Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

England og Vietnam: makt

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Driver med en oppgave her, skal skrive en stil der man sammenligner to land med forskjellige styringsformer, der jeg har valgt England og Vietnam.

Jeg har nå kommet godt i gang, og skrevet en del om styringsformene, fakta om landet og litt sånn der.

Det jeg sliter med er først og frems hvem som innehar Utøvende, lovgivende og dømmende makt i begge landene, i Norge har jo regjeringen utøvende makt, stortinget har lovgivende makt, og domstolene har dømmende makt. Trenger litt hjelp og informasjon om dette.

Det andre er utdanning, medier og ytringsfrihet som jeg sliter litt med. Bortsett fra dette har jeg gjort veldig mye og kommet godt i gang.

Jeg setter veldig stor pris på informasjon! :D

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle er land ja. Men UK er en politisk union med felles styresmakt, så ingen av landene er suverene stater i den forstand. Men de fleste burde være oppegående nok til å anse at Storbrittania består av flere land.

Selv om de de facto får en slags fylkesfunksjon så er de anerkjent som land.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Prøver å si til ham at England er et land, men han tror at det er "et fylke". :p

Over wikipedias liste over land står det ikke at England er et land, og det står ikke oppført, men Storbritannia står der. Og på wikipedia stod det at England er et "Constituent country", som betyr at England er et land, som utgjør en del av en enda større enhet, dvs Storbritannia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...