 - 1/125/ - 1/250 osv og blender 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 osv. Blenderen dobles/halveres med kvadratroten av 2 da dette gir dobling/halvering av arealet på den lyssamlende åpningen i objektivet. For å få lik eksponering med å variere dette vil 1/125 f/16 være lik 1/250 f/11. ISO er den siste faktoren her, dobles verdien her må du halvere en av de andre verdiene.. 1/125 f/16 ISO 100 = 1/250 f/16 ISO 200 = 1/125 f/11 ISO 200 osv.. [edit]Torbjørn T. skrev visst fortere enn meg [/edit] Endret 18. november 2007 av Bikeridr Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Tusen takk, Torbj;rn T.! Skal se igjennom den tr[den ogs[ n[. Selvf;lgelig har jeg sett Teddybear Crisis! Men n[r jeg zoomer inn og ut p[ objektivet, ser jeg at blenderverdien forandrer seg. Er det dette som er blenderen, eller fins det andre m[ter aa justere dette paa *SP:RSM{LSTEGN* HERREGUD, TASTATURET ER HELT VILT. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Når det gjeld tastaturet: Trykk Alt + Shift. Ser ut som du har skifta til engelsk oppsett. Grunnen til at blendarverdien endrar seg når du zoomer er at objektivet (linsa) har forskjellig største blendar ved dei ulike brennviddene. Det er sjølvsagt mogeleg å justere blendar på andre måtar, men akkurat korleis ein gjer det på eit Nikon-kamera veit eg ikkje. Det kan du derimot finne ut ved å lese i bruksanvisninga. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Tusen takk, dette hjalp virkelig! Skal bare finne ut hvordan jeg stiller inn blender nå, så blir det prøving og feiling Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 For å stille blender på et D80 mener jeg du setter modushjulet på toppen av kameraet på A, det betyr Aperture, eller blender på Engelsk. Da kan du stille inn hvilken blender du vil bruke, f.eks. f/8. For å stille inn selve verdien bruker du enten det fremre eller det bakre hjulet. Da stiller kameraet inn lukketiden av seg selv med bakgrunn i hvor mye lys det er. Tips: Dersom du bruker en liten brennvidde, altså at objektivet er helt zoomet inn, og du da setter blender til den blenderen du kan bruke her, da vil du få en mindre blender når du zoomer. Dersom du setter kameraet på modus S vil du kunne sette kun lukker, eller shutter om du vil. Kameraet gjør også da samme vurderingen om hvor mye lys det er og hvilken blender det skal bruke. Tips: Et problem ved å bruke S er at du kanskje ikke har en stor nok blender tilgjengelig, og at du derfor kan få et undereksponert bilde. Det kan kompenseres med ISO, men pass på. Videre kan du bruke M, eller manuell. Her kan du justere både blender og lukker samtidig, og du kan komponere lukker og blender slik du vil ha dem. Du vil se at kameraet forteller deg i søkeren om du under- eller overeksponerer. Her bruker du begge hjul for å justere hver enkelt. Ellers kan det tidvis være greit nok å ha kameraet i P om du bare vil bruke det som et point and shoot (det skjer). Da gjør kameraet en måling selv og justerer blender og lukker for å få et korrekt eksponert bilde. Men, husk, du har ikke kontroll over hvordan dybdeskarphet og lukkertid blir, så bruk det med omhu. For å oppsummere, dersom du er opptatt av dybdeskarphet bruker du A, dersom du er opptatt av lukkertid og effektene dette kan gi, bruker du S, og om du vil ha full kontroll, da bruker du M. Selv bruker jeg primært P når jeg er i bevegelse og ikke alltid vet hvordan lyset er/blir/kan bli og derfor har det i bakhånd i tilfelle jeg kommer over noe jeg trenger et bilde av, og det raskt. Men det er egentlig mest en vanesak. Du har kjøpt et kongekamera og et veldig anvendelig objektiv, lykke til! Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Tusen takk! Det er det framre kontrollhjulet jeg stiller blender med, har jeg funnet ut nå. Men hva blir forskjellen på P og auto-funksjonen da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Tusen takk! Det er det framre kontrollhjulet jeg stiller blender med, har jeg funnet ut nå. Men hva blir forskjellen på P og auto-funksjonen da? Den primære forskjellen er vel at auto er slår på blitsen når kameraet vil ha mer lys, mens du må slå på blitsen selv i P. Tom Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Hva ville dere brukt? Også lurer jeg litt på hva jeg skal bruke når jeg er ute og tar bilder, på ski osv. Altså, twintip eller snowboard. Hopp osv. