Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sata disker i pc, virker ikke under innstalasjon xp

Anbefalte innlegg

har en 1,5-2 år gammel, pc som funker helt greit, det står 2 sata disker i den. Den ene delt opp i c:50gb, og d:200gb, +e:200gb

Maskiner virker og windows starter opp, skal nå formatere maskinen, slår den av, og setter i xp plata.

Når jeg kommer fram til det punktet hvor jeg skal velge hd, får jeg opp 3 disker, men det står bare"ukjent disk", kommer ikke noe opp om navn eller størrelse på diskene. Får ikke lov til å innstalere windows på noen av dem.

hoved kortet har tilkoblinger til 2 sata disker, og 2 ide disker.

Endret av ulv666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken type PC er det? Vet du merket på hovedkort?

Det kan være at det trengs drivere for at installasjonsprogrammet skal finne SATA disker.

Har du noen USB disk eller minnepinne koblet til?

er ikke noe usb, eller minneplugg/minnekort koblet til

kortet er et MSI ms-7181

pc kommer fra datakjeden

Endret av ulv666
Lenke til kommentar

Mulig du trenger drivere til RAID S-ATA hardisker. Det du trenger er den originale CD-en som fulgte med hovedkortet og en floppy disk. Putt så cd i en pc som virker og velg make RAID driver disk (eller noe lignende) og sett inn en floppy disk i floppy drive.

Så når RAID driver disken er laget så starter du den andre maskina og starter windows installeringen, men akkurat i begynnelsen så skal det stå noe sånt som "press F6/F2 (noe sånt) if you need to install a third party RAID driver"

Da får du muligheten til og gå inn på floppy disken og laste opp drivere fra den. Da velger du alle driverne på floppy disken som er markert med "required" og laster dem opp en etter en. Så når det er gjort så kan du installere windows xp på disken. Dette måtte jeg gjøre. Jeg hadde riktig nok en Win XP SP1 utgave men jeg er ikke sikker om dette er nødvendig på SP2. Men det høres meget sannsynlig ut.

EDIT: det er mulig du kan lage RAID driver disken på den samme maskina så lenge CD-en til hovedkortet står i når du starter maskina.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Mulig du trenger drivere til RAID S-ATA hardisker. Det du trenger er den originale CD-en som fulgte med hovedkortet og en floppy disk. Putt så cd i en pc som virker og velg make RAID driver disk (eller noe lignende) og sett inn en floppy disk i floppy drive.

Så når RAID driver disken er laget så starter du den andre maskina og starter windows installeringen, men akkurat i begynnelsen så skal det stå noe sånt som "press F6/F2 (noe sånt) if you need to install a third party RAID driver"

Da får du muligheten til og gå inn på floppy disken og laste opp drivere fra den. Da velger du alle driverne på floppy disken som er markert med "required" og laster dem opp en etter en. Så når det er gjort så kan du installere windows xp på disken. Dette måtte jeg gjøre. Jeg hadde riktig nok en Win XP SP1 utgave men jeg er ikke sikker om dette er nødvendig på SP2. Men det høres meget sannsynlig ut.

EDIT: det er mulig du kan lage RAID driver disken på den samme maskina så lenge CD-en til hovedkortet står i når du starter maskina.

har absolutt ingen cd/ dvd med pc, han jeg kjøpte den av mente han aldri fikk noen med pc.

anntagelig har han rotet vekk/ aldri sett de, kan ingeting med pc.

det finnes ikke noe floppy drive på pc, kun minnekort leser.

xp plata lastet jeg ned fra nettet, vet ikke om det er sp-1 eller2.

måtte ha home utgaven på norsk, siden det er det som seriealet på pc er beregnet til.

må kanskje prøve å få tak i sp2 et, elleer annet sted.

hjemme siden til produsenten:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...mp;maincat_no=1

Endret av ulv666
Lenke til kommentar

Fant ut at jeg må ha VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)

men har ikke det, bare dvdrom og minne kort leser.

kan jeg bruke noen av disse.

FAant noe som het VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility.

er det noe jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Fant ut at jeg må ha VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)

men har ikke det, bare dvdrom og minne kort leser.

kan jeg bruke noen av disse.

FAant noe som het VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility.

er det noe jeg kan bruke?

Jeg vet ikke. Du burde uansett ha en floppy drive. Man vet aldri når man trenger det hvis man sitter på en Win XP pc. Vista har vel automatisk støtte for og installere rett på en S-ATA disk da. Men hvis du har IDE hardisker så kan du jo installere rett inn på dem uten at du trenger noen RAID drivere fra floppyen..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Viss du ser på hovedkortet ditt, så er det mulig du har to sett med sata kontakter. På det ene settet vil det muligens stå RAID ett eller annet. Ungå å koble bootdisken på en av de. Når du går inn i biosen så er det mulig at du en eller annen plass kan forandre modus på diskkontrolleren, slik at du kan sette den til noe annet enn RAID. Forskjellige produsenter bruker forrskjellige navn på det(Forandre modus fra RAID til SATA/PATA/IDE). Du vil sannsynligvis finne den instillingen sammen med andre instillinger til diskkontrolleren.

Er ikke sånn på alle hovedkort, men tenkte det var vært å se etter.

Kan også være en ide å sjekke i manualen til hovedkortet ditt, viss du ikke har den så kan den lastes ned fra hjemmesiden til produsenten. Viss det er sånn at du må ha inn en driver så må du enten bruke en diskett, eller en versjon av xp der driveren er integrert. Servicepack 2 er uansett er must. Den også kan integreres inn i den versjonen du allerede har. Søk på nlite og slipstream sp2 på google for mer info.

Edit: Her er link til manualen til hovedkortet ditt.

Etter det som står i spesifikasjonene til hovedkortet så ser det ut til at det jeg skrev øverst i posten virker. Men sjekk uansett i manualen først.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

en ting jeg var nødt til å gjøre med mitt forrige hk, var at jeg laget en ny innstalasjons cd med programmet nLite,

hvor jeg la til sata kontroller driverne, samt sp2. da jeg etter dette slipper å koste støv av den gamle floppy disken hver gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...