parleur Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det er en ting jeg har lurt på lenge; Er det å være interresert i miljøet og å hindre forurensning sosialistisk? Jeg mener det bli i alle fall set på det sånn. I Usa er de liberal de tar avstand fra det fordi det å drive med miljøet bli sett på som soisalistisk på mange måter. FRP også tar avstand for miljøet i mindre grad. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 i hver fall hvis staten skal ha fortjeneste på det. tror jeg. jeg har ikke hørt noen plass at miljøvennlige ting til bilen ikke blir fritatt f.eks moms på samme måte var det med disse pelletsovnene og varmepumpene . det enste politikerne var villig til å hjelpe til var å støtte det dyreste alternativet. hvis en pelletsovn kostet 20 tusen så var de vilig til å støtte med noen tusen men hvis en varmepumpe kostet 4 tusen så måtte men betale alt selv nå har nok prisen gått ned noen siden den gang . det som jeg stusser lit over er hvorfor pellets skal være mer miljøvennlig en vanlig ved . her er det snakk om sagspon som blir presset til klumper i en bestemt form. ofte så må trevirke også males opp til spon. dette krever ekstra energi før man brenner det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) tar man eksempelet på drivstoff prisen . om prisen går opp så vil nesten ingen la være å bruke bilen når de må kjøre på jobb. det finnes flere eksempler der en familie har flere biler ( vanligvis 2) . far begynner tidlig på jobb før bussen går mor som begynner litt senere ,må kjøre ungen i barne hagen i motsatt vei. og rekker ikke å komme seg på jobb hvis hun må sende ungene til barnehagen med buss først de vil ikke kjøre mindre om drivstoffet bli dyrere de kunne ha hjulpet viss barnehagen hente ungen men det har jeg ikke hørt om. når en ny bil ikke er for dyr så kan det hende at folk kjøper den , produsenten får inn penger til videre utvikling og bilen blir bedre . hvis veien bygges slik at mest mulig koalisjoner unngåes så vil jeg kalle det for gode veier . man må ta den menneskelige faktor på alvår. bl.a. hindre møte ulykker ved å skille kjøre retnigen fra hverandre med fysisk skille. og man bør ha veiskuldre som kan brukes til å kjøre forbi når bile forran brå stopper . det er særlig vei skuldre som det er total mangel på Hyggelig, jeg har aldri hevdet at bensin er elastisk. Kan du svare istedenfor å vise til skybert at bensin ikke er elastisk? Du glemte også at eksternaliteter finnes. Endret 27. november 2007 av Camlon Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er en ting jeg har lurt på lenge; Er det å være interresert i miljøet og å hindre forurensning sosialistisk? Jeg mener det bli i alle fall set på det sånn. I Usa er de liberal de tar avstand fra det fordi det å drive med miljøet bli sett på som soisalistisk på mange måter. FRP også tar avstand for miljøet i mindre grad. Dersom styresettet er sosialistisk vil staten ta seg av flere oppgaver en ellers, også miljøoppgaver. Dette blir finansiert av skattepenger. Tydeligvis har vi betalt flere hundre miliarder i Norge i miljøavgifter, men utslippene har økt med 30%. Sosialistene vil jeg gjerne ta hånd om miljøet, men at fremgangsmåten faktisk funker (skatter, avgfiter), er tvilsomt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er en ting jeg har lurt på lenge; Er det å være interresert i miljøet og å hindre forurensning sosialistisk? Jeg mener det bli i alle fall set på det sånn. I Usa er de liberal de tar avstand fra det fordi det å drive med miljøet bli sett på som soisalistisk på mange måter. FRP også tar avstand for miljøet i mindre grad. Dersom styresettet er sosialistisk vil staten ta seg av flere oppgaver en ellers, også miljøoppgaver. Dette blir finansiert av skattepenger. Tydeligvis har vi betalt flere hundre miliarder i Norge i miljøavgifter, men utslippene har økt med 30%. Sosialistene vil jeg gjerne ta hånd om miljøet, men at fremgangsmåten faktisk funker (skatter, avgfiter), er tvilsomt. hente du det fra nyhetene ? . det var noe om det for noen dager siden altså lite av miljø avgiftene har gått til miljøtiltak. Camlon Lagt til I går, 23:33 QUOTE(elg-elg123 @ 27/11-2007 : 19:51) * tar man eksempelet på drivstoff prisen . om prisen går opp så vil nesten ingen la være å bruke bilen når de må kjøre på jobb. det finnes flere eksempler der en familie har flere biler ( vanligvis 2) . far begynner tidlig på jobb før bussen går mor som begynner litt senere ,må kjøre ungen i barne hagen i motsatt vei. og rekker ikke å komme seg på jobb hvis hun må sende ungene til barnehagen med