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hva ville dere brukt? Også lurer jeg litt på hva jeg skal bruke når jeg er ute og tar bilder, på ski osv. Altså, twintip eller snowboard. Hopp osv. Skal du ta bilder MENS DU HOPPER? Yer nuts, buddy! Olympus mju 770SW er det nærmeste du kommer et kamera du kan hoppe med.. Uansett - det viktige er vel å stille seg opp riktig, slik at du får en kul bakgrunn og du får tatt gutta i lufta. Det er bare å slå seg løs. Prisen per eksponering er jo omtrent lik null Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Komposisjon er alfa og omega! Det er ikke det tekniske som (primært) gjør et godt actionbilde, men perspektivet. Men dersom du skal ta actionbilder mitt forslag være S (shutter). Du skal tross alt fryse objekter som beveger seg i ei heelvetes fart nedover en bakke, jeg antar uansett at det vil være ganske lyst. Så får du bare prøve deg frem. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Nei, skal ikke ta bilder mens jeg hopper nei Får vel ikke noe særlig ut av det. Skal ta bilde av at noen hopper. Eller andre ting, men det går for det samme. Jeg tenkte også å kanskje bruke S, ja. Ha en lav lukkertid for å fange bildet godt. Også muligens ikke ha en så ALT for lav ISO. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Husk å velge riktig lukkerhastighet i S-modus. Vri på hjulet til du er nede i 1/1000 sek eller noe slikt. Og det finnes også et sport-modus du kan prøve hvordan funker! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Nei, skal ikke ta bilder mens jeg hopper nei Får vel ikke noe særlig ut av det. Skal ta bilde av at noen hopper. Eller andre ting, men det går for det samme. Jeg tenkte også å kanskje bruke S, ja. Ha en lav lukkertid for å fange bildet godt. Også muligens ikke ha en så ALT for lav ISO. Det ser du an. Det bør være ganske mye lys tilgjengelig i en slik situasjon, tommelfingerregel er i mine øyne å alltid bruke lavest tilgjengelig ISO, men vil uansett anbefale å forberede deg ved å ta noen bilder på forhånd for å se hvilke innstillinger du ønsker å bruke. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Når det gjelder å ta skibilder, er det nok lurt å prøve seg litt fram med forskjellige innstillinger. Ta noen prøvehopp, juster shutter og blender, til bildet ser bra ut. Ellers er det nesten like så viktig å fokusere riktig. Kjipt å ta ett stilig bilde, hvor det er hoppkanten som er i fokus Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Da bør jeg vel fokusere manuelt da. Forresten, når jeg justerer fokus til et punkt. Kan jeg da justere brennvidden også beholder jeg fokuset på det punktet? Eller blir fokusen feil når jeg justerer brennvidde etter jeg har fokusert? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Når du har satt fokus manuelt, så skal det få fint å zoome til en annen brennvidde. Det er forresten lurt å bruke en så trang blender som mulig når du tar slike action-shots, for da får du mer i fokus. Derfor kan det lønne seg å sette ISO til f.eks. 400 selv om det er lys dag når du tar action-bilder. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Har vært en dag og prøvd og fått noen bilder nå... Etter min mening ble de ikke så veldig bra, og vil gjerne ha litt tips om hva jeg gjør feil/kunne gjort annerledes for å få et bedre bilde. Felles for alle bildene jeg har tatt er vel at ingen er blitt så skarpe som jeg hadde forventet f/5,6 ISO-400 1/30 f/3,8 ISO-320 1/80 f/3,8 ISO-320 1/100 Ser at jeg sannsynligvis har litt lang lukkertid på dem. Men jeg vil liksom ikke ha bildet noe mørkere heller, heller litt lysere! Endret 1. januar 2008 av sindrejibb Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Vel, du må ha i høgda ei lukkartid på 1/250s, helst raskare, for å fange skikøyrarar i lufta slik. Anten må du auke ISO-en mykje, eller so trur eg du må investere i Ein ekstra blits for å lyse opp køyraren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå