Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin slår seg av rett før den er ferdig med reboot

Anbefalte innlegg

Bytta kabinett på maskina mi, men nå vil den ikke starte. I sikkermodus kommer jeg helt inn i Windows, men jeg veit jo ikke hva jeg skal reparere på. Funker ikke å starte med "sist fungerende", heller ikke vanlig. 2 sekunder før jeg kommer inn i Windows restarter den, men booter ikke. Viftene går, men skjermen er av, maskina i seg sjøl er av. Noen som har forslag til fix? Ser for meg at det er noe feil med noen drivere eller noen filer i oppstarten eller noe sånt, ettersom det faktisk funker i sikkermodus..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være...

- CPU blir for varm (auto shutdown?) sjekk at kjøler'n sitter skikkelig på.

- Feil på RAM i slot 2,3,4.. hvis RAM i første slot funker, starter den og loader windows, når den kommer så langt at den begynner å bruke RAM-modulen som er defekt, ender det gjerne i en restart. Test maskina med kun 1 RAM-modul, sjekk dem alle.

- Sjekk om instillinger i BIOS er slik de skal være (kanskje den ble resetta når du satte alt over i ditt nye kabinett).

Lenke til kommentar
Kan være...

- CPU blir for varm (auto shutdown?) sjekk at kjøler'n sitter skikkelig på.

- Feil på RAM i slot 2,3,4.. hvis RAM i første slot funker, starter den og loader windows, når den kommer så langt at den begynner å bruke RAM-modulen som er defekt, ender det gjerne i en restart. Test maskina med kun 1 RAM-modul, sjekk dem alle.

- Sjekk om instillinger i BIOS er slik de skal være (kanskje den ble resetta når du satte alt over i ditt nye kabinett).

Ingen av forslagene funker.. Har testa alle ram-brikkene hver for seg, i slot 1, ikke noe forskjell. Har tatt av ribbene på både skjermkort og prosessor, byttet pasta, sjekket at ribbene sitter skikkelig på, og det har ikke gjort noe som helst forskjell. BIOS har jeg resatt. Fail-safe innstillinger, eller hva det nå heter.

En siste ting jeg akkurat kom på er at jeg ikke har sjekka ribba på hovedkortet.. Har fanless ribbe der, for den som stod på bråkte så. Kan det være hovedkortet som går varmt? Rart at det skal gå varmt så fort, i tillegg til at det klikker på nøyaktig samme tidspunkt hver gang?

Maskina kjører jo som sagt også stabilt i sikkermodus, helt inn til Windowsen..

Lenke til kommentar
...

En siste ting jeg akkurat kom på er at jeg ikke har sjekka ribba på hovedkortet.. Har fanless ribbe der, for den som stod på bråkte så. Kan det være hovedkortet som går varmt?...

Det var jo lurt... Har du prøv å starte med et annet OS? En live Linux-CD eller noe? Kan ofte få "bedre beskrivelse" av hva som er feil med Linux. Windows har en tendens til å bare gi opp når noe blir feil, istedet for å si hva som er feil.

Lenke til kommentar

Dersom maskinen starter i safeMode er det mye som tyder på at dette er et driverrelatert problem.

Prøv å starte opp i safeMode og kjør systemgjennoppretting til et tidligere tidspunkt (f.eks en uke siden).

Dersom dette ikke fungerer tar du ut all HW som ikke er nødvendig for at maskinen skal starte. (Dersom det er integrert på hovedkortet kan du deaktivere det i BIOS).

Se om den starter nå..

Dersom den starter er det bare å sette inn / slå på en og en komponent.. og installere driverene til disse..

Dersom dette ikke fungere kan du sette HD -en inn i en annen PC for å be den sjekke etter feil (eller du kan gjøre dette i safeMode (husker ikke om det er mulig.. .)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...