buss først de vil ikke kjøre mindre om drivstoffet bli dyrere de kunne ha hjulpet viss barnehagen hente ungen men det har jeg ikke hørt om. når en ny bil ikke er for dyr så kan det hende at folk kjøper den , produsenten får inn penger til videre utvikling og bilen blir bedre . hvis veien bygges slik at mest mulig koalisjoner unngåes så vil jeg kalle det for gode veier . man må ta den menneskelige faktor på alvår. bl.a. hindre møte ulykker ved å skille kjøre retnigen fra hverandre med fysisk skille. og man bør ha veiskuldre som kan brukes til å kjøre forbi når bile forran brå stopper . det er særlig vei skuldre som det er total mangel på Hyggelig, jeg har aldri hevdet at bensin er elastisk. Kan du svare istedenfor å vise til skybert at bensin ikke er elastisk? Du glemte også at eksternaliteter finnes. nettopp , slik jeg ser det så påvirker bensinprisen forbruket svært lite. i stede klager vi over prisen hvem er det du regner som eksternaliteter ? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg har allerede påvist at det er inelastisk siden det er mange personer i byene som har lite bruk for bilen og kan derfor velge å kjøre mindre eller kvitte seg med bilen. Jeg har også vist at det er mulig å sykle til jobben hvis man bor på landet, men det er mest sannsynlig om man bor alene. Dette viser at hvis man øker prisen så vil etterspørselen for bensin gå ned. Hvert forsøk på å beskrive at andre folk ikke har noe valg vil bare vise at den er inelastisk istedenfor elastisk og vil ikke hjelpe deg noe. Enten må du vise at disse folkene ikke kan velge å ikke ta bilen eller så må du godta at bensin er elastisk og alle effektene som jeg snakker om blir en realitet. Jeg regner bensin som en negativ eksternalitet siden det fører til forurensing og det ønsker vi ikke. Endret 28. november 2007 av Camlon Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 hvis det stemmer at folk som bor i byene kan la være å bruke bilen, kan du da fortelle meg hvorfor omtren alle som bor i byen hos kjøre bil da ? du kan jo prøve å sykle selv, 30 km i fult vintrer vær i Nord-Norge skal man hente varer i butikken da er det mest praktisk å bruke bilen det er 2 momenter som gjør at bensinen ikke er elastisk. - de rike i samfunnet bryr seg ikke om hva prisen er . de kjører likevel siden det er småpenger for dem . - de som ikke har muligheter til kollektivtransport enten for det ikke er noe tilbud der eller tilbudet er svær begrenset. da kan jeg referere til eksemplet med barnefamilien lit tidligere i mine svar det er ikke bensinen som avgjør om man bruker bilen , men heller hva forsikring koster og noen andre kostnader. du har kanskje ikke tenkt på at prisen på bensin i dag er kommet til et punkt der det ikke gjør noen forskjell om prisen stiger og da er den ikke elastisk. ( mulig den var det før men ikke nå) i stedet krever folk høyere lønn og andre kom pasjoner Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 hvis det stemmer at folk som bor i byene kan la være å bruke bilen, kan du da fortelle meg hvorfor omtren alle som bor i byen hos kjøre bil da ? du kan jo prøve å sykle selv, 30 km i fult vintrer vær i Nord-Norge skal man hente varer i butikken da er det mest praktisk å bruke bilen det er 2 momenter som gjør at bensinen ikke er elastisk. - de rike i samfunnet bryr seg ikke om hva prisen er . de kjører likevel siden det er småpenger for dem . - de som ikke har muligheter til kollektivtransport enten for det ikke er noe tilbud der eller tilbudet er svær begrenset. da kan jeg referere til eksemplet med barnefamilien lit tidligere i mine svar det er ikke bensinen som avgjør om man bruker bilen , men heller hva forsikring koster og noen andre kostnader. du har kanskje ikke tenkt på at prisen på bensin i dag er kommet til et punkt der det ikke gjør noen forskjell om prisen stiger og da er den ikke elastisk. ( mulig den var det før men ikke nå) i stedet krever folk høyere lønn og andre kom pasjoner Kanskje fordi at det er veldig billig å ha en bil sammenlignet med resten av økonomien sånn at man kan velge å ha en? Jeg pleier ikke å sykle 30 km til å komme til nærmeste butikk i Oslo. Det blir vel mer 500m og det tror jeg kan tåle å gjøre uten bil. Hyggelig at du er enig med meg at bensin ikke er elastisk, men nå må du glemme skybert som er uenig med deg og begynne å diskutere med meg. Jeg sier at prisen er inelastisk og den eneste måten for å vise at prisen er inelastisk er å vise at folk i byen ikke kan velge å ikke ta bilen og det skal jeg love deg blir litt vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå